Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61

    Från från XC60 till T-Roc.

    Tack för insläpp!


    Har gått in i en ny era av bilägande. Har visserligen haft en -61 1200 en gång i tiden då jag gjorde lumpen. (behövde något billigt). 6V funkade för övrigt ganska dåligt på vintern när man skulle ha igång den :-)


    Från det till BMW och vidare till Ford sedan Volvo där jag hängde kvar rätt länge. (De funkade ju bra).


    Nu har jag tagit mod till mig och byter från XC60 som jag köpte ny till en T-Roc med beräknad leverans mitten av mars 2020. Jag hade funderingar på en ny XC60. För dyr och min fru tycker för stor. XC40 också för dyr. (Volvo har blivit alldeles för överprissatta i min mening) Efter ha sett en T-Roc passera förbi på motorvägen så blev jag intresserad då den var lite mindre och såg helt OK ut.


    Efter att ha försökt förstå de olika tillvalspaketen så gav jag lite upp och åkte till en handlare för att försöka få ordning på det hela. Kraven var till början enkla. Och det är svårt att ta till sig vad som är standard i respektive XC60 och T-Roc för att inte missa något man inte tänkt på men måste ha. Absoluta krav var AWD. Och naturligtvis Haldex som jag gillar skarpt. (En av anledingarna till just T-Roc). Automat och rattvärmare (en gång rattvärmare alltid rattvärmare) samt bluetooth med inbyggd mikrofon i bilen för telefonsamtal. Och dessa LED som lyser när man har en bil i döda vinkeln. Detta slutatde med pluspaket, teknikpaket samt backkamera.


    Då handlaren inte hade en T-Roc med automat och diesel vilket jag hade bestämt mig för så provade jag en Tiguan med den drivlinan samt en T-Roc men manuell och nån väldigt lite bensinare. 1 liter tror jag den var på. Kändes bra. Tiguanen hade 190hk varianten. Eftersom jag kanske trampat gasen i botten 10 talet gånger under 6 år med XC60:an på 186hk så nöjde jag mig med 150hk alternativet i T-Roc:en. Den har förvisso klart sämre vrid (och till och med ganska märkbart i Tiguanen jag provade trots 190hk varianten). Men upp till 100km/h är den snabbare än XC60:an så jag tror det räcker för mina behov.


    Redan nu har ett par frågor dykt upp jag inte hittat något klart svar på trots ivrigt googlande.


    1: Hur funkar det när man stannar i uppförslut och skall igång igen med en DSG-låda? Min konventionella automat är ju väldigt behändig i sådana sammanhang med sin momentomvandlare. Och jag har ett par sådana situationer varje dag då jag åker ut från garage.


    2: Volvo/Polestar har ju en Polestartrimmning man kan trycka i med bibehållen garanti. Har VW nått liknande?


    Tack igen!

    /Håkan

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Från från XC60 till T-Roc.

    1. Bilen är utrustad med autohold som håller bilen på plats. Den släpper automatiskt när dragkraften på bilen är tillräcklig för att åka iväg.

    2. Tyvärr har inte VW motsvarande Volvos Polestar, utan där är det de alternativa firmorna som gäller, eller köpa ”rätt” från början.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror att du kommer uppleva T-Roc 2,0 TDI 150 DSG7 som en "GTI-light" jämfört med din XC60, detta eftersom T-Roc endast har 60 Nm mindre men dessa 340 Nm finns tillgängliga över ett större varvtalsområde, fördelat på ca 300 kg mindre vikt. T-Roc är 1 sekund snabbare 0-100 km/h.

    Vad gäller tillval så erbjuder VW stor flexibilitet och valfrihet, i synnerhet jämfört med asiatiska konkurrenter som ofta är väldigt hårt förspecade. I ditt fall borde följande tillval ge utrustningen du söker:

    - Dragpaket
    - Pluspaket
    - Blind Spot sensor med Rear Traffic Alert
    - Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion (som Volvo-ägare vill du väl inte gå miste om denna fina komfortfunktion?)

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    1. Bilen är utrustad med autohold som håller bilen på plats. Den släpper automatiskt när dragkraften på bilen är tillräcklig för att åka iväg.

    2. Tyvärr har inte VW motsvarande Volvos Polestar, utan där är det de alternativa firmorna som gäller, eller köpa ”rätt” från början.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Tack!

    Ang. autohold. Det sitter om jag förstår en knapp intill växelväljaren. Får man alltså trycka in den varje gång man startar för att det skall vara aktivt?

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag tror att du kommer uppleva T-Roc 2,0 TDI 150 DSG7 som en "GTI-light" jämfört med din XC60, detta eftersom T-Roc endast har 60 Nm mindre men dessa 340 Nm finns tillgängliga över ett större varvtalsområde, fördelat på ca 300 kg mindre vikt. T-Roc är 1 sekund snabbare 0-100 km/h.

    Vad gäller tillval så erbjuder VW stor flexibilitet och valfrihet, i synnerhet jämfört med asiatiska konkurrenter som ofta är väldigt hårt förspecade. I ditt fall borde följande tillval ge utrustningen du söker:

    - Dragpaket
    - Pluspaket
    - Blind Spot sensor med Rear Traffic Alert
    - Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion (som Volvo-ägare vill du väl inte gå miste om denna fina komfortfunktion?)
    Tack!

    Jag hoppade över dragpaket och krok då jag inte använt det tidigare. Pluspaket och Teknikpaket ligger i ordern Tror att blind spot ligger i Teknikpaketet. . Tyvärr var värmaren ganska dyr och jag står i garage både hemma och på jobbet. I allfall inom överskådlig framtid. Hade därimot mycket nytta av värmaren i XC60:ian då jag stod utomhus på jobbet innan vi flyttade.

  6. #6
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Tack!

    Ang. autohold. Det sitter om jag förstår en knapp intill växelväljaren. Får man alltså trycka in den varje gång man startar för att det skall vara aktivt?
    har du tryckt på den en gång är det aktivt tills du trycker på den igen.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Var ute å körde med vår Golf Alltrack DSG idag. Stannade och startade i backe utan att ha aktiverat autohold. Inga problem, rullade inte bakåt allt utan uppför när jag lade den i D. Mao använder ej autohold då jag inte tycker att det behövs (en smaksak....). Du märker vilket du trivs bäst med.

    /Peter

    PS @hakank - Grattis till ett bra val av bil!!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Från från XC60 till T-Roc.

    Har för mig att den har ”håll i backe” också, den är aktiv även om ”autohold” inte är det.

    Ganska lika spec som vår. Vi har ingen backkamera, men nav och värmare (och Blind spot).
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Start i backe är sällan några problem med min Arteon. Normalt börjar bilen att dra när man släpper bromsen, med autohold står den alltid stilla även när man släpper bromsen och börjar inte rulla förrän man trycker på gasen. Borde vara samma på T-Roc.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Start i backe är sällan några problem med min Arteon. Normalt börjar bilen att dra när man släpper bromsen, med autohold står den alltid stilla även när man släpper bromsen och börjar inte rulla förrän man trycker på gasen. Borde vara samma på T-Roc.
    "Auto hold" är för att man ska slippa hålla på bromsen vid tex trafikljus. Fördelen är också att den inte slirar på lamellerna som den gör om man inte håller ner bromsen ordentligt. Man kan säga att "Auto hold" är väl ungefär samma som om parkeringsbromsen går till när man stannat och bilen står still.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Kom på att jag hade en till fundering när jag just uppdaterade min Garmin med uppdaterade fartkameror dä jag inte har inbyggd navigering i XC60:ian. Kan man ha fartkamravarningar i den inbyyggda navigeringen?

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Från från XC60 till T-Roc.

    Inte på något enkelt sätt, har läst om varianter där man fått in de som intressepunkter - men utan varningsljud/indikation.

    Så jag skulle nog svara nej på den frågan.

    Dock hoppas jag bli rättad av någon annan, då de vore suveränt att ha!
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Kan man ha fartkamravarningar i den inbyyggda navigeringen?
    Använder du Apple CarPlay med Google Maps så visas fartkameror längs rutten vid navigering.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Från från XC60 till T-Roc.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Använder du Apple CarPlay med Google Maps så visas fartkameror längs rutten vid navigering.
    Även Waze fungerar med fartkameror i Apple CarPlay.

    Jag tolkade det dock som att det var originalnavigationen frågan gällde. Men det kan så klart vara fel.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jo, visst, men original navigationssystem hade han väl inte beställt, om jag tolkade det rätt. Så jag tänkte detta var en bättre lösning på behovet

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100

    Från från XC60 till T-Roc.

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Kom på att jag hade en till fundering när jag just uppdaterade min Garmin med uppdaterade fartkameror dä jag inte har inbyggd navigering i XC60:ian. Kan man ha fartkamravarningar i den inbyyggda navigeringen?
    Jag hoppades få med fartkameror i original-GPS:en i en av mina tidigare VW, men jag gav upp. Skaffade en Bobrik från AD-teknik istället. Den är lätt att uppdatera och nya aktuella databaser kommer ut ganska ofta.

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Håkan Kristiansson
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    61
    Jodå. Orginal navigation. Men som det ser ut på svaren så fortsätter jag nog då med min Garmin. Waze i all ära men mobilen kokar i stort sätt med det igång en längre tid.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Jag hoppades få med fartkameror i original-GPS:en i en av mina tidigare VW, men jag gav upp.
    Jag har inte själv haft någon bil med inbyggd navigator så jag vet inte hur bra det funkar, men det finne en beskrivning på hur man kan få in fartkamera-positioner i bilens inbyggda navigator på: https://www.fartkameraforum.se/forum...i-via-connect/

    m v h Henrik

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Lars Hernborg
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    106
    Kul att flera provar på en T-Roc, har haft min sedan mitten på juni och gillar den skarpt.

    På tal om inbyggd navigator så saknar min just det??? men, inget jag saknar då jag använder Car-Play och därmed den i mitt tycke bästa navigations-appen av de jag testat, nämligen HERE (WE GO) på mina appleprylar, dvs iPhone, iPad och Macar. Vet ej om den finns till Android men borde ju finnas där också.

    +Gratis med väldigt bra gratiskartor som uppdateras då och då, iaf i norden.

    +Visar tillåten/aktuell hastighet, även på småvägar och larmar om man överskrider.
    -Lite känslig med hastigheten, finns ingen procentuell inställning som tex att man kan kör + 3-5% innan den larmar så när man ligger och pressar lite så piper den till ofta. Bra på 30-väg men jobbigt över 70.

    ++ Varnar för fartkameror, iaf dom kända då kartan uppdateras.

    -Går inte att ställa in etappmål, men man kan ju göra ett gäng etapper som man sparat på Appleprylarna och lämpligen vid ett depå-stop, då laddar man in nästa etapp.

    PS: Hur får man in en Avatar och Signatur i forumet??? Letat med ljus och lykta.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av CekariYH Visa inlägg
    PS: Hur får man in en Avatar och Signatur i forumet??? Letat med ljus och lykta.
    Endast för betalande medlemmar.

Liknande ämnen

  1. Nya VW T-ROC till hösten?
    Av MacAllan i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-09-04, 17:51
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-13, 11:00
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 17:35
  4. Uppgradering från 1,8 till 2,0
    Av Putte_70 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin