Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12

    Touareg V6 TDI 204hk 2016 bränsleförbrukning och lite annat

    Hej, har precis blivit ägare till en Touareg V6 TDI 204hk - 2016, som gått ca 5.000 mil. Helt underbar bil, men några frågor till er som har samma modell 2015-2017:

    - tycker att den verkar dra väldigt mycket bränsle.. Förstår att 0.66 blandad är en fantasisiffra, men körde landsväg 60 mil nu och färddatorn stod på ca 0.9 i snitt. Har inte räknat ut förbrukning själv än men antar att det i verkligheten betyder minst 1 liter/mil, antagligen mer. Är det normalt? Fullpackad bil iofs, men körde väldigt lugnt (max 120 km/h men oftast 90-110 km/h) i mycket lite trafik. När jag kör runt hemma står visar färddatorn minst 1.2 l/mil i snitt hela tiden och man ser nästan hur bränslemätaren rör sig nedåt.. läste om liknande siffror i ett forum där de körde Touareg med 2 tons husvagn .

    - fick varning om låg oljenivå. Kollade serviceboken och såg att de kontrollerat oljenivå i maj i år och fyllt på (inte bytt olja). Har fyllt på 1 liter olja idag men det kan väl inte vara meningen att man ska behöva göra det var 4-5:e månad?

    - Någon som testat att köra på HVO-100?

    - Någon som haft några problem med att köra Preem Evolution Diesel (50% HVO)?

    tacksam för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Henry72 Visa inlägg
    Hej, har precis blivit ägare till en Touareg V6 TDI 204hk - 2016, som gått ca 5.000 mil. Helt underbar bil, men några frågor till er som har samma modell 2015-2017:

    - tycker att den verkar dra väldigt mycket bränsle.. Förstår att 0.66 blandad är en fantasisiffra, men körde landsväg 60 mil nu och färddatorn stod på ca 0.9 i snitt. Har inte räknat ut förbrukning själv än men antar att det i verkligheten betyder minst 1 liter/mil, antagligen mer. Är det normalt? Fullpackad bil iofs, men körde väldigt lugnt (max 120 km/h men oftast 90-110 km/h) i mycket lite trafik. När jag kör runt hemma står visar färddatorn minst 1.2 l/mil i snitt hela tiden och man ser nästan hur bränslemätaren rör sig nedåt.. läste om liknande siffror i ett forum där de körde Touareg med 2 tons husvagn .

    - fick varning om låg oljenivå. Kollade serviceboken och såg att de kontrollerat oljenivå i maj i år och fyllt på (inte bytt olja). Har fyllt på 1 liter olja idag men det kan väl inte vara meningen att man ska behöva göra det var 4-5:e månad?

    - Någon som testat att köra på HVO-100?

    - Någon som haft några problem med att köra Preem Evolution Diesel (50% HVO)?

    tacksam för svar!
    Den 2014 245hk jag hade var nöjd med runt 0,8 i snitt. Kanske är 204hk för klent. När du ”kör runt hemma” drar den naturligtvis betydligt mer med återkommande start, stopp och accelerationer. Att den drar mer i 120 än 90 är ju givet, det gäller ju närapå alla bilar. Touareg är både tung och har luftmotstånd som en ladugårdsvägg.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Ja, hade räknat med ca 0.8-0.85 i verklig förbrukning. Över en liter milen på landsväg verkar konstigt för en så pass modern bil även om den är stor och tung. Jag fick med en BSR trimbox som förra ägaren haft. Bilen var enl bilhandlaren återställd innan jag fick den, men kan det ha blivit något fel med mjukvara, optimering etc vid återställningen som orsakar högre förbrukning? Har 3 mån MRF-garanti och funderar på att lämna in den på koll hos VW om mina siffror stämmer..

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    .....

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Storlek på däck och korrekt lufttryck kan snabbt göra upp mot 10% skillnad. Vad har du för dimension och tryck?
    Jag gjorde senare en optimering på Vtech (typ femte bilen de gör åt mig), det gjorde en marginell skillnad nedåt förbrukningsmässigt på denna bilen. Stadskörning är riktigt törstig för denna typ av bil och körstilen gör mycket mer än vad man tror. Jag kör ofta ecodriving och har sällan svårt att komma ned i tillverkarens siffror. Inte särskilt kul men det funkar. Bränslekostnaden är kanske inte den jobbiga kostnaden på denna typ av bil

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    R19, 265-bredd så det gör såklart viss skillnad. Men borde inte handla om flera deciliter tänkte jag.. Trycket var lite dåligt så jag fyllde till 2.9 på alla fyra igår. Får se nu på hemresan om det gör någon skillnad!

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Däcktrycket gjorde nog stor skillnad. Körde Funäsdalen - Hudik på 0.75 (på färddatorn), och hela resan hem med E4 från Hudik gick på 0.79. Snålkörde, ca 105-110 km/h i snitt, med klimatanläggningen (och dubbdäck) på men utan AC och farthållare.. Har dock inte kollat vad det blev i verklig förbrukning än, men tror inte färddatorn är lika mycket glädjemätare som på t ex Nissan (>2 dl fel). Dock en bit kvar till VW:s angivna 0.60 på landsväg..

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är skrämmande hur många som åker med för lågt däcktryck. Det är också väldigt stor skillnad på rullmotstånd på olika däckmärken. Sen som sagt hur man kör spelar en väldigt stor roll. Ajabaja att accelerera i uppförsbackarna, och farthållaren kan du glömma om du vill närma dig fabriksspec. Den nya normen bilarna typas för nu liknar mer normal körning.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    Håller med! dåligt att däckfirmorna inte fyller i ordentligt med luft. Också trist att man inte kan ställa farthållaren med lite +/- så att bilen tillåts ta mer fart nedför och tappa några km/h uppför, känns värdelöst att den bromsar hela tiden när det går nedför.

    Ang en av mina andra frågor, var det nån som hade testat att köra sin VW på HVO100?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Henry72 Visa inlägg
    Håller med! dåligt att däckfirmorna inte fyller i ordentligt med luft. Också trist att man inte kan ställa farthållaren med lite +/- så att bilen tillåts ta mer fart nedför och tappa några km/h uppför, känns värdelöst att den bromsar hela tiden när det går nedför.

    Ang en av mina andra frågor, var det nån som hade testat att köra sin VW på HVO100?
    Både min VAG-verkstad och däckhandlare trycker i för mycket luft. Jag får alltid sänka trycket i alla däcken efter service och däckbyte.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Henry72 Visa inlägg
    Också trist att man inte kan ställa farthållaren med lite +/- så att bilen tillåts ta mer fart nedför och tappa några km/h uppför, känns värdelöst att den bromsar hela tiden när det går nedför.
    Farthållaren på min Audi från 2007 brukar gå någon eller några km/h långsammare i uppförsbacke jämfört med plan mark och någon eller några km/h snabbare i nedförsbacke. Lurigt när de ibland ställer fartkameror i nedförsbackar! Jag skulle gärna ha en farthållare som motorbromsade aggresivare.

    m v h Henrik

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Henrik
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    12
    det låter som om vi helt enkelt får byta farthållare med varandra om du har vägarna förbi nån gång!

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    En del elbilar har ett ecoläge där man bl.a.begränsar effektuttaget. Då blir det ungefär så. En given ungefärlig hastighet på plan mark, medan lite snabbare nerför och lite långsammare uppför.

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jimmy Persson
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    10
    Köpte mig en touareg 2017 igår. Fick däcktrycksvarning på vägen hem. Vad är de för tryck jag ska ha? 265/50-19.
    Klistermärken i bilen visar bara tryck för 195/75-18.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kör på 285/45/20 och har tryckt i 2,8. För mig funkar det bra.
    Du har kanske aktiv tpms? Vid varning är kanske batterierna i sensorerna slut.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Jimmy Persson
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    10
    Nä det försvann när jag fyllt däcket som de varnade för.

Liknande ämnen

  1. vw touareg v6 tdi 2012
    Av polomannen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-11, 09:20
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 07:16
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-16, 14:22
  4. Frågor om bur i bilen, å lite annat =)
    Av ivah i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 12:52
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin