Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Hauwesome
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3

    Golfen MK5, startar ej efter laddat batteriet samt konstigt felmeddelande..

    Råkade glömma stänga av lyset en dag så kom tillbaka till bilen med ett urtömt batteri. Har nu laddat upp den men istället så vägrar den att starta - får en skiftnyckel ikon samt siffran 146 som meddelande i instrumentpanelen..

    Någon som har någon aning varför bilen inte starta och vad felmeddelandet betyder?
    Senast redigerad av Hauwesome den 2020-01-11 klockan 16:34.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    Drar den runt alls? Mätt batteriet? Laddat på rätt sätt? Kollat säkringar?

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    Skiftnyckeln indikerar ju bara att det närmar sig service..

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Om bilen är svenssåld så kan man väl inte lämna den med annat än parkeringsljuset på? I alla fall så är det så på min 5a!
    Parkeringsljuset ska du kunna ha på i flera timmar!
    Som tidigare svarade kolla batteriet. Moderna batteri skrumpnar fort på slutet av sin livscykel.
    Många glömmer i dag när alla tror att all felsökning och reparationer av en bil görs över OBD-kontakten att kolla hur batteripolerna ser ut när man skruvat loss batteriklämmorna! Är det fullt av oxid så blir bilen tvärdöd till slut!

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Hauwesome
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Ok, tack för informationen. Det var mest siffran 146 som var skumt. Har inte ägt någon VW tidigare så har svårt att tyda vad det betydde.

    Bilen är svenksåld, köpte den privat nyligen bara och den funkat bra tills detta hände.
    Jag råkade glömma vrida tillbaka så att ljuset skulle släckas när jag klev ur bilen och lämnade bilen. Så när jag kom tillbaka så var allt stendött.

    Så åtgärderna jag har gjort är att kollat till batteriet verkar inga problem, så laddade upp den med en smart laddare via nätagg så att det nu står 12.9 volt.

    Bilen är nu med batteri lyset och allt är på och allt funkar förutom att motorn inte lyckas startas igång när man vrider om nyckeln. Har försökt få starthjälp med en annan bil samt en jumpstarted men inget hjälper.

    Laddade app en video på problemet: https://www.youtube.com/watch?v=wOGteYvEz48
    Senast redigerad av Hauwesome den 2020-01-11 klockan 16:41.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Golfen MK5, startar ej efter laddat batteriet samt konstigt felmeddelande..

    Hur många volt visar batteriet under startförsöket?
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    Låter som det är fel på startspärren...nytt batteri i nyckeln?

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av trojlee Visa inlägg
    Låter som det är fel på startspärren...nytt batteri i nyckeln?
    Startspärren fungerar oavsett batteri, dvs den får sin ström från bilen via ett magnetfält. Dom är rätt tåliga, min bilnyckel följde med i tvättmaskinen kulör-60! Fjärr-öppningen funkade inte längre, men väl startspärren!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Startspärren använder RFID eller NFC (typ) och är inte batteridriven. Ett fulladdat bilbatteri kan visa fullt, men en trasig cell visar sig vid startförsöket, under belastning.
    Kan du fota av var det står ”146” nånstans? Aldrig hört talas om det. Läs ur felkoder, då står det tydligt om immon aktiverats.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Hauwesome
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Tack alla för hjälpen! Efter testat reservnyckeln, ladda batteriet, start hjälp osv.. Så lyckades den starta igång efter jag kopplade ur batteriet och lät den stå i några timmar. Efteråt gick den igång som vanligt dock nu med airbag varning...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-17, 10:49
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 14:08
  3. golfen startar inte
    Av huSSe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 11:52
  4. Varför startar inte Golfen?
    Av oxxax i forum VW-forum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 11:30
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 21:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin