Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Hållsta
    Inlägg
    8

    Fläkt passat B6 (variant) 2008 har lagt av

    Hej,

    Märkte idag att kupéfläkten i min passat hade lagt av. Hittade det här på nätet som skulle avhjälpa problemet https://www.youtube.com/watch?v=VqAbzvqZZOE. Det funkade dock inte. Bilen har "Climatronic" och det låter som att mekaniken bakom panelen fungerar och alla reglage lyser men själva fläkten går inte. Någon som har varit med om detta och vet om det går att åtgärda själv? Är "normalhändig" så om det inte är super-avancerat så tänkte jag ge mig på det själv.

    // J

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Joakim!

    Tyvärr vet jag inte så mycket om ditt problem, men vi får hoppas att någon annan kan hjälpa till.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Fläkt passat B6 (variant) 2008 har lagt av

    Lät den normalt innan den ”stannade”?

    Vet att fläktar som ”kvittrat” (fläkten, inte ställmotorn) stannat efter ett tag då de skurit i sin lagring.

    Den sitter ovanför fotbrunnen på passagerarsidan och ska vara relativt enkel att ta loss. Finns troligen filmer på hur man gör på Youtube. Då kan du känna på den om den ens snurrar. Går den trögt, behöver den troligen bytas.

    Läsa av felkoder kan också säga något om vad som strular. Men jag vet inte om de kan känna av en skuren fläkt.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Hållsta
    Inlägg
    8
    Hej Pelk,

    Nej, det lät inget utan en dag insåg jag bara att fläkten inte fungerade då det blev imma på rutan. Och då allt annat verkar fungera (det baserar jag på att det verkar som att mekaniken i centrumkonsolen låter som den gjorde innan, dvs det är grejer som rör sig innanför när man ändrar inställningar som tex var luften ska komma ut ruta, ansikte, fötter osv) så trodde jag kanske att det skulle vara en säkring, ett relä eller liknande som man kan byta själv.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Fläkt passat B6 (variant) 2008 har lagt av

    Kan absolut vara en säkring, har dock ingen aning om var den sitter.

    Själva säkringspanelen (en av dem) sitter till vänster av instrumentbrädan. Man lossar locket som också är gaveln på instrumentbrädan.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Hållsta
    Inlägg
    8
    Nej, det var det inte... Har kollat alla säkringar på de tre ställen som jag har hittat och ingen är trasig. Antar att det blir till att plocka ur fläkten och kolla om den funkar. Någon som vet om det går att kolla funktionen på fläkten på ett lättare sätt än att plocka ur den?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Om man tar bort strömanslutningen och kopplar den direkt till ett bilbatteri, så borde den snurra om den är hel.

    Vet dock inte om styrningen till fläkten sitter i den eller utanför.

    Är det bara 2 anslutningar bör det inte vara något problem, brun är normalt minus (jord) på VW.

    Är det fler kablar - krävs det kanske canbus-anslutning för att den skall gå.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Hållsta
    Inlägg
    8
    Det blev till att byta fläkten, inte världens mesta avancerade jobb men lite pilligt att komma åt själva fläkten. 9 skruvar sen fick jag ut handskfacket vilket gjorde att det blev lite lättare. Köpte fläkten på närmaste skrot för 400:- så det, tillsammans med nån timmes jobb, måste väl vara en rimlig investering för att få igång fläkten igen. Killen på skroten sa att det tydligen inte var ovanligt att fläktarna på den här modellen la av utan något tidigare missljud eller något. Bra att veta kan vara att om fläkten bara går på fullt så är det motståndet som har lagt av men om fläkten bara försvinner så kan man flytta över motståndet till den nya fläkten vilket sparar ett par spänn.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 08:12
  2. C-lås lagt av, vä. bakdörr Passat -07
    Av Freiholtz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 23:32
  3. AC funkar ej passat 3c/b6 2008 2.0 tdi
    Av Heika i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 09:35
  4. Elhissar har lagt av, Caddy -06
    Av Joonta i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-18, 01:55
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-16, 09:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin