Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62

    Bromsar sönderrostade på 22 månader GTE

    Hade bilen inte på service idag. Blev kontaktad och fick besked att bromsarna på alla fyra hjul är sönderrostade. Bilen är 22 månader och kostnaden är typ 15000. Nu är det en förmånsbil så det kostar inte mig något och jag vet att el/hybrider kan drabbas av detta.

    Men, jag tycker jag ofta bromsat till lite extra och då jag kör mest i stan borde bromsandet ändå räcka till att hålla borta rost. Eller?
    Senast redigerad av PrimusX den 2019-11-03 klockan 14:40.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det är svårt att få skivbromsar att hålla när man kör el eller hybridbil. Dom måste tyvärr användas relativt mycket för att hålla sig fräscha. Det räcker tyvärr inte med lite då och då. T.o.m. bakbromsarna på "vanliga" bilar tar stryk vid vanlig körning. Det säger ju en del...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Varje gång jag tvättat bilen brukar jag ta en tur och bromsa lite extra för att broms-skivorna skall bli varma och torra. Nu har jag bara bensinbilar, men jag hoppas och tror att bromsskivorna håller längre tack vare detta.

    m v h Henrik

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Varje gång jag tvättat bilen brukar jag ta en tur och bromsa lite extra för att broms-skivorna skall bli varma och torra. Nu har jag bara bensinbilar, men jag hoppas och tror att bromsskivorna håller längre tack vare detta.

    m v h Henrik
    Så gör jag med för att bevara bromsarnas skick. Kör också bara bensinbilar.

    Mao än viktigare att torka bromsar på en elbil efter tvätt eftersom retardationen till viss del består av återgenerering energi utan att bromsarna aktiveras (förmodar jag).

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    På elbilen VW ID.3 är det trumbromsar bak.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    På elbilen VW ID.3 är det trumbromsar bak.
    Synd att inte fler bilar har det, men tyvärr är det nog billigare att montera skivor.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    På elbilen VW ID.3 är det trumbromsar bak.
    Samma på t.ex. Renault Zoe. Nästa generation som precis börjar säljas får däremot skivor bak. Kan undra hur dåligt dom kommer att hålla...

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Bakbromsar

    Trumbromsars varaktighet jmfr skivor. Lite funderingar.

    Jag är inte säker på att trummor är tåligare. Dotterns Skoda Fabia 2011 ”Elegance”, som har trummor bak, köptes beg med 1600 mil på mätaren år 2014. I serviceboken har jag sett att bakbromsarna var renoverade efter c:a 2,5 år med 1200 mil på mätaren. Säkert pga att de använts för lite.

    Idag har Fabian gått lite över 7000 mil löpande, ingen mer åtgärd har behövts avseende bakbromsarna än. Den besiktigades för en månad sedan, ok.

    Fram har jag dock bytt skivor/klossar vid 5200 mil pga rost. På den tiden gick den mycket i Norge, där de saltar rejält i vissa områden. Stod ibland stilla i veckorna, inte bra. Dock klarade sig trummorna.

    Eftersom man sätter trummor på en Fabia beror det väl på att det är billigare gissar jag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Mik Strom
    Ort
    Stockhom
    Inlägg
    62
    Det är hur som helst uppenbart att mina "regelbundna och hårda" bromsar inte räckt till. Det betyder att risken för detta är mkt hög och en en ägare måste räkna med en kostnad på runt 15000 inom 2 år. Det är många mils bensin om man gör en ren kostnadskalkyl. Och det tror jag många köpare av laddhybrider gör. Och ju populärare tekniken blir ju fler köpare som inte ens vet om att man måste bromsa lite extra, eller mycket extra för att vara på den säkra sidan.

    För egen del började rasslandet vid broms innan förra servicen. Då de inte sa något tänkte jag att rasslandet kom från kylig rost som försvann vid bromsande. Under året har rasslandet går från de fösta bromsningarna till att inte gå att "bromsa loss". Glad över att firman stor för kostnaden...

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-10-22, 17:05
  2. Serviceåtgärd på batteripaket Passat GTE?
    Av PrimusX i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-11-10, 20:36
  3. Kvalitet på Passat GTE SW plug In ?
    Av Hittabil 1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-12-11, 09:43
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-11, 16:26
  5. 22,2mm huvudbromscylinder från mk2 16v på mk1?
    Av sgt_nelson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 23:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin