Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Christer Eliasson
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5

    Ojämn tomgång VW golf 2012 diesel bluemotion

    Hej jag har fått ett problem med min golf diesel bluemotion 2012 .den har börjat rycka konstigt på tomgången samtidigt som det kommer vit rök ur avgassystemet tror ni det kan vara tomgångsmotorn eller gasspjället

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Celias Visa inlägg
    Hej jag har fått ett problem med min golf diesel bluemotion 2012 .den har börjat rycka konstigt på tomgången samtidigt som det kommer vit rök ur avgassystemet tror ni det kan vara tomgångsmotorn eller gasspjället
    Vit rök får anses helt normalt vid den här årstiden och temperaturen, i synnerhet vid kallstart. Sen kan det vara dålig diesel, kasst bränslefilter eller vad som helst. Innan du börjar riva ut grejer och byta delar är en felkodsutläsning det enda vettiga.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tråden bör flyttas till VW forum.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tråden bör flyttas till VW forum.
    Fixat! :-)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Christer Eliasson
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5
    nu vet jag vad det är för fel det var fullt i partikelfiltret och instruktionsboken säger att man ska köra i 70 km i timmen i en kvart och det hjälpte men är det någon som vet om man måste byta partikelfilter

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Celias Visa inlägg
    nu vet jag vad det är för fel det var fullt i partikelfiltret och instruktionsboken säger att man ska köra i 70 km i timmen i en kvart och det hjälpte men är det någon som vet om man måste byta partikelfilter
    Det kan väl inte stämma att man ska köra i 70 km/h i 15 minuter? Motorn hinner ju inte bli pissljummen.
    Ren gissning så skulle jag säga, ut på motorvägen/landsvägen, lägg den i 3:ans växel och låt varva ca 3000 v/m, kör så i 1 - 2 mil.

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Det finns tre typer av regenerering. Den som sker under eller efter körning (normal, brukar inte märkas), en "manuellt tvingad" (enligt beskrivning i tidigare inlägg) och till sist ett som utförs på verkstad. Om inget fungerar kan man behöva byta filter.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av Celias Visa inlägg
    nu vet jag vad det är för fel det var fullt i partikelfiltret och instruktionsboken säger att man ska köra i 70 km i timmen i en kvart och det hjälpte men är det någon som vet om man måste byta partikelfilter
    Och hur kom du fram till detta? Har du läst av nå felminnen? felsökt motorn? genomfört funktionstest på spridarna?

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Christer Eliasson
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5
    Nej Gul varningslampa för fullt partikelfilter började lysa på instrumentbrädan sedan står det i handboken att då skall man köra i 70 km i timmen i 15 minuter på fyrans växel givetvis med uppvärmd motor

Liknande ämnen

  1. Ojämn tomgång Golf GT mk6 2009
    Av JonFri i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 19:21
  2. Ojämn tomgång VW Beetle 2.0 -99
    Av mrVW i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 10:28
  3. Ojämn tomgång Golf IV 1.6 16V
    Av psychozz i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 20:29
  4. Ojämn tomgång golf mk2 gti 16v.
    Av malm94 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 17:59
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin