Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41

    Ge Starthjälp från Passat B8?

    Hej,
    fick i morse behov av att kabelstarta Polon med Passaten, men utan batteri under motorhuven vågade jag inte chansa på vart jag skulle koppla in mig. Instruktionsboken pratade om pluskontakt bland säkringarna, men där fanns det inget. Dock hittade jag en plastlåda med ett plustecken på som borde gå att använda istället?
    Minus hittade jag inte heller något bra för, vad kan rekommenderas?
    Nu hoppade lillbilen igång ändå med lite hjälp från batteriladddare, men det kan ju vara bra att veta till nästa gång det strular.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Har förresten 190hk-dieseln, kan ju vara bra att ha med som info

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det finns både plus- och minuspol fram under motorhuven.

  4. #4
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av SSo Visa inlägg
    Hej,
    fick i morse behov av att kabelstarta Polon med Passaten, men utan batteri under motorhuven vågade jag inte chansa på vart jag skulle koppla in mig. Instruktionsboken pratade om pluskontakt bland säkringarna, men där fanns det inget. Dock hittade jag en plastlåda med ett plustecken på som borde gå att använda istället?
    Minus hittade jag inte heller något bra för, vad kan rekommenderas?
    Nu hoppade lillbilen igång ändå med lite hjälp från batteriladddare, men det kan ju vara bra att veta till nästa gång det strular.
    Plus brukas som du säger vara en anslutning punkt som sitter under ett Plus märkt lock, om bilen har gömt batteri. Minus kan man ta i valfri metalldel t.ex ett fäste på motor eller liknande.

    Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Tack för hjälp, ska hem o leta lite bättre då
    Tidigare bilar har jag alltid kopplat minus på "mottagande" bil i motorfäste (eller liknande) o "givande" bil direkt på batteriet, tänkte det skulle finnas minus i Passaten när det inte fanns något batteri, men det går ju såklart bra med motorfästesvarianten även där.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det finns dedikerad minuspol fram under motorhuven på Passat generation 8, i närheten av pluspolen som sitter under plastlock. Om jag minns rätt brukar det se ut så här:Namn:  2019-12-02 13-14-35.jpg
Visningar: 2821
Storlek:  314.0 KB

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det finns dedikerad minuspol fram under motorhuven på Passat generation 8, i närheten av pluspolen som sitter under plastlock. Om jag minns rätt brukar det se ut så här:Namn:  2019-12-02 13-14-35.jpg
Visningar: 2821
Storlek:  314.0 KB
    Tack för väldigt tydlig förklaring!

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är batteriet väldigt dåligt på mottagande bil, bränner du generatorn (diodbryggan går oftast) om givande bil har motorn igång!!!
    Så givande bil skall alltid vara avstängd (tändning av) innan mottagande bil startas!!!

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Är batteriet väldigt dåligt på mottagande bil, bränner du generatorn (diodbryggan går oftast) om givande bil har motorn igång!!!
    Så givande bil skall alltid vara avstängd (tändning av) innan mottagande bil startas!!!
    Precis det där har jag läst nånstans men hittar inte var, att det är mycket stor risk att man får egna problem om man hjälper någon annan med starthjälp.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Precis det där har jag läst nånstans men hittar inte var, att det är mycket stor risk att man får egna problem om man hjälper någon annan med starthjälp.
    Själv brukar jag ha motorn igång när jag ger starthjälp och gasa lite extra för att få upp spänningen just när startmotorn går. Kanske finns det en risk att man har sönder något i egna bilen, men att den risken skulle vara stor tror jag inte på. Om man ändå är rädd för den risken är nog det bästa att köpa sig en laddbar starthjälp, kostar ungefär en tusenlapp beroende på modell. T ex https://verktygsboden.se/batteriladd...-multifunktion

    m v h Henrik

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, det är inte ofta det händer.
    Men jag har bytt/reparerat många som det hänt för!
    6000,- + arbete för en ny generator är kanske lite onödigt mycket pengar!
    Är det den som får starthjälp eller den som ger, som får den notan?

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Själv brukar jag ha motorn igång när jag ger starthjälp och gasa lite extra för att få upp spänningen just när startmotorn går. Kanske finns det en risk att man har sönder något i egna bilen, men att den risken skulle vara stor tror jag inte på. Om man ändå är rädd för den risken är nog det bästa att köpa sig en laddbar starthjälp, kostar ungefär en tusenlapp beroende på modell. T ex https://verktygsboden.se/batteriladd...-multifunktion

    m v h Henrik
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Nej, det är inte ofta det händer.
    Men jag har bytt/reparerat många som det hänt för!
    6000,- + arbete för en ny generator är kanske lite onödigt mycket pengar!
    Är det den som får starthjälp eller den som ger, som får den notan?
    Jag har oxå gjort som Henrik på många bilar, mest äldre då.

    Är det farligare på nyare bilar att ha motorn igång?

Liknande ämnen

  1. Elmotorvärmare passat b8
    Av Lintann i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-19, 16:19
  2. Delar från Passat B8 till B7 ?
    Av shadowgrey i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-11-10, 22:20
  3. Starthjälp
    Av F0nziE i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-17, 00:35
  4. Starthjälp med kablar - Riskabelt!???
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin