Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42

    Vinkla ner hö backspegel vid backning? Passat 2016 R-Line

    Hej!
    Sett att man via tex OBD11 ska kunna aktivera denna funktion. Krävs det att bilen är utrustad med någon särskild utrustning från fabrik för att man ska kunna aktivera? Eller är det bara att köra via obd11 appen?
    Tycker funktionen verkar väldans trevlig

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Hej!
    Sett att man via tex OBD11 ska kunna aktivera denna funktion. Krävs det att bilen är utrustad med någon särskild utrustning från fabrik för att man ska kunna aktivera? Eller är det bara att köra via obd11 appen?
    Tycker funktionen verkar väldans trevlig
    Det ska du kunna ställa in i infotainmentsystemet.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Om bilen inte har backspeglar som man kan fälla in elektriskt har speglarna inget minne. Om man då aktiverar nedvinkling mha obdeleven blir det inge bra tycker jag.

  4. #4
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Om bilen inte har backspeglar som man kan fälla in elektriskt har speglarna inget minne. Om man då aktiverar nedvinkling mha obdeleven blir det inge bra tycker jag.
    Var det inte så åtminstone på tidigare modeller att man även måste ha elstolar med minne för att använda nedvinkling, eftersom spegelns position sparas i stolminnet?

    Rätta mig nån om jag har fel.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Var det inte så åtminstone på tidigare modeller att man även måste ha elstolar med minne för att använda nedvinkling, eftersom spegelns position sparas i stolminnet?

    Rätta mig nån om jag har fel.
    Jag har elstolar och elspeglar med nedvinkling i min Tiguan, men vad nedvinklingen skulle ha att göra med elstol vet jag inte?
    Så kan absolut inte tänka mig att elstol behövs för det det, inte ens tidigare. Men det är ju varken första eller sista gången jag har fel

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    En stilla undran bara: Varför vill man ha backspegeln nedvinklad vid backning? Backar jag i trånga passager vill jag ju kunna se utefter bilens sidolinje. Speciellt när man backar med tillkopplat släp!

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Vinkla ner hö backspegel vid backning? Passat 2016 R-Line

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har elstolar och elspeglar med nedvinkling i min Tiguan, men vad nedvinklingen skulle ha att göra med elstol vet jag inte?
    Så kan absolut inte tänka mig att elstol behövs för det det, inte ens tidigare.
    På B6/B7 var det så, vill jag minnas. Hade något med elstolens minneskortskrets att göra. På B8 har jag ingen aning.

    Har nedvinkling (utan elstol) på T-Rocén, och är mycket positivt vid fickparkering längs trottoarkant.
    Den vinklas inte heller ner så långt att man bara ser gatan, utan ”mindre av himlen” så ja tror det ska gå bra att backa släp också.

    Saknar det faktiskt på Passaten.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2020-01-11 klockan 00:57.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    En stilla undran bara: Varför vill man ha backspegeln nedvinklad vid backning? Backar jag i trånga passager vill jag ju kunna se utefter bilens sidolinje. Speciellt när man backar med tillkopplat släp!
    Det är faktiskt en bra funktion, den hamnar i något mellanläge, man ser både bakåt och ner mot trottoarkanten.
    Annars är det lätt att ändra, vrid reglaget i dörren till 0 (noll) så vinklas den inte ner. Vill man att den vinklas ner har man reglaget på R (höger spegel).
    Senast redigerad av candyweiss den 2020-01-11 klockan 02:12.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ja det låter ju som en vettig lösning att man kan styra över funktionen!

  10. #10
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har elstolar och elspeglar med nedvinkling i min Tiguan, men vad nedvinklingen skulle ha att göra med elstol vet jag inte?
    Så kan absolut inte tänka mig att elstol behövs för det det, inte ens tidigare. Men det är ju varken första eller sista gången jag har fel
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    På B6/B7 var det så, vill jag minnas. Hade något med elstolens minneskortskrets att göra. På B8 har jag ingen aning.
    Jag skulle tro att på dessa tidigare modeller så hade backspeglarna inget eget minne. Dock så hade ju elstolarna med minne den finessen att de även sparade respektive förares inställda backspegelposition i minnet, och på dessa bilar kunde man utnyttja detta för att kunna återställa spegeln från stolminnet efter nedvinkling. På bilar som saknade elstolar fanns inte spegelns position sparad nånstans.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Hmm, det blir alltså inte helt bra om jag aktiverar funktionen då jag inte har elstolar med minne eller elinfällbara speglar..?

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av kungen Visa inlägg
    Hmm, det blir alltså inte helt bra om jag aktiverar funktionen då jag inte har elstolar med minne eller elinfällbara speglar..?

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Det funkar eller funkar inte. Bara att ändra tillbaka om det inte funkar, tror inte det blir en felkod ens. Det beror på om controllern stöder funktionen eller ej.

Liknande ämnen

  1. Lampor till dimljus 2016- Tiguan R-line
    Av Wothrline i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-10-20, 11:36
  2. Vinkla ned backspegel
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-22, 22:57
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 20:32
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 22:12
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 20:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin