Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Jonas L
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Golf SportsCombi*1,2 TSI

    Hej! Jag har tänkt åka och kolla på en Volkswagen Golf SportsCombi*1,2 TSI 110 DSG7 -17. Skulle vilja höra era erfarenheter av 1.2 samt 1.4 tsi motorerna med dsg.
    Vad är för och nackdelarna?. Vågar man köpa dsg? Med tanke på alla problem som man hört talas om.
    Mvh jonzor

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Hej! Jag har tänkt åka och kolla på en Volkswagen Golf SportsCombi*1,2 TSI 110 DSG7 -17. Skulle vilja höra era erfarenheter av 1.2 samt 1.4 tsi motorerna med dsg.
    Vad är för och nackdelarna?. Vågar man köpa dsg? Med tanke på alla problem som man hört talas om.
    Mvh jonzor
    Javisst vågar man köpa en Golf 7 DSG. DQ200 heter lådan som används till de mindre motorerna som du tittar på. Vi har haft en 1.4 TSI SC 122 hk med DQ200 låda i 4,5 år. Drog även större släp då och då med den. Fungerade alldeles utmärkt.

    DQ200 genomgick en revidering i samband med introduktionen av Golf 7.

    1.4 TSI kontra 1.2 TSI. De 1.2 TSI bilar jag kört har varit trötta, men jag gillar när det finns lite kraft under locket . 1.4 TSI är betydligt piggare, även den mindre 122 hk/125hk versionen . Du får väl provköra och själv bedöma om 1.2 TSI är ok.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Övrigt generellt.

    1.2 har stel bakaxel. 1.4 och uppåt har multilänk axel bak.

    Golf 7 är en bra bil. Även solen har fläckar. Kolla så att inte bakre dörrhögtalarna läcker in vatten på golvmattan. Ganska vanligt fel. Kan även förekomma på SC runt tätningen vid torkaren baklucka. Syns när man öppnar luckan, då rinner det vatten på insidan av rutan från underkant ruta.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tycker 1,2 TSI 110 är en trevlig bruksmotor, känns bottenstark och till karaktären nästan som gammal 2 liters sugmotor med låg effekt. Vridmomentet är 175 Nm mellan 1400-4000 varv, vilket är 9 Nm mer än den 2 liters sugmotor VW använde i Passat m.fl. för 25 år sedan. DSG7 stödjer dessutom motorn väldigt bra genom att se till att den hela tiden jobbar med rätt varvtal, det maskerar en del för den ganska låga effekten i motorn. Tillsammans en bra brukskombination som alltid är villig för arbete. Det är ingen tung bil så DSG7 DQ200 passar bra i biltypen. Vad gäller 1,4 TSI så vet jag inte om du menar TSI 125 eller TSI 150 - skillnaden i toppeffekt är uppenbar när den används, skillnaden i vridmoment upplever jag kanske inte riktigt lika tydlig. En tydligare skillnad mellan 1,2 TSI 110/1,4 TSI 125 jämfört med 1,4 TSI 150 är att den senare kommer i välutrustat, sportigare GT-utförande.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Jonas L
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tack för svar! Dq200 har ju haft dåligt rykte, men det var alltså mestadels innan revideringen av modell 7? Om torrkoppling m.m . Blir definitivt att åka och provköra ��

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Jonas L
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Övrigt generellt.

    1.2 har stel bakaxel. 1.4 och uppåt har multilänk axel bak.

    Golf 7 är en bra bil. Även solen har fläckar. Kolla så att inte bakre dörrhögtalarna läcker in vatten på golvmattan. Ganska vanligt fel. Kan även förekomma på SC runt tätningen vid torkaren baklucka. Syns när man öppnar luckan, då rinner det vatten på insidan av rutan från underkant ruta.
    Vad är nackdelarna med stel bakaxel samt multilänk axel? Tack för tips!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Javisst vågar man köpa en Golf 7 DSG. DQ200 heter lådan som används till de mindre motorerna som du tittar på. Vi har haft en 1.4 TSI SC 122 hk med DQ200 låda i 4,5 år. Drog även större släp då och då med den. Fungerade alldeles utmärkt.

    DQ200 genomgick en revidering i samband med introduktionen av Golf 7.

    1.4 TSI kontra 1.2 TSI. De 1.2 TSI bilar jag kört har varit trötta, men jag gillar när det finns lite kraft under locket . 1.4 TSI är betydligt piggare, även den mindre 122 hk/125hk versionen . Du får väl provköra och själv bedöma om 1.2 TSI är ok.

    /Peter
    idag,*12:26#5

    Jonzor*

    Reg.datum

    Tack för svar! Dq200 har ju haft dåligt rykte, men det var alltså mestadels innan revideringen av modell 7? Om torrkoppling m.m . Blir definitivt att åka och provköra

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har gått från 300hk till den trecylindriga 115 TSI i min T-Roc. Jämförelser behöver inte göras för det är oartigt, men jag förvånas ändå lite positivt över vad dessa 115hk kan prestera. Det som helt saknas är bottendrag, absolut död under 1500rpm men sedan är det helt ok för vardagsbruk. Jag har denna som billig shoppingbil med privatleasing så det är ett medvetet val.

    På uppsidan finns förbrukningen. Avverkat ungefär 600 mil inklusive flitigt användande av bensinvärmaren och i princip körning korta sträckor i stadsmiljö, några längre resor a´ 10 mil hit och dit. Snittförbrukning 5,5 för dessa mil. Bra dagar med normal körning 5.0. Det är ändå imponerande då det är en bensinare i Golfstorlek och förbrukningen mäts upp vid tankning.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag ska inte förringa ditt inlägg Andreas, för det kan säkert ha sin poäng, men 1,0 TSI 115 är ju inte samma motor som den trådstartaren frågar om. Din trecylindriga 1 litersmotor har större maximalt vridmoment (200 Nm) men i ett smalare fönster 2000-3500 varv, än 1,2 TSI 110.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Tack för svar! Dq200 har ju haft dåligt rykte, men det var alltså mestadels innan revideringen av modell 7? Om torrkoppling m.m . Blir definitivt att åka och provköra ��
    DQ200 hade en förhöjd felfrekvens främst i större/tyngre bilar som VW Passat och VW Touran, av äldre generationer (ej MQB-baserade), framför allt när de används i yrkesmässig trafik, taxi, i storstadsmiljö med extremt mycket stop-n-go.

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Vad är nackdelarna med stel bakaxel samt multilänk axel? Tack för tips!

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för svar! Dq200 har ju haft dåligt rykte, men det var alltså mestadels innan revideringen av modell 7? Om torrkoppling m.m . Blir definitivt att åka och provköra
    Stel bakaxel kan liknas vid ett rakt metallrör med viss flexibilitet, bakhjulen sitter i var ände, hjulen är beroende av varandra. Multilänk axel är individuella länkarmar per sida bak (bättre markkontakt). Vet inte om man märker av någon större skillnad.

    DQ200 From Golf 7 är det en reviderad låda. Således tror jag att du läst om problem som avser DQ200 innan denna version. Som nämnts så hade jag ett "Cargo släp" efter bilen då och då med totvikt på 1300 kg.

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag har gått från 300hk till den trecylindriga 115 TSI i min T-Roc. Jämförelser behöver inte göras för det är oartigt, men jag förvånas ändå lite positivt över vad dessa 115hk kan prestera. Det som helt saknas är bottendrag, absolut död under 1500rpm men sedan är det helt ok för vardagsbruk. Jag har denna som billig shoppingbil med privatleasing så det är ett medvetet val.

    På uppsidan finns förbrukningen. Avverkat ungefär 600 mil inklusive flitigt användande av bensinvärmaren och i princip körning korta sträckor i stadsmiljö, några längre resor a´ 10 mil hit och dit. Snittförbrukning 5,5 för dessa mil. Bra dagar med normal körning 5.0. Det är ändå imponerande då det är en bensinare i Golfstorlek och förbrukningen mäts upp vid tankning.
    Jag körde en Skoda Fabia 2019 3 cyl 1.0 TSI med 110hk (säkerligen samma som din 115 hk T-Roc, annan mappning) just innan jul. Blev imponerad av hur snabb den var. Det hade jag inte väntat mig. Helt ok som bruksbil. Som du skriver man kan/ska ej jämföra med en 300 hk bil.

    Den "gamla" 1.2 TSI:n 4 cyl hade jag en period som hyrbil. Tror den var på 105 hk. Som sagt, upplevdes som slö jmfr min på den tiden 122 hk 1.4 TSI. Det skiljde betydlig mer hk/nm än vad som stod skrivet.

    Dotterns Skoda Fabia ”Elegance Combi” har 1198 cc 3 cyl samt 70 hk. När jag stiger in i den så förväntar jag mig en riktigt trött bil. Känns ungefär som en 2014 1.2 Golf TSI. Det är ok när den har 70hk.


    TS får prova !

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2020-01-21 klockan 14:43.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Vad är nackdelarna med stel bakaxel samt multilänk axel? Tack för tips!
    Behöver inte vara någon större praktisk skillnad, men i teorin ska en multilänkbakaxel ge bättre väghållning och högre komfort. Men det kostar mer och i praktiken har bra halvstela bakaxlar visat sig ge i det närmaste samma egenskaper. Men givetvis, med mer effekt, prestanda och andra krav på chassi/hjul så kommer det att krävas en multilänk för att kunna leverera riktigt bra. I en bruksbil som Golf Variant 1,2 TSI ser jag dock inte detta som någon stor fråga.

  11. #11
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Behöver inte vara någon större praktisk skillnad, men i teorin ska en multilänkbakaxel ge bättre väghållning och högre komfort. Men det kostar mer och i praktiken har bra halvstela bakaxlar visat sig ge i det närmaste samma egenskaper. Men givetvis, med mer effekt, prestanda och andra krav på chassi/hjul så kommer det att krävas en multilänk för att kunna leverera riktigt bra. I en bruksbil som Golf Variant 1,2 TSI ser jag dock inte detta som någon stor fråga.
    Tror inte jag heller!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag ska inte förringa ditt inlägg Andreas, för det kan säkert ha sin poäng, men 1,0 TSI 115 är ju inte samma motor som den trådstartaren frågar om. Din trecylindriga 1 litersmotor har större maximalt vridmoment (200 Nm) men i ett smalare fönster 2000-3500 varv, än 1,2 TSI 110.
    Det jämförs ju även med 1,4 i tråden så jag skulle säga att mitt inspel är relevant. TS kanske inte heller känner till att 1,0 finns till Sportskombi och kan vara ett alternativ.
    Senast redigerad av vfr den 2020-01-23 klockan 11:54. Anledning: Fixade trasig citattagg

  13. #13
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Vi hade en 1,2 TSI 110 2016 med DSG och körde strax över 4000 mil med den.

    Jag var imponerad av den som bruksbil. Förvånansvärt låg förbrukning och bekväm låda. Nästan jämt. I vissa lägen, tex branta backar, kunde jag uppleva någon som liknade kopplingsslir. Det åtgärdade dock en mjukvaruuppdatering.
    Den var ingen raket när man skulle köra om, annars tycker jag kraften räckte till.
    Läckande högtalare åtgärdades och problemet med fukt försvann.

    Och angående den nya trecylindriga 1,0 blev jag riktigt positivt överraskad av den. Har kört den i några olika bilar och den känns som en betydligt större motor. Dessutom bränslesnål. Den kom dock först i och med faceliften "7,5" och då togs 1,2 bort.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Joel Pennerborn
    Ort
    Köping
    Inlägg
    87
    Vet inte om det är så relevant men jag antar att denna 1.4 tsi finns i lite olika trimningsgrader. Jag har kört en version av den i Skoda Superb årsmodell ca MY14(?) och där presterade den riktigt bra och förbrukningen riktigt låg för en så stor och tung bil. Under 0,6 var inga problem alls.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Förbrukningsmässigt tycker jag din hänvisning är relevant, men 1,4 TSI i Superb generation 2 var en EA111, alltså inte den motortyp som avses i tråden, även om dess prestanda är likvärdiga med efterföljaren EA211. EA211 1,4 TSI finns med flera olika effektuttag, 110, 115, 122, 125, 140, 150.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Jonas L
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Tack för svar alla! Det blev iallafall en 2018 1.0 tsi efter mycket provkörning. Riktigt nöjd!

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Tack för svar alla! Det blev iallafall en 2018 1.0 tsi efter mycket provkörning. Riktigt nöjd!
    Motorljudet gör ju ingen motornörd glad och inte vibrationerna heller visst levererar den alldeles utomordentligt ok om man inte vet om vad som sitter under huven. DSG eller manuell? Ingen som åkt i min Rocka har inte tappat hakan på svaret om vad det är för motor i den.

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Jonzor Visa inlägg
    Tack för svar alla! Det blev iallafall en 2018 1.0 tsi efter mycket provkörning. Riktigt nöjd!
    Låter trevligt. Grattis!

    3 cyl ....motornörd. Jag gillar den tre cylindriga rytmen. Tänker på Triumph Trident 3 cyl MC (när jag var ung) .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Låter trevligt. Grattis!

    3 cyl ....motornörd. Jag gillar den tre cylindriga rytmen. Tänker på Triumph Trident 3 cyl MC (när jag var ung) .

    /Peter
    Har också haft en 3-cylindrig Triumph Sprint RS. Vrid och ljud som en V-twin och går som en 4:a.
    Men riktigt så är ju inte VW´s 1.0 3-cyl

  20. #20
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har också haft en 3-cylindrig Triumph Sprint RS. Vrid och ljud som en V-twin och går som en 4:a.
    Men riktigt så är ju inte VW´s 1.0 3-cyl
    Det var min kompis som körde Trident. Jag körde 4 cyl Honda.... hans lät bättre!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Vi Bilägare Rosttest Golf SportsCombi
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-01-06, 11:30
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 00:41
  3. Tuffa till en Golf Sportscombi TGI?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 21:50
  4. Golf 7 sportscombi r-line
    Av mattias sjögren i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 21:42
  5. VW Golf 7 Sportscombi tråd
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin