Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Hur länge ska man köra värmare?

    Jag är ny på det här med bränslevärmare. Har en Golf 2017 vi köpte i somras och nu börjar ju värmaren behövas mer än acc:n...

    Värmaren startas på fjärren vid behov och sen går den c:a 30min innan jag kör iväg. Då går värmaren fortfarande och då stänger jag av den på knappen på värmepaket. Är det rätt, ska man göra så eller ska man låta värmaren gå "klart" (tror inställningen är på 40min). Jag har ca 35-40min körväg till jobbet så jag vill väl vara lite rädd om batteriet så det inte dras ur i onödan pga för lång värmartid.

    Finns det nån tumregel för detta?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om du inte har underhållsladdare ansluten regelbundet är tumregeln att köra bilen lika länge som du kör värmaren.
    Korta körningar och kort brinntid för värmaren kan så småningom göra att den sotar igen. I alla fall om man har en dieselvärmare.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Instämmer med föregående inlägg. Själv gillar jag sval bil så jag brukar köra så den blir isfri men inte mer. Som det är nu med kanske ett par minusgrader så räcker 15-20 minuter. När det är kallare blir det längre och då ställer jag bilen på 30 minuter och en avresetid. Åker oftast 35-40 km.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du kan ställa in hur länge du vill att värmaren ska gå.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Jag är ny på det här med bränslevärmare. Har en Golf 2017 vi köpte i somras och nu börjar ju värmaren behövas mer än acc:n...

    Värmaren startas på fjärren vid behov och sen går den c:a 30min innan jag kör iväg. Då går värmaren fortfarande och då stänger jag av den på knappen på värmepaket. Är det rätt, ska man göra så eller ska man låta värmaren gå "klart" (tror inställningen är på 40min). Jag har ca 35-40min körväg till jobbet så jag vill väl vara lite rädd om batteriet så det inte dras ur i onödan pga för lång värmartid.

    Finns det nån tumregel för detta?
    Med den körtiden du har är det ingen fara!. Det brukar sägas att kör man värmaren 30min skall man köra med bilen lika länge.
    Sen kan du trycka av värmaren när du startat bilen. För den fortsätter ändå att värma om den är aktiverad
    som komplementvärmare i klimat menyn.

    Det skall köras onödigt mycket värmare för att man skall behöva oroa sig för batteriet.
    Har inte haft några problem med svaga batterier i någon av mina bilar.
    Och Här är det kallt och värmaren går ofta.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Vi kör vår värmare ca 20-30 min varje dag på vintern och sen kör frugan ca 10min till jobbet. Samma visa på hemvägen. Inte optimalt men hittils är det inte några problem med batteriet, gjort så sen bilen var ny för 3 år sen. Är medveten om att det nog tar en del på batteriet men som sagt så funkar det hittils.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Detta är ju lite som att jämföra priser på försäkringspremier utan att redogöra för alla förutsättningar.
    Många kör ju tillsammans med värmaren sedan även dubbla sätesvärmare, defroster på ytterspeglarna och bakrutan, radio och fläkten på fullt. Då tror jag inte man klarar batteriet utan att köra några längre sträckor mellan sina korta.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Det var ju några åsikter iaf, man tackar.
    Då vet jag att det inte är nån fara med att jag "stänger av den" för den går tydligen ändå. Då går den väl klart och sköter sig själv förhoppningsvis. Vi använder elgrejjer i bilen ganska sparsamt, mest kanske för att vi är ovana vid att ha den lyxen. Nått värmesäte går 10-15min på morgonen och även 2-3min elspegelvärmning, det brukar räcka, skönt när man kan värma bilen i förväg och då behöver man knappt värmesätet...

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    5519
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    34
    Jag flikar in med en annan fråga, hoppas det är ok.
    Värmen till backspeglarna - har ni vredet ställt på värme jämt under vintern eller vrider ni tillbaka den när isen har smält? Är värmen på hela tiden om man har den kvar i läget, eller är det en termostat?

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Hydra Visa inlägg
    Jag flikar in med en annan fråga, hoppas det är ok.
    Värmen till backspeglarna - har ni vredet ställt på värme jämt under vintern eller vrider ni tillbaka den när isen har smält? Är värmen på hela tiden om man har den kvar i läget, eller är det en termostat?

    Brukar bara köra en kort stund, det smälter ju fort. Har hört att man sliter onödigt på "värmedelen" om man har det på jämt. Vet inte om det stämmer?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    5519
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Brukar bara köra en kort stund, det smälter ju fort. Har hört att man sliter onödigt på "värmedelen" om man har det på jämt. Vet inte om det stämmer?
    Det är lite därför jag ställer frågan Om nån kan svara på om värmen är på hela tiden om vredet är till.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Hydra Visa inlägg
    Det är lite därför jag ställer frågan Om nån kan svara på om värmen är på hela tiden om vredet är till.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

    Kunde vara intressant att veta. Likaså om den tar skada om man har den på konstant?
    Fast då kan man ju fundera på varför de har ett vred för det och inte kör den konstant från fabrik?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Hydra Visa inlägg
    Jag flikar in med en annan fråga, hoppas det är ok.
    Värmen till backspeglarna - har ni vredet ställt på värme jämt under vintern eller vrider ni tillbaka den när isen har smält? Är värmen på hela tiden om man har den kvar i läget, eller är det en termostat?
    Vi har våran på året runt...

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av petrus Visa inlägg
    Vi har våran på året runt...
    Då kan man ju undra om hur ni tar hand om bilen i övrigt
    Ingen bil jag skulle vilja köpa efter er i varje fall.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av Hydra Visa inlägg
    Är värmen på hela tiden om man har den kvar i läget, eller är det en termostat?
    Min erfarenhet från längre vinterresor med snörök är att värmen i speglarna slås av efter ca 30 min. Vill man få igång värmen igen får man vrida vredet fram & tillbaka så har man 30 min till. Nån termostatfunktion tror jag inte att det finns.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    5519
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Min erfarenhet från längre vinterresor med snörök är att värmen i speglarna slås av efter ca 30 min. Vill man få igång värmen igen får man vrida vredet fram & tillbaka så har man 30 min till. Nån termostatfunktion tror jag inte att det finns.
    Okej! Det låter ju lite som samma funktion som bakrutan. Bara att den knappen slutar ju lysa och man får på så sätt se att värmen stängts av

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Min erfarenhet från längre vinterresor med snörök är att värmen i speglarna slås av efter ca 30 min. Vill man få igång värmen igen får man vrida vredet fram & tillbaka så har man 30 min till. Nån termostatfunktion tror jag inte att det finns.

    Låter ju bra om det är så. Har hänt några gånger att jag blivit lite nojjig för att jag glömt stänga av den

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Daniel
    Medlemsnr
    5519
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    34
    Okej! Det låter ju lite som samma funktion som bakrutan. Bara att den knappen slutar ju lysa och man får på så sätt se att värmen stängts av

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Då kan man ju undra om hur ni tar hand om bilen i övrigt
    Ingen bil jag skulle vilja köpa efter er i varje fall.
    Skämtar du? Är ju en säkerhets grej. visst på sommaren är väll en sak men på vintern!
    jag har mina på från att frosten kommer i september till mitten på maj när snön är borta.
    tror dom är på 20W styck. och ett nytt glas kostar ca 400 om den nu skulle pajja.

    Och i en VW med värmeläge i inställningsratten så värmer det så länge bilen är igång.

    Då ser man i backspeglarna i vart fall.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Skämtar du? Är ju en säkerhets grej. visst på sommaren är väll en sak men på vintern!
    jag har mina på från att frosten kommer i september till mitten på maj när snön är borta.
    tror dom är på 20W styck. och ett nytt glas kostar ca 400 om den nu skulle pajja.

    Och i en VW med värmeläge i inställningsratten så värmer det så länge bilen är igång.

    Då ser man i backspeglarna i vart fall.
    September till maj är inte hela året, såklart har man de på när det behövs, men petrus skrev att de var på hela året, vilket är ren idioti. Eller vad tycker du?

    Ändra: Såg nu att du inte tyckte att de skulle vara på på sommaren, så undrar varför du över huvudtaget skrev ditt inlägg?
    Senast redigerad av candyweiss den 2019-11-19 klockan 01:08.

Liknande ämnen

  1. Vilken servo olja ska man köra i VAG bilar??
    Av dorian i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 00:56
  2. Coils på min Mk2, hur många varv ska man skruva?
    Av Golfbjörnen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 23:48
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 13:43
  4. Vilken tum ska man köra på?
    Av mattemaz i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 18:02
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin