Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Samma däck och fälg på passat B6 och B8?

    Hej,

    Är det möjligt att slå på ett par vinterdäck från en 2009 passat B6 på en b8? Jag skulle köpa bil idag men vinterdäck ingick inte och jag vill inte köpa av dem då jag kan få ett mycket bättre pris.

    Sen undrar jag även om det är så att en bil inte kan köpas och levereras på helgen? Säljaren sa det nämligen då vi sa att vi eventuellt kommer tillbaka imorn men jag undrar om det är för att han inte skulle vara där då och vill ha provisioner för sig själv eller om det stämmer.

    Mvh,
    Andreas

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Tror inte dina gamla vinterhjul passar så bra. Hade tidigare en Passat -11, bytte till en 2015 och visst passade bultmönstet och nav och bromsoken gick fria men ytterdiametern var mindre på de äldre hjulen så bilen blev lägre, inge bra på vintern. Sen visar ju hastighetsmätaren också fel.

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är ju delvis en fråga om rullomkrets och delvis om utrymme i hjulhusen. Vad jag förstår så ska det inte någon stor skillnad i rekommenderade däckdimensioner på dom dom två modellerna. Om vi frågar så här, vad är det för dimension på dom gamla däcken och vad är det tänkt för fälgar till det (storlek, ET etc)? Är bilen sänkt eller standardhöjd?

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    En bil kan säkert levereras på helgen om affären är klar, bilen är leveransservad och företagets leveransavdelning gjort allt färdigt. Jag har aldrig kunnat hämta bilen samma dag jag bestämt mig just pga ovanstående.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2019
    Namn
    Andreas
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Alla dimensioner verkar vara exakt samma förutom ET som är 42 på ena och 45 på andra. Själv har jag aldrig hört talas om ET förut så jag vet inte hur viktigt det är att det stämmer?

    Jag vet inte vad leveransavdelningen behöver göra vid köp, jag får helt enkelt ringa dit och kolla när det öppnar

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Samma däck och fälg på passat B6 och B8?

    ET är fälgens inpressningsdjup. Det avgör däckets placering i hjulhuset. Hur nära skärmkanten hjulsidan hamnar. Och även bilens spårvidd så klart. Stor avvikelse påverkar också köregenskaperna, förutom risken att det tar i hjulhuset.

    3mm avvikelse brukar normalt inte vara något problem, om man håller sig till standarddimensionerna på däcken.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-27, 15:02
  2. R-däck och fälg till Polo R WRC
    Av petbj i forum Bankörning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-18, 23:38
  3. Däck och Fälg
    Av Grotto i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 11:05
  4. Fälg och däck fråga
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 23:37
  5. Hjälpmedel för däck/fälg och et (länk)
    Av Herr Apa i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 14:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin