Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751

    Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer

    Någon som har erfarenhet av dom olika kemiska preparat för att rengöra insugsventilerna på DGI-motorer (oavsett fabrikat)? Märkbar effekt, lönt att överhuvud taget pröva?
    Jag tänker på "CRC GDI Intake Valve & Turbo Cleaner" och "GDI Valve Cleaner".

    OBS! Inte övriga preparat som hälls i bensintanken utan sådana som sprutas med motorn igång i insuget!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Borde inte en blandning med lika delar Diesel, Lacknafta och Fotogen fungera som sedan sprutas på med en blomspruta ?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Ja, vem vet? Dom flesta "magiska" preparat som säljs är ju helt klart varianter på just Diesel, Lacknafta och Fotogen!
    Hade en Audi 100 med slirande automat, köpte en flaska GM "Automatic treatment" som helt klart luktade helt vanlig fosil Dieselolja!
    Men det funkade klockrent! Hade bilen i många år efter detta och den växlade knivskarpt hela tiden!
    När det kommer till ventilrengöring på GDI-motorer finns det ju dom som menar att helt vanligt vatten gör jobbet!
    Nåväl, jag vet inte om behov finns till att börja med då bilen i fråga är en nyinköpt Mini Cooper S med Prince turbo motor, som är ökänd för sotbeläggning på insugsidan och som jag upplever går lite ryckigt i motorn på främst lägre varv. Men i övrigt går som ett skott i natten!!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Om jag inte förstått fel så ska man köra motor på maxvarv i 2 minuter för att sota ur den, tex. uppförsbacke i 100km/t på 2:an dock ska motorn vara driftvarm innan man gör det

    val av bränsle kan vara avgörande, har fått för mig att 98 oktan sotar mindre än 95 oktan då 98 Oktan innehåller mera oktanhöjande tillsatser MTBE och ETBE som görs på metanol resp. etanol, i grunden har dessa tillsatser mycket lågt svavelinnehåll, ett annat knep kan vara en sup E85/Etanol för 100-200:- resten bensin


  5. #5

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Lider inte gdi motorerna av samma koksproblem som fsi motorer? Dvs direktinsprutning.
    Då finns det inga mirakelkurer som funkar,utan det är soda eller valnötsblästring som gäller, beläggningen e stenhård på ventilerna.

    Jag gjorde det i somras på min RS4 b7

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Citat Ursprungligen postat av Mange.k Visa inlägg
    Lider inte gdi motorerna av samma koksproblem som fsi motorer? Dvs direktinsprutning.
    Då finns det inga mirakelkurer som funkar,utan det är soda eller valnötsblästring som gäller, beläggningen e stenhård på ventilerna.

    Jag gjorde det i somras på min RS4 b7
    GDI är väl den allmänna förkortningen på en motor med direkt insprutning, VAG har valt att kalla det något annat (FSI) i hopp om att några ska tro att man uppfunnit tekniken!
    Nåväl, jag skrev rubriken felaktigt, det är inte sot som byggs upp på insugsventilerna i första hand, utan som du skriver, koks och tjära från vevhusventilationen.
    På en konventionell motor så hjälper bensinen till att hålla ventilerna rena, så icke fallet på en GDI motor!
    Problemet är ju det vanliga, att blästra är ett dyrt och omständligt motorarbete, så man är ju nyfiken på dom här kemiska genvägarna!

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Om man tittar på animerade filmer på just direktinsprutningsmotorer så öppnar i vissa fall insprutningsventilen först när insugningsventilen har stängt vid lugn körning, men vi gaspådrag så är det tvärtom och ventiltallriken sköljs av på ovansidan, enligt inlägg #4 att man då och då varvar ur den till varvstoppet

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391

    Avsotning av insugsventiler på GDI-motorer

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    GDI är väl den allmänna förkortningen på en motor med direkt insprutning, VAG har valt att kalla det något annat (FSI) i hopp om att några ska tro att man uppfunnit tekniken!
    Nåväl, jag skrev rubriken felaktigt, det är inte sot som byggs upp på insugsventilerna i första hand, utan som du skriver, koks och tjära från vevhusventilationen.
    På en konventionell motor så hjälper bensinen till att hålla ventilerna rena, så icke fallet på en GDI motor!
    Problemet är ju det vanliga, att blästra är ett dyrt och omständligt motorarbete, så man är ju nyfiken på dom här kemiska genvägarna!
    Har hållt på några år å skruvad direktinsprutare, googlat ihjäl mej i ämnet att få bort kokset,å det finns inga kemiska mirakelgenvägar om man vill ha bort det helt, det är blästring eller mejsel,borstar å rengöringsmedel som gäller

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    FSI är en variant av direktinsprutning.. där man från början avsåg att köra lean-burn, genom antändning och insprutning i flera steg.. ett mindre och fetare först, sedan en större magrare huvudmix, men efter lite mer erfarenhet så klev man ifrån denna linje.. man lyckades inte heller åstadkomma en perfekt homogen bränsleblandning, vilket också var en av avsikterna, då en sådan skulle möjliggöra uppåt 22:1 i blandningsförhållande utan fysisk möjlighet till detonation.(hela förbränningsrummet antänder samtidigt = inga kolliderande flamfronter)
    ..DEN tekniken är dock på gång i kommande motorer, HCCI å dylikt, även om dom första patenten togs ~76 med förgasare.


    Det går ganska bra att hänga av insuget på tsi-motorerna och antingen blästra med valnöt, vilket det finns billiga kit till på ebay som innehåller allt man behöver förutom kompressor..

    alt. Tar man fotogen/aceton och viskor som går att köpa på tex biltema, för rengöring av gevärspipor.. finns i plast å mässing.. tar nån minut å göra rent varje port + ventiler, och man lär dra motorn lite fram och tillbaka, så man kommer åt å putsa sätena när dom är öppna, och sen stänga och fylla upp hela porten å diska denna + ventilskaft.

Liknande ämnen

  1. En djungel av olika motorer (Polo 11-14)?
    Av LexVer i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-09-08, 09:55
  2. Skillnad på motorer?
    Av Custombuilder i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 18:54
  3. KR insugsventiler i ABF topp
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 11:49
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 03:18
  5. Vill ha åsikter från ägare av Tsi-motorer
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin