Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Passat B8 dekorlist runt instrument skallrar/vibrerar - hur fixa?

    Jag har en Passat B8 Alltrack och har ett mycket irriterande I-landsproblem. Dekorlisten i silver kring instrumenten sitter lite löst och vibrerar ganska ofta vilket leder till ett klart störande ljud. Bilen är helt rock solid annars så det här måste jag fixa.

    jag hittar en miljon länkar till ”Passat B7 dashboard rattle fix” och liknande men B8 går jag bet på. Någon som vet vad och hur jag kan demontera för att få dit självhäftande foamtejp, filt eller liknande? Jag vill inte ha någon halvmesyr med visit och liknande. Tack på förhand!

    Bifogar en bild. Trycker jag lätt vid de röda cirklarna så upphör ljudet. Det känns som att silverlisten inte sitter fast ordentlig i den svarta panelen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Gert Persson
    Ort
    Bohus-Björkö
    Inlägg
    18
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än följande story

    Köpte min Passat begagnad och har bara kört ett par hundra mil.
    När jag letade igenom servicepappren från 3000 mila servicen, från VAG-verkstad, hittar jag en handskriven lapp där det står:
    kombinationsinstrumentet är isärtaget o ihoplimmat. Om knarr kvarstår får man byta ”ramen”

    När jag tittar närmare på instrumentet ser jag dessa små papperslappar (enligt bild)
    De syns inte i vanliiga fall eftersom de skyms av ratten

    Jag låter dom sitta, det är ett gränsfall av ”if it aint broke, dont fix it”
    Förstår att det inte hjälper dig, men du är iaf inte ensam om problemet - det finns säkert en "riktig fix"
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Annars kanske spraya lite silikonspray som kryper in bakom listen

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Jag petade in tunna bitar som jag klippte av svart neopren skum packnings material

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    På min kärra är det tveklöst silverlisten som skallrar. Är lite petig och hade helst åtgärdat osynligt från baksidan men ska se om jag lyckas med något osynligt i stil med det sista inlägget. Tack för input! Är det någon som lossat på instrumentklustret och har tips på HowTo så skriv gärna.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2019
    Namn
    Gert Persson
    Ort
    Bohus-Björkö
    Inlägg
    18
    Kortfattad anvisning för att plocka ut klustret:
    Sänk ratten till lägsta läget
    Dra loss listen under klustret (rakt ut)
    Skruva loss skruvarna under klustret
    Dra/lirka klustret rakt ut
    Lossa elkontakten på vänster sida och klustret är fritt
    Själva ramen sitter fastsnäppt på klustret
    Namn:  ett.jpg
Visningar: 712
Storlek:  975.8 KB
    Namn:  tva.jpg
Visningar: 666
Storlek:  987.4 KB
    Namn:  tre.jpg
Visningar: 691
Storlek:  908.3 KB

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Kanon, mången tack! Precis vad jag var ute efter. Får ta det någon helg framöver. Nu har det såklart inte skallrat nånting senaste två veckorna efter att ha skallrat Luleå-Stockholm före nyår.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Det blev en helt osynlig fulfix, tryckte i ett visitkort då det skallrat lite mer på senaste och när jag tog bort det skallrade det hela tiden. Höll på att bli galen och körde på den här fulvarianten.

    Hade skumplast/liggunderlagsliknande möbeltassar och skar extremt tunna remsor (ett kreditkort är alldeles för tjockt) och kilade in två 1 cm bitar mellan silvertrimmen och mätarhuset. Mha ett väldigt tunt plastkort kunde jag peta in dem så de helt försvann och satte listen i spänn så nu blir det garanterat helt tyst - och viktigt - osynligt.

    Den lilla biten under kniven blev för tjock och användes inte. Obs att jag inte satte dem mellan mätarhus och konsol som på den bild med två pappersbitar utan precis vid silverlisten. En rakt ovanför 3(000) varv och den andra rakt ovanför 100 km/h.

    Namn:  9B6C5C3A-15B5-474E-9001-80F1464927E1.jpg
Visningar: 580
Storlek:  1.01 MB

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-08-24, 13:14
  2. Passat alltrack -14, vibrerar?
    Av Bowen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-02-11, 14:09
  3. Vw Passat vibrerar i hela bilen
    Av jocke_gti i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-21, 21:24
  4. Spricka i glasfiberkjol Hur fixa?
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 15:22
  5. Hur fixa stenskott??
    Av OmegaMannen i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin