Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Mattias
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4

    Golf -09 Wolfsburg - Hackar/tappar kraft sporadiskt

    Hej,

    Long time reader, first time writer

    Kanske ger mycket information, men tänker att nån kanske kan utläsa mer i det, så ber om ursäkt i förväg för texten.

    I slutet på Juli förra året köpte vi en extra bil för pendling, det landade på en Golf. Årsmodell -09 1.8 TSI.

    Den gick som den skulle, var riktigt nöjd.
    Sen gick det åt skogen, och jag är inte insatt i bilar till det tekniska, var någonsorts central som havererat samt plastslangarna som gick till den.
    Sagt och gjort, inlämnad på verkstad och därefter rulla den på fint, riktigt fint.
    Detta skedde runt november/december.

    Sen skedde det, 7.e Januari.
    Jag åkter från jobbet, på morgonen så gick den som den skulle.
    Sträckan är ca 2 mil, varav 1.7 mil är motorväg.
    Den gick bra, jag stannade till och slängde lite skräp, vid uppstart så märkte jag att den tappade kraft när jag gasade, och hostade/hackade, som den försökte ta i, men den inte hitta kraften för det.
    Det slutade hända, så jag tänkte "Måste varit någon skit som letet sig in".
    Körde vidare hem, men med ca 1km kvar hem så började det, oavsett liten gas, eller full gas så märkte man att den inte orkade.
    Den gav utslag på EPC och motorlampan blinkade kort, sen slockna den.
    Jag rullade hem på ettans, max tvåans-växel.
    Dagen efter starta jag den på nytt, och man märkte att den kämpar för att gå igång. Inga felmeddelande på intrumentpanelen.
    Lite hostande och hackande, provade gasa på tomgång, samma fenomen med att motorn går upp och ner i kraft.

    Googlat runt lite självklart, hittat allt från spjällhus till tändspole.
    Tänkte om nån kanske har lite mer specifikt vart jag ska börja, då dessa känns som enklare "ingrepp" som jag utan tidigare kunskap skulle kunna lösa som första steg.

    Tacksam för all hjälp!

    //Noodle

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Du börjar felsöka när du eller någon hjälpt dig med att läsa ur felkoder ur bilens felminne. Innan det är gjort kommer du ha dräpt mååååånga timmar och tusenlappar på att byta grejer utan att veta vad som är fel.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Mattias
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du börjar felsöka när du eller någon hjälpt dig med att läsa ur felkoder ur bilens felminne. Innan det är gjort kommer du ha dräpt mååååånga timmar och tusenlappar på att byta grejer utan att veta vad som är fel.
    Tack för svaret!

    Skulle det räcka med att köpa en, https://www.biltema.se/bil---mc/verk...can-2000040054
    För att kunna läsa eventuella felkoder?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av MrNoodle Visa inlägg
    Tack för svaret!

    Skulle det räcka med att köpa en, https://www.biltema.se/bil---mc/verk...can-2000040054
    För att kunna läsa eventuella felkoder?
    Jag är inte rätt person att svara på det för jag har inte använt en sådan. Det jag vet, eftersom jag använder semi-professionella verktyg som VCDS och VCP är att de billigare felkodsläsarna inte alltid hittar alla felkoder och kommunicerar ibland inte med alla bilens controllers. Det har jag egen erfarenhet då jag hjälpt flera andra som inte lyckats identifiera sina problem och felsökt med för enkla verktyg.

    Ska man köpa VCDS eller VCP ska man ha ett stort intresse, många bilar eller vara okänslig för utgifter eftersom de kostar många tusenlappar.

    Nu vet jag inte var Regn ligger geografiskt, om jag missat att det ligger i Stockholmsområdet efter att ha bott här i över 40 år är du välkommen till mig så ska jag läsa ut felkoder åt dig.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag har VCDS i Göteborgsområdet (Kungsbacka). Det är precis därför man faktiskt skriver in en ort i profilen.

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ska man köpa VCDS eller VCP ska man ha ett stort intresse, många bilar eller vara okänslig för utgifter eftersom de kostar många tusenlappar.
    Ett bra alternativ för hobbyanvändaren är OBDeleven som kopplas upp trådlöst till en Androidenhet (eller iOS, dock med begränsad funktionalitet i dagsläget). Om man inte har tänkt ändra i kodningen eller använda andra avancerade funktioner utan bara behöver läsa ut felkoder ur styrenheterna så klarar man sig med starter-licensen och då ligger priset strax under tusenlappen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Mattias
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Tack för alla svaren!

    Självklart dumt att bara skriva regn, jag satt på jobbet precis innan ett möte, så stressa mig igenom... Bor i Borås, så regn är en naturlig reaktion när man tänker på sin ort

    EDIT:
    Har kollat koderna nu, och det är P0301 - Cylinder 1 missfire

    Så till helgen ska jag felsöka detta.
    Senast redigerad av MrNoodle den 2020-01-10 klockan 15:14.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Vissa 1.8tsi motorer har haft problem med att en ventilfjäder går av, specifikt den vänstra på insugssidan, 1ans cylinder.

    Har lyckats byta denna utan att öppna motorn på en bil, men det var avancerad titthålskirurgi som jag inte rekomenderar någon oerfaren att ge sig på.

    Dessa motorer sotar gärna igen i ventilerna på insugssidan, vilket kan ge läckande ventilsäten pga avlagringar.
    Går att göra rent mekaniskt om detta är fallet.

    Vi gjorde 100% rent på en av bilarna, som ändå misstände på cyl 1.. sen komptest, vilket visade perfekt.. men så satte jag fingret på en ventil, och lyckades trycka ner den för hand.. DÅ insåg vi att fjädern var av.
    Upprepade komptest 4-5ggr och efter något försök så var den komplös i några motorvarv, för att sedan återfå kompen.. lömskt fel

    ..så, börja med att kontrollera tändstiften, därefter byte av tändspole, och om inte detta löser problemet, ett komp-prov, biltemamätare för 200:- funkar.

    Brustna fjädern syns om man tittar noga..
    Namn:  IMG_20190301_151940.jpg
Visningar: 986
Storlek:  658.7 KB
    Senast redigerad av Sn00k den 2020-01-15 klockan 21:21.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Mattias
    Ort
    Borås
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Vissa 1.8tsi motorer har haft problem med att en ventilfjäder går av, specifikt den vänstra på insugssidan, 1ans cylinder.

    Har lyckats byta denna utan att öppna motorn på en bil, men det var avancerad titthålskirurgi som jag inte rekomenderar någon oerfaren att ge sig på.

    Dessa motorer sotar gärna igen i ventilerna på insugssidan, vilket kan ge läckande ventilsäten pga avlagringar.
    Går att göra rent mekaniskt om detta är fallet.

    Vi gjorde 100% rent på en av bilarna, som ändå misstände på cyl 1.. sen komptest, vilket visade perfekt.. men så satte jag fingret på en ventil, och lyckades trycka ner den för hand.. DÅ insåg vi att fjädern var av.
    Upprepade komptest 4-5ggr och efter något försök så var den komplös i några motorvarv, för att sedan återfå kompen.. lömskt fel

    ..så, börja med att kontrollera tändstiften, därefter byte av tändspole, och om inte detta löser problemet, ett komp-prov, biltemamätare för 200:- funkar.

    Brustna fjädern syns om man tittar noga..
    Namn:  IMG_20190301_151940.jpg
Visningar: 986
Storlek:  658.7 KB
    Ja detta är ju bra utanför min kunskap!

    Har sakta men säkert, tar hellre lite tid på mig när jag för första gången skruvar med en bil på något sätt.
    Provade att byta tändsplolen från 1.a till 4.an, utan framgång, samma fel kvarstod.
    Byte igår ut tändstiftet för att se om de blev nån skillnad, men icke.
    (Jag inser att de är väldigt sent påtänkt, men cylinder 1 måste ju vara den till vänster om man kollar på motorn framifrån).

    Vid start så hostar den lite lätt, sen vid gaspådrag så puffar den ut VÄLDIGT mycket rök, körde inte mer än upp och ner på uppfarten innan den gav felkoden igen.

    Nästa steg för mig sett är att byta resten av tändstiften och mest troligen ringa bärgare och ta den till verkstaden... den som var inne i november, satan!

    Tack för alla svar hitills!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Försök å göra ett kompressionstest, det är inte nå mer avancerat än att byta tändstift, och det finns billig mätare på tex Biltema som funkar till detta.. då får du en klarare bild på vad som är tok

Liknande ämnen

  1. passat tdi tappar all kraft
    Av jimmyf i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 11:58
  2. Golf V GTI tappar kraft
    Av DPC i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 18:28
  3. Golf TDI 96a tappar kraft då och då...
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 15:49
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:22
  5. KR-motor tappar tändning sporadiskt
    Av JettaSport i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin