Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42

    Imma på vindrutan, Passat B8 2016

    Hej!

    Har problem med imma på insidan av vindrutan nu när det är kallare och fuktigare ute. Är inte riktigt varje gång men oftast.
    När jag kör på Auto läget på klimaten så immar vind och sidorutorna igen ca 5-10 sek efter man startat bilen, och är imfria efter ytterligare kanske 20-30 sekunder.
    Detta problemet är oftast tydligare om man kört motorn varm, stannat och varit borta någon halvtimme till ett par timmar och sen startar igen. Alltså med "halvkall" motor.

    Har även lite svårt att få rutan helt ren, syns tydligt att det är ränder kvar på rutan där jag tvättat med fönsterputs och mikrofiberduk när det immar igen.

    Hört att isopropanol kan vara bra att göra rent för att få bort eventuell fett och annat skit som inte fönsterputsen tar?


    Någon som känner igen sig? Något tips?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Per Alexandersson
    Ort
    Orust
    Inlägg
    16
    Jag känner igen mig i det sista TS skriver... Jag får successivt mer och mer "imma" på insidan vindrutan med tiden. Är inne på min andra passat nu och båda blir likadana tydligen :/

    Vill verkligen inte tvätta/torka av insidan på vindrutan då det är så sjukt svårt att få till det bra (helt rent)

    Har aldrig upplevt detta fenomen på mina tidigare/andra bilar (VOLVO)

    ... Skulle behöva ett "säkert tips" snart... då det börjar bli ohållbart...

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Tror att kupé filtret börjar bli tätt. Rengör eller byta detsamma.

    Mina brukar vara fulla av frö från björk.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Calle Carl
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Någon med problem som kommit nån vart eller bara är VW såhär? Morsans Tiguan-18 beter sig precis likadant

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är det någon bil som parkerats under samma förutsättningar som inte får denna imma? Nu är det ju extremt fuktigt i luften och samma luft finns inne i bilen så fenomenet är helt normalt.

    Men tipset om att byta kupefiltret är aldrig fel, för om det är fuktigt och igensatt blir ingenting bättre.

  6. #6
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Är det någon bil som parkerats under samma förutsättningar som inte får denna imma? Nu är det ju extremt fuktigt i luften och samma luft finns inne i bilen så fenomenet är helt normalt.

    Men tipset om att byta kupefiltret är aldrig fel, för om det är fuktigt och igensatt blir ingenting bättre.
    Om det samlas vatten i form av fuktiga mattor och annat så blir immiga rutor vanligare på höst och vinter då luften är kallare på utsidan. Den fuktiga luften inne i bilen kommer då kondenseras på rutor som inte hunnit bli uppvärmda på insidan.
    Se alltså till att alla mattor och golvet under dem är torra.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Per Alexandersson
    Ort
    Orust
    Inlägg
    16
    Jag är oxå inne på min andra passat som tidigare sagts i tråden. Jag får precis samma problem... mer och mer "imma" på insidan framrutan. Vill verkligen inte dit och rengöra då det ser katastrofalt ut efteråt!
    Någon som har några tips på medel man kan använda som faktiskt ger ett bra resultat? Har inte heller haft några problem i mina tidigare Volvos.
    Min bil är alltid torr inuti så det beror inte på någon fukt inuti kupén...
    Nu närmar ju sig hösten med... å när solen står lågt ser man ju snart inte ut :/

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag är skeptisk till att det inte drabbar andra bilmärken. Minnet är bra kort ibland. Som Klubban så utförligt förklarar så är det svårt att klara sig undan imman när nätterna är kallare än dagarna.

    Det är bara att ladda för att det kommer frågor om befarade turboras, topplocksras osv när det kommer vit rök ur avgasröret som det gör vaaaaaaaaaarje höst och vinter, men det var ju ungefär ett år sedan....

Liknande ämnen

  1. Backkameraproblem. Passat b8 2016
    Av Squadron i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-01-14, 19:51
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-09-25, 11:53
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-27, 15:02
  4. problem med imma på vindrutan
    Av dalle82 i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-05, 13:48
  5. Hur ta loss vindrutan oskadd på Golf3?
    Av gavlig i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin