Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561

    Problem med RNS510

    Passat 2015

    Huvudenheten stänger av sig själv helt random, ibland efter 2 minuter, ibland efter 30 minuter, den går att starta direkt igen.

    Ibland när man tar ur nyckeln så slocknar skärmen men radion etc. går fortfarande, sätter man i nyckeln och vrider till radioläge går det inte att stänga med strömbrytaren, den enda som händer är att skärmen släcks.

    VCDS visar inget.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Svarar mig själv :-)

    Tydligen ett vanligt problem och ett dyrt sådant.

    Reparation kostar från 3000 upp till 10000:- och en ny enhet upp till 25000:- (Hos VAG)

    Min fråga är om en beg RNS 510 med en något senare revision (något år nyare) behöver kodas in i bilen eller inte?

    VCDS finns :-)

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Svarar mig själv :-)

    Tydligen ett vanligt problem och ett dyrt sådant.

    Reparation kostar från 3000 upp till 10000:- och en ny enhet upp till 25000:- (Hos VAG)

    Min fråga är om en beg RNS 510 med en något senare revision (något år nyare) behöver kodas in i bilen eller inte?

    VCDS finns :-)
    Behöver inte kodas in, men se till att du får med stöldskyddskoden. Tror den behövs när den byter bil.
    Tipsar dig dock om att köpa nåt annat istället då den är riktigt utdaterad. Kolla på eftermarknadsgrejer, finns kinaskräp och riktigt bra grejer. Kolla på Zenec till exempel, du får så mycket mer för pengarna.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Hej!

    Har kikat på Zenec E-2050, det lilla problemet är att den inte stöder MFD+ info fullt ut samt manövrering av Webasto, dessutom fick jag inga kloka svar på huruvida den är kompatibel med original backkamera.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2017
    Namn
    Berndt Nilson
    Ort
    Täby
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Hej!

    Har kikat på Zenec E-2050, det lilla problemet är att den inte stöder MFD+ info fullt ut samt manövrering av Webasto, dessutom fick jag inga kloka svar på huruvida den är kompatibel med original backkamera.
    Hej Lasse, jag har en RNS510 med kod liggande i förrådet. Kan det vara nåt?

    Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ok!

    Vilket artikelnummer har den?

    Den som sitter i bilen har … 686 E

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan man få köpa den? Vore kul och se om den kan repareras..

    Har du Dynaudio och sådant, så måste den kodas..
    Senast redigerad av Mex165 den 2019-12-26 klockan 13:25.

  8. #8
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Är det en 686 E är det inte så lätt att hitta en nyare version, det är nämligen en av de sista revisionerna (med bl.a. annat SSD-disk), dessutom indikerar 6:an på slutet att enheten har inbyggd DAB/DAB+ vilket inte är jättevanligt (motsvarande revision utan DAB/DAB+ heter 680 R).

    Här är en lista på olika revisioner: https://www.my-gti.com/3983/volkswag...mware-versions

    Det finns dock även en 686 H (https://i.imgur.com/hmIdKmW.jpg) men jag har inte kunnat hitta desto mer info om denna. En teori jag har är att 686 H tekniskt sett är en 686 E i Skoda Columbus-utförande som blivit ombyggd med VW-frontpanel i fotot ovan.

    Det finns ju diverse firmor ute i Europa som reparerar dessa enheter (man skickar hela enheten alternativt moderkortet).

    Byter du till en bättre begagnad så behöver du som sagt få med stöldskyddskoden, sedan ska det bara vara plug-n-play. Dock kan du behöva koppla upp dig med VCDS eller motsvarande och likställa kodningen med kodningen från din gamla enhet för att få alla eventuella tillvalsfunktioner att funka såsom backkamera, backsensorer, Dynaudio, röststyrning, AUX-ingång etc.

    Huruvida RNS 510 är utdaterad kan man ju diskutera. Visst, den har inte Carplay/Android Auto som moderna enheter har, och även de nyare revisionerna är rätt långsamma vid uppstart och när man bläddrar i menyerna. Dock så får den fortfarande årliga uppdateringar (kartorna för 2020 släpptes nyligen) och den bibehåller ju förstås all originalfunktionalitet som är rätt fint att ha: man får en massa info i MFD såsom telefonfunktioner, navigation, kompass, radiostation och artist/låt/album när man kör media-in eller streamar över Bluetooth (t.ex. Spotify). Sedan har man ju också fullt stöd i huvudenheten för alla andra funktioner såsom backkamera, backsensorer, media-in, mikrofonen i takpanelen, Climatronic-kontroll i skärmen beroende på bilmodell, dödräkning vid navigation etc. OEM-integrering är svårt att slå, dock verkar ju Zenec vara bra på detta, frågan är om de verkligen stöder allt.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2017
    Namn
    Berndt Nilson
    Ort
    Täby
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Ok!

    Vilket artikelnummer har den?

    Den som sitter i bilen har … 686 E
    Sent svar, jul o.s.v. Numret är....680C.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av unSTeady Visa inlägg
    Sent svar, jul o.s.v. Numret är....680C.

    Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

    C - då är den runt 10 år gammal.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Kan man få köpa den? Vore kul och se om den kan repareras..

    Har du Dynaudio och sådant, så måste den kodas..
    Sorry, jag har redan lovat bort den till en elektronikfirma som var intresserad att skaffa sig erfarenhet.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Är det en 686 E är det inte så lätt att hitta en nyare version, det är nämligen en av de sista revisionerna (med bl.a. annat SSD-disk), dessutom indikerar 6:an på slutet att enheten har inbyggd DAB/DAB+ vilket inte är jättevanligt (motsvarande revision utan DAB/DAB+ heter 680 R).

    Här är en lista på olika revisioner: https://www.my-gti.com/3983/volkswag...mware-versions

    Det finns dock även en 686 H (https://i.imgur.com/hmIdKmW.jpg) men jag har inte kunnat hitta desto mer info om denna. En teori jag har är att 686 H tekniskt sett är en 686 E i Skoda Columbus-utförande som blivit ombyggd med VW-frontpanel i fotot ovan.

    Det finns ju diverse firmor ute i Europa som reparerar dessa enheter (man skickar hela enheten alternativt moderkortet).

    Byter du till en bättre begagnad så behöver du som sagt få med stöldskyddskoden, sedan ska det bara vara plug-n-play. Dock kan du behöva koppla upp dig med VCDS eller motsvarande och likställa kodningen med kodningen från din gamla enhet för att få alla eventuella tillvalsfunktioner att funka såsom backkamera, backsensorer, Dynaudio, röststyrning, AUX-ingång etc.

    Huruvida RNS 510 är utdaterad kan man ju diskutera. Visst, den har inte Carplay/Android Auto som moderna enheter har, och även de nyare revisionerna är rätt långsamma vid uppstart och när man bläddrar i menyerna. Dock så får den fortfarande årliga uppdateringar (kartorna för 2020 släpptes nyligen) och den bibehåller ju förstås all originalfunktionalitet som är rätt fint att ha: man får en massa info i MFD såsom telefonfunktioner, navigation, kompass, radiostation och artist/låt/album när man kör media-in eller streamar över Bluetooth (t.ex. Spotify). Sedan har man ju också fullt stöd i huvudenheten för alla andra funktioner såsom backkamera, backsensorer, media-in, mikrofonen i takpanelen, Climatronic-kontroll i skärmen beroende på bilmodell, dödräkning vid navigation etc. OEM-integrering är svårt att slå, dock verkar ju Zenec vara bra på detta, frågan är om de verkligen stöder allt.
    Ok!

    Då bör det funka med en ...686 H för det är just en sådan jag fått tag i.

    Får återkomma om hur det gick.

    Säkrast att skriva ner hur den är kodad innan m.a.o.

    Och beträffande Zenec, nej som jag skrev innan så stöder den inte MFD+ fullt ut, det kändes som att det var lite för mycket som fattades och den är ju inte gratis heller, mellan 6-7 tkr kostade den modell jag tittade på.
    Sedan fick jag info om det kunde vara svårt att få plats med adaptrarna bakom enheten utan att såga i plasten + att det fanns problem med uppdatering av kartmaterialet, hur sant eller inte har jag ingen aning om, men att det inte är VAG anslutningar och att adaptrar krävs stämmer ju.

Liknande ämnen

  1. Mute med backkamera RNS510
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-09, 22:15
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 19:19
  3. RNS510 backkamera problem
    Av Berka i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 07:24
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 22:35
  5. Problem med RNS510 på ny GTI Mk6
    Av Sigge i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-14, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin