Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113

    Carbon buildup prevention.

    "Carbon buildup" har diskuterats lite i samband med att VAG går ifrån MPI och enbart använder sig av DI på vissa bensinmotorer. (MPI/DI Se bättre förklaring i hänvisningen längst ned i inlägget).

    Enkelt uttryckt:

    MPI - Injektorer i insuget, (dvs innan insugs ventilerna). Med dem får man sköljeffekt på insugssidan, har även DI. Aktiveras ej samtidigt.
    DI – Injektorer som endsat sprutar direkt i förbränningsrummen.



    Tror ni på denna metod respektive produkt?



    /Peter


    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ghlight=mpi+di
    Senast redigerad av Peter-C den 2019-12-31 klockan 00:28.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Det finns många mer eller mindre seriösa Y-T klipp med före/efter dokumentation, både CRC, men även andra liknande produkter.
    Vist kan man se skillnad, men det är ju inte säkert att det som syns för ögat har någon större praktisk betydelse och löser problemet på lite längre sikt.
    Vad jag vet så är det fortfarande mekanisk rengöring som biltillverkarna förespråkar för att lösa problemet.

    Värt att notera är att den produkten som visas i videolänken "CRC Intake "Valve & Turbo Cleaner" inte säljs i Sverige! Kan den vara för skarp för Svenska marknaden?
    Senast redigerad av pudas den 2019-12-31 klockan 10:46. Anledning: felskrivning

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Kort sagt...det finns inga mirakelmedel som biter på kokset,blästring gäller



    Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer
    https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...6&share_type=t

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Kort sagt...det finns inga mirakelmedel som biter på kokset,blästring gäller



    Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer
    https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...6&share_type=t
    Per Pudas har ju som synes redan skapat en tråd som berör ämnet (hade glömt det). Tror ej heller att det finns några mirakelmetoder. Verkar för bra för att vara sant.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Fast varför skulle det igentligen inte fungera? Inom industri, bla livsmedelsindustrin så rengörs rökagregat från sot, tjära, koks, med kemiska preparat.
    Sen tror jag att problemet möjligen inte är så stort som många vill få det till. I mitt fall har vi två bilar som gick allt annat än bra, och där jag misstänkte koksade ventiler. En Mini Cooper S R56 och en Golf TSI. I Minins fall löste det sig efter jag servade den efter inköpet
    (litade inte riktigt på säljaren som påstod att den var nyservad på bilfirman) tändstiften hade nästan 2mm gnistgap! Inga symptom på koksning efter bytet! Golfen blev som ny efter bytet av magnetkoppling på kompressorn ("superchargern") och högtryck-bensinpump. Obs inga felkoder på någon av bilarna, bara på Golfen när komponenterna la av helt! I dag går den som när den var ny!!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Kort sagt...det finns inga mirakelmedel som biter på kokset,blästring gäller



    Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer
    https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...6&share_type=t
    Vilka motorer är GDI från VW?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vilka motorer är GDI från VW?
    Alla Tfsi, Fsi och Tsi

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Alla Tfsi, Fsi och Tsi
    Okej, tack Är problemet likadant (mer, mindre) oavsett 95, 98 oktan eller E85?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Kanske inte någon större skillnad än att E85 av naturliga skäl har låg svavelhalt samt att motorn blir lite gladare om den får en sup


  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    Carbon buildup prevention.

    Turbo motorerna är inte lika känsliga för build-up.
    Men jag har sett bromspapper före å efter rengöring av Rs4 N/A v8,där förlorar man typ 60hk

    Min rs4 blev trevligare efter rengöring,innan så missade den när den var kall å sen känndes det att jag fick tillbaka några hästar

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Mitsubishi hade massor med problem på deras GDI motorer där man senare kom fram till att 98oktan var det som var då bäst att tanka. Var man tvungen att uppsöka verkstad pga igensatta EGR ventiler så var det blästring med valnötsskal vill jag minnas. Hur detta är relevant med VW vet jag inte men problemet har funnits bra länge

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av liexpressway Visa inlägg
    Mitsubishi hade massor med problem på deras GDI motorer där man senare kom fram till att 98oktan var det som var då bäst att tanka. Var man tvungen att uppsöka verkstad pga igensatta EGR ventiler så var det blästring med valnötsskal vill jag minnas. Hur detta är relevant med VW vet jag inte men problemet har funnits bra länge
    Känner en kille som hade egen verkstad. Han fick ofta in bilar från Mitsubishis verkstad, det var GDI-motorna som sotat igen invändigt, han rengjorde dem med någon dunderkur. Han gjorde det även på min Mitsubishi Sigma som tickade något hemskt, allt tickande försvann efter hans motorbehandling. Vet tyvärr inte hur han gjorde, men han "öppnade" inte motorerna i varje fall.
    Han sa att Mitsubishi hade mycket problem med deras GDI.motorer.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Känner en kille som hade egen verkstad. Han fick ofta in bilar från Mitsubishis verkstad, det var GDI-motorna som sotat igen invändigt, han rengjorde dem med någon dunderkur. Han gjorde det även på min Mitsubishi Sigma som tickade något hemskt, allt tickande försvann efter hans motorbehandling. Vet tyvärr inte hur han gjorde, men han "öppnade" inte motorerna i varje fall.
    Han sa att Mitsubishi hade mycket problem med deras GDI.motorer.
    Mitsubishi vid den tiden skyllde på att det var etanolen i BF95 som gjorde sotningarna. Bra sätt att skylla felet på något annat

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Jag som trott att spriten motverkar sotbildning


  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Skulle inte tro att drivmedlet har något att göra med problemet då problemet till största del beror på avsaknad av drivmedel bakom luft ventilen! Dålig vevhusventilation som gör att ångorna från oljesystemet inte håller sig förångat hela vägen tillbaks till förbränningsrummet. Sen när allt blir slitet så förvärras problemet, speciellt när turbon börja släppa olja.
    Noterade att CRC säljer sitt preparat till proffsmarknaden, så helt verkningslöst kanske det inte är!
    http://5-56.nu/produkter/auto-pro/

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-02-17, 17:52
  2. glasfiber/carbon delar till mk2, vart?
    Av skjortan i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 16:37
  3. carbon delar till golf mk1/mk2
    Av micaeljonsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin