Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23

    Passat 2.0 TDI 2013 med hackig styrning

    Hej,

    Är helt ny på forumet och har för några månader sedan köpt en VW passat efter att ha varit Volvo ägare dom sista 15 åren

    Bilen har gått 12000 mil och gick fint dom första månaderna. Dom sista 2-3 veckorna så har jag upptäckt att styrningen är ryckig dom första minutrarna när jag kör bilen. Svänger jag lite så går liksom styrningen i hackiga steg. Efter några minuters körning så försvinner detta fenomen. Trodde bilen hade servo olja och att det berodde på dåligt tryck men det verkar den inte ha om jag förstått det hela rätt.

    Någon som haft liknande/samma problem och vet vad felet är och hur man fixar det? Kan det ha med dålig laddning att göra?

    /C

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Tony!

    Nu känner jag inte till modellen så bra, men på andra modeller så har man gått över till elektriskt servo för många år sedan. Men det är väl det du själv har kommit fram till.

    Tyvärr kan jag inte säga vad som skulle kunna vara orsaken...

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Välkommen hit, Tony!

    Nu känner jag inte till modellen så bra, men på andra modeller så har man gått över till elektriskt servo för många år sedan. Men det är väl det du själv har kommit fram till.

    Tyvärr kan jag inte säga vad som skulle kunna vara orsaken...

    Tack!

    Min spontana gissning är att den inte får tillräckligt med ström eller att något inte laddas upp ordentligt, eftersom det alltid uppkommer dom första minutrarna när jag kör bilen, men jag skulle gärna vilja ha kommentarer på min tanke eller om det är något helt annat som kan vara orsaken...

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Ulrik
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    46
    Jag har samma symptom på min bil, en Passat från 2012, den har dessutom stängt av servon vid några tillfällen, speciellt när det är kallt ute. Det är elektrisk servo.

    Har haft den inne på verkstad, men dom kunde inte säga något, endast se att det fanns en felkod för tillfället då servon inte funkade alls, teknikern kunde inte känna att styrningen "hackade" - jag försökte beskriva att det känns som att vrida på en dynamo, men han var nog för ung för att veta vad en dynamo var. Uppdaterade mjukvaran, det gjorde att jag inte fått några nya felkoder, men känslan i styrningen finns kvar.

    Har dock forskat en hel del, någon föreslår att det kan bero på dåliga fjäderbenslager, andra säger att det enda som går att göra är att byta styrväxel, men jag har inte provat något av dom än.

    Finns åtminstonde en till tråd om samma ämne: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...-3c-2014/page2

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av combato Visa inlägg
    Tack!

    Min spontana gissning är att den inte får tillräckligt med ström eller att något inte laddas upp ordentligt, eftersom det alltid uppkommer dom första minutrarna när jag kör bilen, men jag skulle gärna vilja ha kommentarer på min tanke eller om det är något helt annat som kan vara orsaken...
    Jag har exakt samma fenomen som du på min Alltrack -14, dock går det inte bort efter några minuters körning. Är dock inne på samma spår som du. Jag hade ett annat orelaterat problem och felsökte lite genom att koppla bort batteriet en stund. Det problem jag felsökte då är nu löst men jag funderar på om fenomenet med den hackiga styrningen uppstod efter att jag varit på batteriet. Har hamnat på trådar där folk har fått andra problem med sin el-servo efter att batteriet legat av för länge...

    Ska försöka ge mig på detta någon helg för att felsöka. Skriv gärna om du har några framsteg i ditt felsökande



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Tony Lund
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    23
    Skönt att höra att jag inte är ensam om att ha symptomen
    Jag har inte haft tid det sista att kolla/leta vidare men tänkte någon dag ringa någon VW auktoriserad verkstad och fråga om dom känner till detta fel.

Liknande ämnen

  1. Backkameraproblem Passat Alltrack TDI 2013
    Av Tonyf i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-10-08, 12:11
  2. Motorolja Passat TDI 4motion B7 365 - 2013
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-01-21, 21:37
  3. Passat TDI 2013: Ojämn motorkraft vid högre hastigheter
    Av Barryb0ng i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-01-26, 16:18
  4. Instrumentering/mätare döda Passat TDI -2013
    Av AndersH85 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 12:58
  5. Sharan -11 med "hackig" styrning
    Av Velo_dyne i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-01-15, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin