Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41

    Larmet utlöses av dieselvärmaren (Alltrack 2017, B8)

    Jag har två ggr råkat ut för att larmet drar igång när jag startar diselvärmaren. Ena gången hann jag gå i duschen och andra gången drog det igång direkt. Ser många trådar om att vanlig kupévärmare eller diselvärmare löser ut larmet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...E5-Passat-2018

    Workaround är väl att trycka två ggr på fjärrens knapp så kupéövervakning ej är aktivt (?) men finns det något sätt att justera ner känsligheten på larmet lite?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ett alternativt sätt om det inte går att justera känsligheten, är att delvis tejpa för gallerna till sensorena i kupén. Det har jag gjort vid samma problem på helt andra bilmodeller. Inte en perfekt lösning, men ändå något iallafall...
    Senast redigerad av vfr den 2019-10-28 klockan 14:05.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Tack, läste om det. Inget större problem just nu då vi bor i villa men framöver när jag står på jobbet och hälsar på i Luleå vill jag ogärna att den står och larmar utan att jag kan höra det

    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Ett alternativt sätt om det inte går att justera käsnligheten, är att delvis tejpa för gallerna till sensorena i kupén. Det har jag gjort vid samma problem på helt andra bilmodeller. Inte en perfekt lösning, men ändå något iallafall...

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Finns en knapp i bilen (på b-stolpen tror jag) där du stänger av sensorn. Då behöver du göra det varje gång du parkerar bilen.
    Känner du någon med VCDS är jag säker på att sensorn kan avaktiveras eller ställa om känsligheten på.
    Ditt problem har jag aldrig upplevt, det är mer vanligt när man har installerat en elektrisk kupevärmare.
    Du verkar finnas i Stockholm, skicka pm om du vill ha hjälp med detta.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Hade samma problem när jag monterade kupevärmaren. Åkte till VAG verkstaden och de sänkte känsligheten på sensor.
    Citat Ursprungligen postat av nikasp Visa inlägg
    Jag har två ggr råkat ut för att larmet drar igång när jag startar diselvärmaren. Ena gången hann jag gå i duschen och andra gången drog det igång direkt. Ser många trådar om att vanlig kupévärmare eller diselvärmare löser ut larmet: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...E5-Passat-2018

    Workaround är väl att trycka två ggr på fjärrens knapp så kupéövervakning ej är aktivt (?) men finns det något sätt att justera ner känsligheten på larmet lite?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Men den måste vara en eftermonterad värmare? eller så måste bilen vara felkodad på något vis.
    För larmet skall ju inte lösa ut med en fabriksmonterad dieselvärmare?!

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har inte haft en Passat men ingen annan av mina bilar med bränslevärmare har haft detta problem. Men med eftermonterad elektrisk kupefläkt känns detta verkligen igen.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Niklas Asplund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    41
    Konstigt, nu har jag använt värmaren säkert två månader i princip varje vardag och inga tjuvlarm. De få gånger jag inte är hemma och inte vill att bilen ska råka larma så slår jag av sensorn på B-stolpen när jag lämnat bilen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-10-23, 16:44
  2. Sänka Passat Alltrack B8?
    Av MickeR i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-01-22, 16:22
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-01-23, 23:04
  4. Passat B8 2017 Prestanda monitor
    Av passat_gts i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-08-16, 01:49
  5. Passat B8 2017 VCDS felkoder
    Av passat_gts i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-05-23, 21:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin