Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: DSG-beteende

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90

    DSG-beteende

    Har ganska nyligen blivit med DSG i "nya" bilen. En 2018 Passat 190TDI 4-motion 4500mil. 7-växlade "nya" lådan.
    Nu till frågan. När man nästan stannar helt (~3-5km/h) så fortsätter lådan att ha 2an i och slirar ganska länge på den innan ingrepp. Är det normalt beteende på dessa lådor?
    Jag tycker det vansinnigt irriterande när man ska iväg då det tar så lång tid innan bilen svarar på gas att det gärna blir gummibandseffekt sen när lådan väl greppar.

    Ska lämna in bilen för felsökning av detta och lite andra "nybils garanti"-grejer... bland annat lågt ställda halvljus (Led low), surr i drivlinan (nåt skevt är misstanken, bromsskiva?) samt att jag tycker vänstra torkarbladet går emot A-stolpen vid konstant drift.

    Någon som känner igen övriga grejer så får ni gärna säga till om det är något man kan förvänta sig kan täckas av nybilsgarantin.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har egentligen ingen aning men jag misstänker att segheten är ett normalt beteende för din bil.


    På nästan vartenda biltest som man läser som handlar om en nyare bil från Volkswagen koncernen så klagar man på segheten iväg från stillastående och framför allt om det handlar om en dieseldriven bil. Grundproblemet verkar ligga i avgasreningen, att motorn håller igen på uteffekten tills dess att avgasreningen kommit upp i effektivitet för att ta hand om utsläppen som bildas vid gaspådraget.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Har samma sak på min Passat 2016 med DSG6 så "problemet" verkar ligga längre bakåt i tiden. Har märkt att i Sport-läget så händer det inte så.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av liexpressway Visa inlägg
    Har samma sak på min Passat 2016 med DSG6 så "problemet" verkar ligga längre bakåt i tiden. Har märkt att i Sport-läget så händer det inte så.
    För mig är problemet samma i sport-läge. ��

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    För mig är problemet samma i sport-läge. ��

    Kontsigt

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Haft bilen inlämnad hos VW ÅF Atteviks idag. Ingen åtgärd på någonting. "Allt som det ska" var svaret. Bra att ha det loggat hos dem innan nybilsgarantin gått ut. Om det är problem med att oljudet kvarstår i "drivlinan" när sommardäcken åker på (de skyllde på dubbdäcken) så får de ta in bilen igen. Även DSG-lådan var precis som vanligt... men även här är det ju skönt att de har en notering om att jag faktiskt påpekat detta om det blir problem.
    Halvljusen får man väl ställa upp själv, för även de sa de var helt ok. Jag tycker de står väldigt lågt.

    Jag klagade även på ett felmeddelande om att Sign assist har begränsad funktionalitet. Fick höra att det endast funkar på bilar med navigation (vilket min bil saknar). Är det verkligen så att man inte kan koda in detta på en bil utan nav? Det funkar ju som det ska, förutom ett felmeddelande som dyker upp efter någon minuts körning...

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Haft bilen inlämnad hos VW ÅF Atteviks idag. Ingen åtgärd på någonting. "Allt som det ska" var svaret. Bra att ha det loggat hos dem innan nybilsgarantin gått ut. Om det är problem med att oljudet kvarstår i "drivlinan" när sommardäcken åker på (de skyllde på dubbdäcken) så får de ta in bilen igen. Även DSG-lådan var precis som vanligt... men även här är det ju skönt att de har en notering om att jag faktiskt påpekat detta om det blir problem.
    Halvljusen får man väl ställa upp själv, för även de sa de var helt ok. Jag tycker de står väldigt lågt.

    Jag klagade även på ett felmeddelande om att Sign assist har begränsad funktionalitet. Fick höra att det endast funkar på bilar med navigation (vilket min bil saknar). Är det verkligen så att man inte kan koda in detta på en bil utan nav? Det funkar ju som det ska, förutom ett felmeddelande som dyker upp efter någon minuts körning...
    Sign assist kombinerar info från kameran i rutan och kartmaterialet. Du får varningen för att du inte har ngt kartmaterial. Har man en bil med navi och tar ut SD-kortet med kartorna får man samma felmeddelande
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Aaah, tack för förklaringen. Då förstår jag att man kan få felmeddelande. Nu behöver jag ut och koda in funktionen igen för att de inaktiverade delar av det så det ger fel direkt nu.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det där beteendet i kombination med s/s är nästan livsfarligt när man ska över en trafikerad korsning och en anledning att permanent stänga av s/s.

  10. #10
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Min beter sig likadant, Arteon med DSG 7..segdrar på 2an..bättre i sport/indläge.. förra passat b8an jag hade med DSG 6 var bättre vid låga hastigheter.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Har ägt en 2018 Passat GTS och en 2016 Golf alltrack TDI. bägge velade slira iväg på 2 om man inte stod blixt stilla med bilen. Sega som fan att få iväg, brukade växla ner manuelt till 1:an. Golfen var 6vxl och Passaten 7vxl.

    Har nu en 2020 Passat GTS och den är helt annan! Växlar mycket mjukare och inte att den vill starta och slira på 2:an.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Börjar oftare och oftare köra "helt manuellt läge" med växelspaken åt höger och växla med paddlarna istället... sjukt tråkigt.

    Något jag noterat på nya bilen (mot min "gamla" 2012 TDI 170 manuell) är att partikelfilter regenereringen går oftare. Det är väl kanske generellt mer som fångas där. Men DSG-lådan växlar upp så himla tidigt i normal och eco-läge så lär ju det inte göra saken bättre.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Börjar oftare och oftare köra "helt manuellt läge" med växelspaken åt höger och växla med paddlarna istället... sjukt tråkigt.

    Något jag noterat på nya bilen (mot min "gamla" 2012 TDI 170 manuell) är att partikelfilter regenereringen går oftare. Det är väl kanske generellt mer som fångas där. Men DSG-lådan växlar upp så himla tidigt i normal och eco-läge så lär ju det inte göra saken bättre.
    Ang. DPF regen, vår Passat 2.0 TDI -16 regenerar ganska exakt varje 30e mil.
    Verkar vara någon form av underhållsregen?

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Ang. DPF regen, vår Passat 2.0 TDI -16 regenerar ganska exakt varje 30e mil.
    Verkar vara någon form av underhållsregen?
    Man försöker mäta sothalten genom att titta på tryckfallet över DPF.
    Man har gissningsvis också någon form modell som beräknar sotmängden.

    Är ganska osannolikt att dpf regenerar baserat på körsträcka.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Jag har eller hade samma problem eller ja problem kanske det inte är men jag har en 2013 med samma låda men 6 växlad dårå. Men efter att jag har skrämt upp min kärra med ett effekt steg så slipper jag det där o sen så har man mycket mer effekt.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Man försöker mäta sothalten genom att titta på tryckfallet över DPF.
    Man har gissningsvis också någon form modell som beräknar sotmängden.

    Är ganska osannolikt att dpf regenerar baserat på körsträcka.
    Ja, möjligt. Men vår bil kör en regen nästan på milen 30 mil efter senaste slutförda. Oavsett körmönster.
    Jag får för mig att den gör underhållsregen för att minska risken för att hamna i ett läge där filtret är fullt och behöver sotas ur akut men körmönstret då för tillfället endast är korta sträckor . Inget vetenskapligt belägg för detta dock

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det sitter tryckmätare som mäter före och efter filtret. Mängden sot beräknas också beroende på körmönstret. Med VCDS kan man läsa mängden (beräknad) sot i gram och jag antar att det värdet används för att beräkna när regenereringen behöver ske.
    Att man upplever den regenererar "ofta" kan bero på att man har körmönstret korta sträckor, ofta med kallstart. Då hinner den inte regenerera färdigt och startar därför igen inom kort. Helt klart är väl att hårdare utsläppsregler bidrar här, det fastnar mer sot.

  18. #18
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    På bensinarna tror jag en regenerering utförs vid varje 200 mil.

Liknande ämnen

  1. Dsg transporter.
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 16:34
  2. Dsg
    Av Goffe4:a i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 11:28
  3. Lustigt beteende på ESP.
    Av Foppson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 08:18
  4. GTI 7 DSG "versus" GTI 6 DSG
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 00:34
  5. DSG vs. manuell
    Av Emil i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 08:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin