Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    --
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    84

    Golf 2 GTIn knappt körbar

    Hej, tillbaks med problem igen

    Golf 2 GTI 16v från -89, med PL motorn.

    Har ett problem som börjat visa sig ordentligt senaste veckan i kalla Sverige, nämligen att bilen tappar effekt vid gaspådrag och rycker och helt enkelt saktar in av effektreduceringen

    Oftast när jag drämmer till gasen fullt och så den skjuter iväg så fungerar det, men så fort jag vill hålla svennsongas och normal hastighet då börjar den kärva rejält, kan inte hålla hastighet alls utan måste ta mig ur trafiken.
    Dock ibland nu på senaste har den även kärvat vid fullt gaspådrag, det händer inget helt enkelt, det låter dovt och otrevligt från motorn, den rycker inte så direkt men den "arbetar" hör man

    Här är dock en positiv sida, när motorn väl har blivit varm, så upphör problemet helt och hållet!
    Den fungerar helt felfritt vid arbetstemperatur och går precis som vanligt, har hänt kanske två gånger max att den kärvar när motorn varit varm, men det har varit en kort stund och räckt med att maxvarva motorn snabbt och sedan köra normalt igen

    Då är frågan, vad kan orsaka detta?
    Kan det vara spridaren till kallstarten? Alltså till höger om motorn framför insuget?
    (den blåa lilla kontakten i högre nedrekant)
    Eller är det någon givare/sensor för motortemperaturen som börjar strula och ge inkorrekt temperaturinformation om motorn?

    Eller kan det vara det mer oturliga, K-jetronics luftmassemätare, alltså den "tallriken" som kärvar och inte öppnar ordentligt?


    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Skulle kunna vara kylvätsketempgivaren som inte hänger med länge ( NTC-motstånd med ett R25 värde på 2,2 kohm )

    mer info finns evt. att fiska i dessa pumplikationer:
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_95.PDF
    http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_102.PDF


Liknande ämnen

  1. GTIn blev en traktor
    Av IMFA i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 14:26
  2. Trasig AC på GTIn
    Av noobs i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 18:12
  3. Bromsar på Golf II tar knappt
    Av ah46 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 21:12
  4. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 00:55
  5. Äntligen har GTIn kommit :)
    Av OmegaMannen i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin