Sidan 12 av 29 FörstaFörsta ... 2910111213141522 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 562
  1. #221

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Låter ju intressant med att leasa begagnat. Hur många mil får du köra på ditt avtal, utan att betala extra?
    Då är det bara du och övriga i din familj som får köra bilen? Nya däck ingår väl som vanligt inte i serviceavtalet?
    När bilen är begagnad har någon vanligtvis redan skaffat vinterdäck och då får man se till att de ingår. Rockan hade gått 1700 mil på 8 månader så jag kan lätt köra hela avtalsperioden (två år i detta fall) och kommer inte behöva byta varken sommar eller vinterdäck. Det får nästa ägare göra En service kommer behöva göras under perioden som kostar cirka 2400kr tack vare serviceavtalet, 99kr per månad.

    Jag kör ganska lite så 1000 mil om året räcker för mig. Det många missar på (har jag sett i annonser på t.ex Blocket) är att man tar i med körsträckan i avtalet. Effekten av det är att man betalar en för hög månadskostnad om man inte nyttjar det. Mina "övermil" kostar 6,50kr så om jag eventuellt drar över med t.ex. ett par hundra mil om året är det ändå betydligt billigare för mig än om jag skulle valt nästa intervall i avtalet som är 1500 mil per år.
    Sedan gäller som vanligt att pruta. Privatleasing av nybil med treårskontrakt är nog omöjligt att deala med, men begagnat absolut. Det har jag gjort för andra gången nu

    Vem som får köra bilen styrs som vanligt av hur den är försäkrad. Det har ingenting med privatleasingen att göra.

    Kanske en moderator ska starta en ny tråd för detta intressanta ämne och flytta inläggen?

  2. #222

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt
    Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?

  3. #223

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av SSo Visa inlägg
    Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt
    Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?
    Misstänker att det är man själv själv som avgör hur pass ny bil man vill ha, vilket skick bilen är i, utrustning och vad månadskostnaden blir? Annars borde svaret vara så ny bil som möjligt och med mest möjliga utrustning

  4. #224

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?

    Hur är det med garanti och reparationer vid beg.privatleasing?
    Kan man köpa till, eller är det som att äga?

    Gissar att, går det sönder så får man pynta?
    Och att man inte kan välja att inte laga, då bilen skall lämnas tillbaka ”som den var vid leverans”.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  5. #225

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Bytt bränslefilter på min Passat Tdi 2015 5200mil. Satt ett kortare filter från fabrik. med bokstaven B i slutet av samma VW artikelnummer 5Q0 127 177, lite skumt... Körde bränslepumparna mha OBDeleven efter. När jag bytte filtret märkta jag att slangen som matar filtrerhuset från tanken inte så så bra ut vi slangklämman. verkar som att klämman gjort så att vulkningen mellan ytterhölje och cord släppt men det lägger ine (ännu). Slangen är "bockad/special" och går inte att köpa löst, finns bara i ett kitt med klämmor, slangar och nån slags bränsledämpare för 1500SEK!

  6. #226

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av SSo Visa inlägg
    Intressant med att privatleasea begagnat, är ju inget VW skyltar med än, men det går alltså att deala med ÅF precis som jag misstänkt
    Hur pass ny måste bilen vara för att det ska vara intressant enligt din erfarenhet?
    Den första jag hade var en 3 år gammal Polo med kontrakt på ett år, en precis återtagen privatleasing. Snabbt fixat eftersom jag var "mellan bilar" och hade hastigt och lustigt sålt min Tiguan GTS. Praktisk bil på alla sätt men inte den komfort jag önskade och en Polo av förra generationen har ju ingen speciell utrustning ens som tillval. Vinterdäck följde och hade inget behov av service så det var billiga mil.

    Min nuvarande T-Rock är nåt helt annat. Pluspaket, bränslevärmare, app connect, we connect. Jag har skrivit i någon annan tråd om den trecylindriga 1,0 TSI motorn som är överraskande trevlig. Kontrakt på två år med denna. Vinterdäck ingår samt serviceavtal.

    Jag har en säljare jag gjort några affärer med nu, det underlättar kanske men de kan inte göra så jättemycket utan att dra ned byxorna för personen i det glasade hörnrummet. Och det har ju hänt honom några gånger nu Prutade cirka 300kr/månad på denna. Jaävligt mycket privata skattade pengar. För handlaren syns det inte ens på 25e decimalen.

    När jag förhandlar vill jag att alla ska känna sig nöjda och fått sitt. Hur mycket jag än prutar vinner handlaren mest ändå så det vill jag ha en del av, annars är jag inte nöjd och då är min säljare inte nöjd. Roligast är nästan när vi slutligen kommit överens om en månadskostnad och ska precis "skaka hand" säger jag att jag vill ha full tank, tygmattor, lastbågar eller nåt annat som är så trist att köpa. Det funkar alltid Aldrig att jag skulle åka ur hallen på ångorna och behöva tanka fullt för egna pengar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Misstänker att det är man själv själv som avgör hur pass ny bil man vill ha, vilket skick bilen är i, utrustning och vad månadskostnaden blir? Annars borde svaret vara så ny bil som möjligt och med mest möjliga utrustning
    Exakt så. Högre pris i bilhallen = högre leasingkostnad. Mer utrustning - högre pris. Man betalar ju som sagt för värdeminskningen i förskott.
    Senast redigerad av AndySwede den 2020-04-23 klockan 09:41.

  7. #227

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Hur är det med garanti och reparationer vid beg.privatleasing?
    Kan man köpa till, eller är det som att äga?

    Gissar att, går det sönder så får man pynta?
    Och att man inte kan välja att inte laga, då bilen skall lämnas tillbaka ”som den var vid leverans”.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Man leasar den som den är uttagen. Saknas förlängd fabriksgaranti kan den inte köpas till efteråt. Det kan man ju inte som privatperson heller om man köper bilen. Samma för serviceavtal, kan inte tecknas när bilen är begagnad. Man tar över det som finns på bilen.

    Saker som behöver repareras utanför eventuell garanti betalas av leasingtagaren, precis som man skulle gjort om man ägde bilen.

    Samma gäller skicket på bilen. Har du ägt den och säljer eller byter in den kontrolleras skicket. Det som anses onormalt slitage med tanke på mil och ålder förlorar bilen i värde. På privatleasingen accepteras "normalt slitage" vid återlämnandet, är det onormalt blir man debiterad för åtgärd, dvs ungefär liknande du skulle fått i avdrag på värderingen om du säljer eller byter in en ägd bil. Det finna ganska väl beskrivet i VAG koncernen vad normalt och onormalt slitage innebär vid besiktningen.

    Det jag förvånats över är att "normalt slitage" efter vanligtvis tre år enligt VAGs kriterier skulle för mig vara helt oacceptabelt. Fälgskrap, dörruppslag, småmärken utvändigt och invändigt är helt normalt och ger ingen åtgärd. Mina ägda bilar ser ut som nya efter fem år, men det säger väl mer om mig kanske.

  8. #228

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Något positivt/negativt med att privatleasa?
    Det är riktigt smidigt att privatleasa såklart. Fasta kostnader och inget att oroa sig över. Fint sätt att kunna åka i helt ny bil. Kan tilläggas att jag sköter om bilar väl, låter inte barnen sitta med smutsiga kläder, tvättar varje vecka i stor sett MEN trots det här fick jag klagomål när jag skulle lämna tillbaka Tiguanen.
    Bromsar bak var rostangripna (gick igenom besiktningen utan anmärkning med bra bromsvärden) samt anmärkning på oljeläckage (kostnad 16 000 kr). Bromsarna bak fick jag byta (6500 kr) för att de inte hade använts tillräckligt samt så visade det sig att oljeläckage var gammalt, någon form av "svettning" som kan uppstå. Dock fick jag "bevisa" och kontakta egen verkstad för att få rätt. Kanske i samband med lång körning med husvagn förra sommaren. Har privatleasat tidigare men känns som att handlarna har blivit extremt nitiska när det gäller att lämna tillbaka bilar. Valet föll därför på en lättare begagnad, får utvärdera och återkomma.

  9. #229

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Nyqvist Visa inlägg
    Det är riktigt smidigt att privatleasa såklart. Fasta kostnader och inget att oroa sig över. Fint sätt att kunna åka i helt ny bil. Kan tilläggas att jag sköter om bilar väl, låter inte barnen sitta med smutsiga kläder, tvättar varje vecka i stor sett MEN trots det här fick jag klagomål när jag skulle lämna tillbaka Tiguanen.
    Bromsar bak var rostangripna (gick igenom besiktningen utan anmärkning med bra bromsvärden) samt anmärkning på oljeläckage (kostnad 16 000 kr). Bromsarna bak fick jag byta (6500 kr) för att de inte hade använts tillräckligt samt så visade det sig att oljeläckage var gammalt, någon form av "svettning" som kan uppstå. Dock fick jag "bevisa" och kontakta egen verkstad för att få rätt. Kanske i samband med lång körning med husvagn förra sommaren. Har privatleasat tidigare men känns som att handlarna har blivit extremt nitiska när det gäller att lämna tillbaka bilar. Valet föll därför på en lättare begagnad, får utvärdera och återkomma.
    Verkar som om du och AndySwede har väldigt olik erfarenhet av hur noga ÅF är av skicket på bilen.

  10. #230

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Vad har ni gjort med er Volkswagen idag?

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Verkar som om du och AndySwede har väldigt olik erfarenhet av hur noga ÅF är av skicket på bilen.
    Skulle gissa att det skiljer mellan till och med varje individ hos olika återförsäljare. Det handlar nog lite om tur

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  11. #231

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Andyswede: Hur stor handlare är du inne och förhandlar med?

  12. #232

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Andyswede: Hur stor handlare är du inne och förhandlar med?
    Volkswagen Stockholm. Denna ÅF är väl störst i stan gissar jag. Olofsson och andra har inte i närheten av så många anläggningar.
    Jag och samma säljare (ingen jag har någon personlig relation till på något sätt) har nu gjort vår fjärde affär ihop. En ovanlig typ enligt min erfarenhet som faktiskt lyssnar, kommer med egna förslag och anstränger sig för att leverera och göra kunden nöjd. Han identifierade snabbt att jag inte är en vanlig kund och anpassade sig direkt efter det. Därför återvänder jag och jag skickar fram nya kunder till honom eftersom han faktiskt kan rekommenderas. Sedan får var och en deala efter förmåga, det lägger jag mig inte i överhuvudtaget.

  13. #233

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Skulle gissa att det skiljer mellan till och med varje individ hos olika återförsäljare. Det handlar nog lite om tur

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Så är det antagligen, men det finns faktiskt en ganska utförligt beskriven bedömningskriterie på 36 sidor som man som konsument kan luta sig mot om åf gör en egen bedömning man inte är till freds med. Scrolla ned till frågor och svar.

    https://privatleasing.volkswagen.se/...yAAEgLhnPD_BwE

  14. #234
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Blev lite bättre fitment..
    Sänkning samt spacers monterade..
    Namn:  BD62351E-6EB1-4A7F-AA2D-CB4AA3E17671.jpeg
Visningar: 1346
Storlek:  305.7 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av walkmann den 2020-04-23 klockan 20:28.

  15. #235

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Monterat lister på Passaten
    Namn:  DSC_1255.jpg
Visningar: 1263
Storlek:  1 005.6 KB

  16. #236

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Idag böt jag vindruta på min Passat Alltrack, hoppas denna håller längre än 80 mil, som den förra.

    Namn:  ruta.jpg
Visningar: 1246
Storlek:  416.3 KB

  17. #237

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Hur lång tid tar det inklusive kalibrering?

  18. #238

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Jonas
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Hur lång tid tar det inklusive kalibrering?
    För mig tar det typ 2 timmar, om jag inte stressar.
    Jag gjorde ingen kalibrering idag, den platsen var upptagen, ska göra det nästa vecka.

  19. #239
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Tvätt..
    Namn:  5E607D14-5DD2-4035-A607-7419BB6EEC09.jpg
Visningar: 1471
Storlek:  1.81 MB

  20. #240

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Tvätt..
    Namn:  5E607D14-5DD2-4035-A607-7419BB6EEC09.jpg
Visningar: 1471
Storlek:  1.81 MB
    Jag är ingen fan av svarta fälgar men med sänkningen är jag beredd att omvärdera. Jättesnygg bil.
    Fråga - fick du kamera och radar kalibrerad för den nya höjden? Vem monterade fjädrsrna?

Liknande ämnen

  1. Coilovers Polo GTI-11. Vad har jag gjort fel?
    Av gurkan11 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-30, 00:50
  2. Svar: 64
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 22:50
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin