Sidan 16 av 29 FörstaFörsta ... 61314151617181926 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 562
  1. #301
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Bytte idag ut mina Brembo HP2000 frambromsbelägg till de gamla originalbeläggen som satt på innan, trots att Brembo-beläggen hade några millimeter kvar. Detta efter att ett av Brembo-beläggen plötsligt släppt helt under körning på landsväg i helgen, och lämnat bara metallplattan kvar varefter bromspedalen oväntat gick nästan i golvet vid nästa inbromsning. Som tur är var det ingen kraftig inbromsning och med god marginal till framförvarande bil när det hände. Inget man vill ska hända under en bankörning, eller vid panikbromsning på väg.

    Ett tryck till på pedalen för att trycka ut kolven och återfå en del bromsverkan, sen var det till att köra lungt resten av (den långa) vägen hem med metall mot metall på ett belägg.

    Lyckligtvis hade jag originalbeläggen sparade, även de med några millimeter kvar så de fick åka på tillsvidare. De blir nog inte långvariga. Skivorna har sett bättre dar så det får bli ett par nya skivor med fräscha belägg snart. Frågan är bara vad det ska bli. Innan tyckte jag HP2000-beläggen var riktigt trevliga att köra med och planerade att köpa ett nytt likadant set när dessa tar slut, men nu är jag inte direkt sugen på att köpa dom beläggen igen.

    Belägg från höger fram, yttre och inre:

    Namn:  DSC_0273.JPG
Visningar: 1275
Storlek:  467.7 KB
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #302
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Uggh, som indianen sa. Det där var inget roligt. Jag har ju också kört med HP2000, men mina tog slut i våras och även jag slängde på ett par originalklossar jag hade liggande tills vidare. Men något sådant som dina här, har jag aldrig varit med om. Vi får se vad det blir...

  3. #303

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    DQ381 i min, samma som i Golf R 7.5. 2200 mil har den rullat, men har varit så från början enligt mig i alla fall

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
    Satan så trist! Man trodde ju att DSG-lådorna skulle vara uppe på par numera... men det verkar ju inte så.

    Jag har en liten fråga. Jag själv upplever att DSG-lådan i min Passat B8 190TDI är sååå seeeg att dra iväg när den envisas med att hänga kvar på 2an när man inte står helt stilla (samma känsla i sport, normal och eco). Man måste trycka ner gaspedalen snabbt och/eller långt för att den ska kicka ner till 1an, men då med ett ganska ordentligt ryck som konsekvens. Uppsakattas inte så många medåkande resenärer (eller föraren för den delen)...
    Ett annat "problem" tycker jag är att lådan hugger/släpper vid växling mellan 2->3 vid gaspådrag. Ryckig känsla igen. Okomfortabelt.
    Är det normalt beteende på en nyare DSG? ÅF hävdar inget problem... men när jag läser dina kommentarer börjar jag ana onda ugglor i mossen.

  4. #304

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Liten uppföljning nu när man snart kört en månad med nya lådan. Kort sammanfattning är att det känns som en helt annan bil, nästan som att ratta en ny bil såhär två år senare Betydligt rappare växlingar men i princip helt utan ryck. Kör man som folk växlar den helt obemärkt och man slipper känna sig som en övningskörare som inte hittat dragläget. Kör man lite aktivt så är den snabbt med på noterna, ingen tvekan vid nedväxling etc. Sen det som är lite förvånande är att den drar mindre soppa numera

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

  5. #305
    Bannad
    Reg.datum
    jul 2020
    Namn
    Klubban
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Döm av min förvåning att ett däck har fel rotationsriktning
    Det borde vara två eller fyra som har fel/rätt rotationsriktning om de hör ihop från början.

  6. #306

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    Liten uppföljning nu när man snart kört en månad med nya lådan. Kort sammanfattning är att det känns som en helt annan bil, nästan som att ratta en ny bil såhär två år senare Betydligt rappare växlingar men i princip helt utan ryck. Kör man som folk växlar den helt obemärkt och man slipper känna sig som en övningskörare som inte hittat dragläget. Kör man lite aktivt så är den snabbt med på noterna, ingen tvekan vid nedväxling etc. Sen det som är lite förvånande är att den drar mindre soppa numera

    Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
    Kan det vara så att de gjort nån annan uppdatering?
    Vet inte hur det fungerar, men hade min på service strax före semestern och tycker också att den drar mindre efter det. Har inte kommit mig för att fråga verkstan om de gjorde nåt

  7. #307

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Arteon parkerad i garaget, fått låna en ID.3 1st edition i vecka. Tyvärr allt annat än imponerand, känns helt klart som en rullande "bugg" inkapslad i hårdplast... Hade jag betalat dryga halvmiljonen för denna skapelse hade jag varit riktigt besviken. Haft den sen i torsdags och varje dag har det varit nya buggar som kommit och gått. Imorse lade t.ex regnsensorn av och när jag skulle åka hem från jobbet vart det bara rött på skärmen och "allvarligt batterifel" dök upp... Men löste sig genom att kliva ur, larma på, och sen hoppa in igen och köra iväg. Tog mig hem - med en nu fungerande regnsensor igen
    Sen alla dessa knappar med touch... vilket mög, sen att många saknar belysning så att man inte hittar rätt när det är mörkt gör det inte lättare.

    Dock så älskar ungarna bilen, så något positivt i alla fall

    Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

  8. #308
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Mångfalden av touch kan jag definitivt hålla med om på vilken bil som helst där det finns egentligen. I en bil ska man hålla fokus på trafiken och inte var man ska trycka på skärm eller annan touchplatta. Då är man inte längre fokuserad på vägen...

    Har tänkt länge att jag skulle prova id3:an nu när den kommit. Jag kör annars en Renault Zoe och den är verkligen inte felfri, men det här låter ännu värre. Och den har egentligen bara stora skärmen som är touch och har kvar dom flesta knapparna. Så det funkar riktigt bra.

  9. #309

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Mångfalden av touch kan jag definitivt hålla med om på vilken bil som helst där det finns egentligen. I en bil ska man hålla fokus på trafiken och inte var man ska trycka på skärm eller annan touchplatta. Då är man inte längre fokuserad på vägen...

    Har tänkt länge att jag skulle prova id3:an nu när den kommit. Jag kör annars en Renault Zoe och den är verkligen inte felfri, men det här låter ännu värre. Och den har egentligen bara stora skärmen som är touch och har kvar dom flesta knapparna. Så det funkar riktigt bra.
    Så är det helt klart, bara höja värmen eller sätta på stolsvärmen är ett äventyr varje gång Först ska man hitta rätt touchknapp för att få upp menyn till climan på skärmen, som i sin tur alltid får upp fel meny, så man får "svajpa" en gång först för att få upp rätt meny. Sen trycka ngr gånger på "knappen" för att aktivera stolsvärmen för att sedan inse att man tryckte en gång för mkt, eftersom systemet är så segt, så värmen stängdes av direkt
    För att inte tala om knapparna för att aktivera lysets olika inställningar, dels sitter det otroligt korkat till så man når inte knapparna utan att böja sig fram och titta ner bakom ratten, total idioti. Sen är knapparna så små att jag i nio fall av tio kommer åt fel knapp om jag inte helt släpper blicken från vägen. Sen varför man på samma panel satt en touchknapp för maximal värme på framrutan begriper jag inte...

    Nu kan jag låta teknikfientlig, men så är det inte

    Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

  10. #310
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Amazonas Visa inlägg
    ID.3
    Jag är beredd att hålla med, jag och Patrik Jonasson provkörde dock bara en timme, men vi lyckades inte få
    på climan, kallt och immade igen.
    Det verkade som att man skulle slippa fipplandet under körning p.g.a. röststyrningen, men det fungerade sådär.
    Det var annars första gången jag körde elbil så den upplevelsen var trevlig just prestandamässigt med mera.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  11. #311
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Tvätta, tvätta o tvätta...blir inte mkt annat såhär års..
    Namn:  A03BFBE7-9D76-473F-BE1F-CB39F993E72A.jpeg
Visningar: 1030
Storlek:  501.9 KB

  12. #312

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    L-G
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    23
    Heldag i garaget med gammpassaten
    - stortvätt både ut och invändigt
    - takbox fick ersätta cykelhållarna på taket
    - nya Pirelli dubbisar
    - BSR mjukvara installerad

    Redo för fjällen ... om man nu vågar skriva det...

  13. #313
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Polering av bil och fälgar, lackförsegling.. Matrix blue lagd på båda.
    Passade även på att göra rent oken och måla dom.
    syns iaf
    Bilden verkar inte vilja hamna rakt
    Namn:  90135D59-1950-4E41-BB8D-3928DFCAF4CD.jpg
Visningar: 884
Storlek:  1.15 MB

  14. #314

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Bilden verkar inte vilja hamna rakt
    Gissningsvis höll du kameran snett? (I porträtt-läge). Forum och webläsare vet oftast inte så mycket om hur fotografer håller sina kameror, därför bör man hålla kameran rättvänd när man tar ett foto som som man skall lägga ut på webben. Extra krångligt är det för iphone-användare som apple lurar att hålla telefonen upp-och-ned för att kunna nyttja en volymkontroll som kameraknapp. Med facit i hand önskar man att apple placerat en kameraknapp på rätt sida av telefonen eller åtminstone definierat om sidan med volymkontrollen som uppåt.

    m v h Henrik

  15. #315

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    För iphone hamnar väl bilden rätt vare sig man har volymknapparna pekandes uppåt eller neråt?
    Ikonerna för blixt och live-photo blir ju rättvända i båda fallen likaså bilderna.

  16. #316

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    För iphone hamnar väl bilden rätt vare sig man har volymknapparna pekandes uppåt eller neråt?
    Det beror helt på vilken programvara du använder för att titta på bilderna. Iphone sparar alltid bilden på samma håll, d v s den första pixeln är pixeln i övre vänstra hörnet när telefonen är rättvänd. Dock sparar iphone i bilden också metadata som innehåller information om när bilden togs, vid vilka GPS-koordinater bilden togs samt hur kameran var vriden när bilden togs samt lite annan information. En del bildvisarprogram läser och förstår metainformationen om hur kameran var vriden och gör sedan sitt bästa för att vrida bilden rätt. Andra program vet inget om hur den informationen skall tolkas. En del forum har också inbyggd funktionalitet för att skala om bilder och när bilderna konverteras kan meta-informationen tappas bort.

    m v h Henrik

  17. #317
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Forumprogramvarorna är dåliga på att hantera metadatan om kamerans vridning. Det är det som är grundorsaken. Många andra programvaror hanterar detta snyggt idag, och man märker kanske inte av dessa funktioner så mycket förrän man använder något som INTE hanterar detta riktigt, t.ex. forumprogramen.

  18. #318

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Sorry för mer off topic här, men vad är en rättvänd Iphone?
    Jag kör Android och Samsung, aldrig funderat på hur den ska vändas. På forumet blir det rätt i alla fall.

  19. #319

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    vad är en rättvänd Iphone?
    Även jag ber om ursäkt för att jag inledde denna off-topic-diskussion om iphone och upp-och-nedvända bilder.

    Rätt håll att hålla en iphone när man fotograferar är så som man höll i de ursprungliga iphone-versionerna innan de börjat använda volym-knappen till kameraknapp: https://www.youtube.com/watch?v=QC8YRQ9ecbI

    Man kan använda volymknappen som kameraknapp och ändå hålla telefonen på rätt håll, men då får man manövrera kamerknappen med vänster tumme i stället för höger pekfinger: https://smallbusiness.chron.com/stop...res-71667.html

    I ett försök att återigen komma lite on-topic kan jag säga att jag inte gjort något åt min gamla golf på flera månader och inte kommer göra något på flera månader. Den står vinter-parkerad i ett garage på annan ort. Meningen var att jag denna vinter skulle försöka byta vajern till värmereglaget, men en annan gammal tysk bil "snodde" dess garageplats då jag fick tillbaka den från verkstad så sent in på vintern att jag inte ville köra hem Golfen genom saltade blöta vägar. Nu står min 928 i garaget vid min bostad på Golfens plats, men det finns å andra sidan saker att göra med den bilen med...

    m v h Henrik

  20. #320
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Gott nytt år på er alla!

    är man inte nöjd är det bara att göra om, tyckte dom gula bromsarna var för skrikiga.
    nu svartmetallic, bra mkt snyggare enl mig
    Namn:  31A4CD43-096E-4A91-B09E-7B64E43C89A6.jpg
Visningar: 1042
Storlek:  1.94 MB

Liknande ämnen

  1. Coilovers Polo GTI-11. Vad har jag gjort fel?
    Av gurkan11 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-30, 00:50
  2. Svar: 64
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 22:50
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin