Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Forsberg
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8

    Kan EJ låsa baklucka på GOLF -03.

    Har nyligt köpt en GOLF -03, men märkte till min stora förvåning väl hemma att bakluckan ej går att låsa. Det är som att låset är helt stängt. Går inte att stoppa in nyckeln öht. Samtidigt är det en del rost kring själva handtaget. Däremot visste jag att centrallåset inte fungerade på förarsidan, utan att jag måste gå runt på passagerarsidan för att kunna låsa med nyckel. På förarsidan går det att stoppa in nyckeln en bra bit men inte hela vägen. Har testat att spruta på med olja men gör ingen skillnad.

    Men till problemet, hur låser jag bakluckan? Verkstad konstaterade att bilen logiskt nog är gammal och bla bla. Däremot fick jag tips att skruva lös bakstycket på bakluckan, men när jag tagit lös dom två skruvar som jag hittar så sitter allt annat fast oavsett? Där under trodde mekanikern iaf att man eventuellt kunde kika så att den pinne som sitter under fäster när man låser centralt. Annars sa dom att man antagligen sitter lite i skiten.

    Så, någon med koll? Andra har sagt att man eventuellt kan kolla kontakter och dylikt, men är helt novis på området så vågar inte pilla en massa.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Insidan av bakluckan sitter fast med starka clips. Det krävs rätt bra med kraft för att få av panelen. När panelen väl är av kommer du åt att byta/serva låset.

    https://www.youtube.com/watch?v=LIsfarQxwW8

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Forsberg
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Insidan av bakluckan sitter fast med starka clips. Det krävs rätt bra med kraft för att få av panelen. När panelen väl är av kommer du åt att byta/serva låset.

    https://www.youtube.com/watch?v=LIsfarQxwW8
    Tack för video. Alla jag pratat med under dagen tror dock att det ska ge med sig med tiden om jag är tjurig med att spraya på, men till skillnad från låset på förarsidan där man märker att nyckeln kommer längre in med tiden, så är det som att låset bak är stängt. Kommer inte en millimeter. Så frågan är om jag ska plocka lös och fixa ett nytt lås, om nu det löser problemet dvs. Annars får man kanske försöka sig på att permanent låsa från insidan om möjligt?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Forsberg
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    8
    Vart hittar jag en ny låskolv?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Jkmf Visa inlägg
    Vart hittar jag en ny låskolv?
    I riktning mot en VW-handlare kanske?

Liknande ämnen

  1. Passat Variant -03 baklucka stänger ej...
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2020-03-04, 22:53
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-06, 16:44
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-20, 14:42
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin