Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6

    Hjälp med körprofilerna på Golf R/Cupra

    Hej,

    Jag har nyss köpt en Cupra 4WD -18 med DSG (300 Hk) och har ett par frågor. Jag har ju 4 lägen att välja på och misstänker att Golf R har samma eftersom de är kusiner med samma motor. Det är Komfort, Sport, Cupra och Individuell. Jag kör nästan alltid på Komfort eftersom det är mest bensinvänligt eftersom den ligger på lägre växlar annars. Men det är ganska stor skillnad på prestandan mot Sport eller Cupra.

    Men det här är mina frågor:
    • Är det någon skillnad på Sport och Cupra i prestanda förutom att Cupra-läget som är till för bankörning även styvar upp chassit?

    • Det går även att dra växelspaken bakåt från Drive-läget för att peta i Sport. Är det någon skillnad på om jag väljer Sport på växellådan eller om jag väljer det på bilen eller är det precis samma läge?

    • Hur stället jag in det individuella läget? Skulle jag kunna skapa en profil så att jag har den högre prestandan från Sport/Cupra men att den kör på lite högre växlar som i Komfort-läget?

    Jag är väldigt tacksam för hjälp med svar på mina frågor.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    • Det går även att dra växelspaken bakåt från Drive-läget för att peta i Sport. Är det någon skillnad på om jag väljer Sport på växellådan eller om jag väljer det på bilen eller är det precis samma läge?
    Växelväljaren i S-läget ändrar endast växellådans program, inget övrigt. Sport-profilen i Driving Mode Selection reglerar även andra egenskaper.

    • Hur stället jag in det individuella läget? Skulle jag kunna skapa en profil så att jag har den högre prestandan från Sport/Cupra men att den kör på lite högre växlar som i Komfort-läget?
    I Individual kan du ställa in din egen profil, utifrån det som är valbart. Min VW kör jag alltid i Individual med Styrning i Sport, DCC i Komfort eller Normal beroende på årstid/körning, Motor/växellåda i Normal (D). Resten tycker jag är ganska oväsentligt.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Har Cupra R 2018 manuell. (Haft Golf 7 R 4wd man).

    Jag kör också med profil individuell. Har motorn i Cupra mode. Den återgår till normal eller komfort när man stängt av bilen. Jag behöver trycka en gång på mode individuell, då ökar tomgången 200 rpm samt avgasknalla vid växlingar kan uppenbara sig. Effekten är säkert identisk.
    Samma om jag kör Cupra mode istället för individuell. Måste återtrycka på Cupra om motorn sak bli i Cupra mode. Mao kör 95 % utan Cupramode vad det gäller motorn (jag är kanske för gammal för avgasknallar )

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2019-10-22 klockan 20:33. Anledning: fel ordval
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Tack för svaren, då vet jag lite mer hur det ligger till.

    Jag antar att lägena Sport och Cupra gör betydligt mer än att bara ligga på en lägre växel och ett högre varv eftersom det känns som att motorn har betydligt mer kraft i dessa lägen gentemot Comfort. Det jag skulle vilja är att ha den fulla kraften som finns i Sport/Cupra-läget men att den skulle välja en högre växel och ett lite lägre varv när man inte gasar.
    När jag hade min förra Octavia RS så körde jag alltid i Sport men då kunde jag välja växel själv eftersom den var manuell.
    Senast redigerad av vfr den 2019-10-22 klockan 20:33. Anledning: Borttagning av fonttaggar

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Toppeffekten är säkert densamma i olika lägena. Gasrespons kanske skiljer (dvs att bilen lägger på mer gas i början av pedaltryckningen) men jag tycker att det svårt att känna skillnad. Du får provas å se. Cupran kör jag motorn i Cupra mode å Golf R:n alltid i Race mode, har ej utforskat de andra motorlägena så noga. Dock återgår Cupran till normal som sagt.

    Soundaktorn (sound actuator) ökar i volym i Cupra mode (Golf R i race mode) men den har jag ställt ner den i volym. Blir en "placebo" effekt annars. Golf R:en öppnade 2 pipor till bakre ljuddämparen. Dessa hade jag tweakat så att de alltid var öppna. Dvs ingen skillnad i ljud .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Lasse J.
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Jag testade lite på väg hem från jobbet ikväll och upptäckte att jag kunde välja Sport mode och sedan dra växelspaken bakåt så att lådan gick över till Drive istället för Sport och det gjorde att bilen blev precis som jag vill ha den. Lite skönare ljud och bättre tryck i motorn (som det upplevs i alla fall) men utan att den kör på för låga växlar och höga varv.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Toppeffekten är säkert densamma i olika lägena. Gasrespons kanske skiljer (dvs att bilen lägger på mer gas i början av pedaltryckningen) men jag tycker att det svårt att känna skillnad. Du får provas å se. Cupran kör jag motorn i Cupra mode å Golf R:n alltid i Race mode, har ej utforskat de andra motorlägena så noga. Dock återgår Cupran till normal som sagt.

    Soundaktorn (sound actuator) ökar i volym i Cupra mode (Golf R i race mode) men den har jag ställt ner den i volym. Blir en "placebo" effekt annars. Golf R:en öppnade 2 pipor till bakre ljuddämparen. Dessa hade jag tweakat så att de alltid var öppna. Dvs ingen skillnad i ljud .

    /Peter
    Försöker hitta Sound actuator på min Cupra Ateca -19 med VCDS, kan du peka mig till rätt ställe?
    Om det ens finns.

    Skulle även vilja veta om det går att ändra dämparlägena någonstans. Ibland i vissa lägen på dåliga vägar så är den på tok för hård.

    Citat Ursprungligen postat av Iceman7 Visa inlägg
    Jag testade lite på väg hem från jobbet ikväll och upptäckte att jag kunde välja Sport mode och sedan dra växelspaken bakåt så att lådan gick över till Drive istället för Sport och det gjorde att bilen blev precis som jag vill ha den. Lite skönare ljud och bättre tryck i motorn (som det upplevs i alla fall) men utan att den kör på för låga växlar och höga varv.
    Så kör jag min hela tiden.

    Det andra du kan testa är att köra med paddlarna, den växlar ner självt, men när du trycker på så måste du växla upp själv ((=

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Försöker hitta Sound actuator på min Cupra Ateca -19 med VCDS, kan du peka mig till rätt ställe?
    Om det ens finns.

    Här är den kod jag använt:


    Sound actuator
    A9 Struct. Borne Sound
    Adaptation 10
    Channel of structure borne sound actuator
    Std value 100% Change to xx%

    Use suggested code for change approval.

    DCC går ej att ändra vad jag vet mer än i körprofilerna.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    66
    Tack, skall kolla upp detta.

    btw, vilka vinterdäck kör ni med?

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Tack, skall kolla upp detta.

    btw, vilka vinterdäck kör ni med?
    Nokian WR D4 235/35/19" 91 W friktion och är nöjd med dem .

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post245741

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Här är den kod jag använt:


    Sound actuator
    A9 Struct. Borne Sound
    Adaptation 10
    Channel of structure borne sound actuator
    Std value 100% Change to xx%

    Use suggested code for change approval.

    DCC går ej att ändra vad jag vet mer än i körprofilerna.

    /Peter
    Försökte hitta det där förut, men gick bet.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Vcds - Här :

    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    66
    Som svar på detta är att Seat/Cupra inte kör med fake noise ljud.

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Som svar på detta är att Seat/Cupra inte kör med fake noise ljud.
    Min 2018 gick att manipulera i alla fall. Var ju typ över 1 år sedan......det är jag ganska säker på. Gjorde ingen stor undersökning av det avseende Cupran. Golf R:en gjorde det stor skillnad på. På den stegade jag igenom olika styrka till skillnad fr Cupran.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    66
    Fick det svaret på Seat när jag frågade.

    Efter det har jag ännu mer suttit och försökt hitta något i VCDS, finns inte ens A9.

    Men får kolla ännu mer och försöka förstå, Start/stopp är borta nu igen iaf ((=

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    Fick det svaret på Seat när jag frågade.

    Efter det har jag ännu mer suttit och försökt hitta något i VCDS, finns inte ens A9.

    Men får kolla ännu mer och försöka förstå, Start/stopp är borta nu igen iaf ((=
    OK, har du ej A9/modulen så går det inte att justera . Jag har ställt ner mitt "fake noise" till 60% ikväll. Uppenbarligen så skiljer det. Den finessen klarar du dig utan .

    S/S På min Cupra R så kommer knappfunktionen ihåg att jag tryckt av Start/Stopp. Mycket bra. På bla Golf Alltracken samma årsmodell har jag "tweekat" bort det då knappen ej har minnesfunktion. Brukar vara på det viset på VAG bilar, dock ej på min Cupra.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Polo 97:a med ibiza cupra motor?
    Av amazon66 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-08-04, 23:09
  2. Blev med Cupra 280 - lite frågor
    Av fredrikwt i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 10:49
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-09, 22:49
  4. hjälp med fel på golf 2
    Av cheeva i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-12, 08:42
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin