Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644

    Programmera bort fjärröppning av baklucka Passat 2018?

    Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet.
    Varför öppnar luckan sig?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    För att nyckeln ligger i jackfickan och knappen trycks in när man t.ex krattar löv eller böjer sig ner för att klappa hunden osv.
    Jag ser inte bilen från huset och bilen står 2 meter från en trafikerad väg så har jag nåt i bagaget så är det stor risk att det försvinner + att poängen med förvärmning av bilen helt går förlorad.

    Jag vill antingen får bort funktionen helt eller ännu hellre att den bara funkar när man inom 2-3 meter från bilen. Inte 20 meter ifrån.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    För att nyckeln ligger i jackfickan och knappen trycks in när man t.ex krattar löv eller böjer sig ner för att klappa hunden osv.
    Jag ser inte bilen från huset och bilen står 2 meter från en trafikerad väg så har jag nåt i bagaget så är det stor risk att det försvinner + att poängen med förvärmning av bilen helt går förlorad.

    Jag vill antingen får bort funktionen helt eller ännu hellre att den bara funkar när man inom 2-3 meter från bilen. Inte 20 meter ifrån.
    Absolut enklast borde väl vara att lägga av nyckeln i huset. Sen har du ju fortfarande kvar funktionen när du behöver den. Själv öppnar/stänger jag luckan med fjärren i stort sett dagligen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Eeeh, nej det är liksom inte att alternativ, det är ganska svårt att låsa huset och lämna nyckeln inne? Jag använder aldrig den funktionen och tyvärr går den ju inte stänga av i bilens inställningar heller.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Eeeh, nej det är liksom inte att alternativ, det är ganska svårt att låsa huset och lämna nyckeln inne?
    Har du samma nyckel till huset och bilen???

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Kanske inte samma nyckel, men samma nyckelknippa. Är det ngt konstigt?

    Om jag inte hade alldeles för många nycklar för det, så skulle jag också ha dom på samma ring. Färre saker att hålla rätt på och tappa bort...

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Bilnyckeln blir ju förstörd..!
    Har man inte KESSY skramlar det från knippan när den hänger i t-låset.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men alla Passat generation 8 har minst Keyless Go...

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    När jag hade en Passat-16 så var detta med nyckeln/bakluckan jag retade mig mest på.
    Nån mindre begåvad person på VW har godkänt en idiotisk design på nyckelklumpen där knappen till bakluckan är upphöjd gentemot de andra.
    Resultat: Bakluckan öppnas i tid o otid. Hände mig flera gånger att när jag kom ut till garaget så var bakluckan öppen.
    Räckte att böja sig lite med nyckel i fickan så trycktes knappen in. Idiotiskt.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja, upphöjd knapp låter rätt idiotiskt. Nedsänkt hade ju varit mycket smartare om man vill göra knappen "kännbar" för fingret...

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Ändra dina rutiner =) Vi har haft 2st olika Passat och kört dessa sedan 2015 med denna funktionen men aldrig någonsin råkat ut för att ha öppnat luckan av misstag...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ja bilnyckeln hänger på samma knippa som husnyckeln 98% av årets dagar.

    Nyckeln skramlar inte, har inget tändninglås på bilen. Att den skulle bli repig stör mig inte, detta är en bruksbil, inget som ska vårdas till domedagen.

    Ändra mina rutiner? varför då? Vi lever i en tid då vi kan anpassa allting omkring oss som innehåller elektronik så det passar vår vardag bättre. Varför ska bilen vara ett undantag där det gäller en sån icke säkerhetsrelaterat sak som att öppna bakluckan med fjärren? Jag hade kunnat leva helt utan motoröppnad baklucka då det för mig är en helt orelevant funktion men nu ingick ju det i GTE paketet har jag för mig.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Någon som vet om detta går att lösa. Är lite trött på att hitta bilen med öppen baklucka på morgonen när jag ska till jobbet.
    Det är jag väldigt säker på att det går även om jag inte jobbat på bakluckan med en 2018 vad jag kan komma ihåg. Det är snabbt kollat för en som använder VCDS.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Sökte på lite andra sökord än tidigare och hittade detta:

    https://www.briskoda.net/forums/topi...n-superb-my15/

    Carista appen ska tydligen klara det. Blir till att prova ikväll.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Haha, ja jäklar va läskigt!

    Jag har lite samma problem med min garageport som är fjärrstyrd!. Ser inte porten från huset, så hänt att man kommer runt hörnet så är det öppen! Har man kommit åt fjärren....grr....Dagens I-landsproblem

    Men fråga!, går det att begränsa öppningen på bakluckan?.. Kör jag den fullt upp så tar den i porten ( ja den åker ju över bilen när den är öppen )

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Programmera bort fjärröppning av baklucka Passat 2018?

    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Men fråga!, går det att begränsa öppningen på bakluckan?
    Japp, det ska gå. Detta är klippt ur Skodas manual, men är troligen samma.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2019-10-30 klockan 14:55. Anledning: Bättre skärpa på bilden

  18. #18
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det är samma förfarande att ändra ändläget på VW som Skoda.

    Jag har varit ute för att detta med vådaöppning inträffat på vår Tiguan. Finns det i menyn (där ni programmerar) något intervall som knappen måste vara intryckt? För egen del hade jag gärna behållit funktionen men med längre tryck.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag laddade ner Carista appen och betalade 105 kr för 1 veckas full access och stängde av funktionen med fjärröppning av bagaget.
    Funkade smidigt med den ELM 327 wifi dongeln jag redan hade.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Programmera bort fjärröppning av baklucka Passat 2018?

    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Jag laddade ner Carista appen och betalade 105 kr för 1 veckas full access och stängde av funktionen med fjärröppning av bagaget.
    Kan man slå av pipljudet med den Appen också? Irriterande när man tex öppnar inifrån.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-01-27, 11:05
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-04-12, 10:39
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-11-19, 13:31
  4. Montering av ABT Grill Add-On Passat 2018
    Av EkanSvahn1 i forum Projektforum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-08-30, 00:42
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin