Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41

    Service Passat 2016

    Står inför 6000 mils-service på vår 2016 års Passat tdi 190hk med Dsg låda, vår VW verkstad vill ha över 9000kr för denna service medans vår lokala verkstad som tills för några år sedan var Vag verkstad numera Autoexperten verkstad vill ha 6500kr för samma service, vad motiverar mig till att lägga 2500kr för att få ”orginal” service ??? Man pratar ofta om mjukvaruuppdateringar men ärligt talat hur ofta kommer det nya uppdateringar på en 3,5 år gammal bil???

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Service Passat 2016

    Ev Goodwill är väl det som skiljer mest. Å andra sidan har du 2500kr kvar till ev självrisk på maskinskada.

    Är du säker på att offerterna omfattar samma saker?
    Jag gav 6500kr för 6000-mila på VW-verkstad. Iof för knappt 2 år sedan.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Senast redigerad av Pelk den 2019-10-20 klockan 20:37.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Ev Goodwill är väl det som skiljer mest. Å andra sidan har 2500kr kvar till ev självrisk på maskinskada.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Ja det är väl det jag med tänker på, samtidigt så är min erfarenhet att min lokala VW verkstad inte har varit supergenerösa med just goodwill på våra övriga VW bilar....


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Ev Goodwill är väl det som skiljer mest. Å andra sidan har 2500kr kvar till ev självrisk på maskinskada.

    Är du säker på att offerterna omfattar samma saker?
    Jag gav 6500kr för 6000-mila på VW-verkstad. Iof för knappt 2 år sedan.
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Ja vad jag kan se så är det samma service med samma oljor, oljebyte motor och Dsg samt bromsvätskebyte, filter motor samt transmission och plugg tätningar osv.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av crillez Visa inlägg
    Står inför 6000 mils-service på vår 2016 års Passat tdi 190hk med Dsg låda, vår VW verkstad vill ha över 9000kr för denna service medans vår lokala verkstad som tills för några år sedan var Vag verkstad numera Autoexperten verkstad vill ha 6500kr för samma service, vad motiverar mig till att lägga 2500kr för att få ”orginal” service ??? Man pratar ofta om mjukvaruuppdateringar men ärligt talat hur ofta kommer det nya uppdateringar på en 3,5 år gammal bil???
    Servade 6000 mil på min Alltrack -16 för ca en månad sen. Skillnad är 4wd hoppas jag. Vag kostade 11875kr och offerter på en riktigt bra annan verkstad 7900 kr. Inga uppdateringar fanns att göra. Körde Vag verkstaden,men kunde nog valt det billigare alternativet istället. Fick reda på att bromsarna behövde bytas (ytterst tveksamt 12200kr) och att torksrbladen var slut(bytta för 1,5 månader sedan och ej använda) samt att Adblue behövde fyllas (inom 240 mil).
    Oljor minst 100 kr /litern dyrare och timpris säkert 150 kr högre
    Servar nog själv framöver

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Ja som du skriver så är ju ett bromsbyte vid 6000 mil ytterst tveksamt även på en automatväxlad bil, bytte du bromsarna??

    Vår förra Passat körde vi 13000mil med utan att ens byta belägg.

    Torkarblad är ju också en sån uppenbar snabba cash för verkstaden och de chansade nog helt enkelt, hoppas du konfronterade dom!?

    Intressant att det inte fanns någon uppdatering till din, diesel??, då lär det inte göra det på min heller skulle jag tro.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    petrus johansson
    Ort
    ställdalen
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av crillez Visa inlägg
    Ja som du skriver så är ju ett bromsbyte vid 6000 mil ytterst tveksamt även på en automatväxlad bil, bytte du bromsarna??

    Vår förra Passat körde vi 13000mil med utan att ens byta belägg.

    Torkarblad är ju också en sån uppenbar snabba cash för verkstaden och de chansade nog helt enkelt, hoppas du konfronterade dom!?

    Intressant att det inte fanns någon uppdatering till din, diesel??, då lär det inte göra det på min heller skulle jag tro.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Min Alltrack har rullat 6 500 mil och belägg + skivor bak var sopslut. Bytte dock dom själv då VW ville ha 6000:- för det...
    6 000 mila servicen gick på 8800:- för min del på VW

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vid 6000 mil bytte auktoriserad VW Servicepartner olja i motor, växellåda, fyrhjulsdrift, bromsar på min Passat för totalt 6835 kr. Då ingår Mobilitetsgaranti som för mig är värt mycket. Dessutom har min VW Servicepartner historiskt alltid försökt erbjuda ekonomiskt stöd vid incidenter utanför garantitiden.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vid 6000 mil bytte auktoriserad VW Servicepartner olja i motor, växellåda, fyrhjulsdrift, bromsar på min Passat för totalt 6835 kr. Då ingår Mobilitetsgaranti som för mig är värt mycket. Dessutom har min VW Servicepartner historiskt alltid försökt erbjuda ekonomiskt stöd vid incidenter utanför garantitiden.
    Ja för det priset hade jag med valt VW service men som sagt i mitt fall skiljer det över 3000kr, mobilitetsgaranti har ju även ex. Autoexperten verkstäderna...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag vet inte vad Autoexperten erbjuder, eftersom jag inte är intresserad av att lämna mina bilar hos allbilsverkstäder, men erbjuder de vad du behöver så är det ju bra. Spara kvitton till eventuell försäljning så att du kan styrka servicehistoriken. I mitt fall är det så att jag kör hundratals mil i kontinentala Europa varje år och vill därför ha VW:s Mobilitetsgaranti som mest sannolikt innebär minst strul och bäst täckning när det händer, där det händer. Har också god erfarenhet av ekonomiskt stöd från min VW SP vid incidenter, där de hänvisar till att bilen har full servicehistorik i deras regi.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag vet inte vad Autoexperten erbjuder, eftersom jag inte är intresserad av att lämna mina bilar hos allbilsverkstäder, men erbjuder de vad du behöver så är det ju bra. Spara kvitton till eventuell försäljning så att du kan styrka servicehistoriken. I mitt fall är det så att jag kör hundratals mil i kontinentala Europa varje år och vill därför ha VW:s Mobilitetsgaranti som mest sannolikt innebär minst strul och bäst täckning när det händer, där det händer. Har också god erfarenhet av ekonomiskt stöd från min VW SP vid incidenter, där de hänvisar till att bilen har full servicehistorik i deras regi.
    Visst är det så,men har inte min ordinarie bärgningsförsäkring(delkasko) samt Meraförsäkringen LF i princip ger samma med viss självrisk. Utöver det köper väl många till samma av tex Falck eller Solid försäkring som innebär samma som mobilitetsgarantin

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är möjligt, men i min värld är det mer krångel och administration, jag vill köpa en (1) tjänst och ha en SPOC i akuta driftsituationer på resa Min upplevelse är dessutom, som sagt, att det är till stor fördel vid incidenter utanför garantitiden att ha skött service via auktoriserad servicepartner, likaså förenklar det inbytesprocessen vid nyköp och bidrar positivt till inbytesvärdet hos märkesåterförsäljaren. Sen får man värdera det utifrån sina egna preferenser, jag gillar som sagt att sköta alla bilrelaterade ärenden via en enda aktör, som dessutom är prisvärd

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Slutet på sista meningen är väl ytterst tveksam drygt 100 kr upp per liter olja och ca 150 kr mer per timme arbete

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Starlight Visa inlägg
    Slutet på sista meningen är väl ytterst tveksam drygt 100 kr upp per liter olja och ca 150 kr mer per timme arbete

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk
    Vem är det du svarar? Prova "citera", det är en mycket bra funktion.

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Någon som vet vad senaste mjukvaran heter till en 190hk tdi från 2016??
    Och kan man se i någon meny vilken uppdatering man har i bilen??


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #16
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vem är det du svarar? Prova "citera", det är en mycket bra funktion.
    Fast om man inte citerar så får man anta att det är det senaste inlägget innan. Och syftning på sista meningen är naturligtvis frågan om det är prisvärt. I det här fallet så är det givet vad som syftas på. Om man däremot syftar på något långt tidigare i konversationen, eller på en specifik del av senaste inlägget och inte skriver en specifik syftning, så är citering jättebra.

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av crillez Visa inlägg
    Någon som vet vad senaste mjukvaran heter till en 190hk tdi från 2016??
    Och kan man se i någon meny vilken uppdatering man har i bilen??


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Om du undrar så samma motor på min ,se tidigare

    Skickat från min moto g(6) via Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Fast om man inte citerar så får man anta att det är det senaste inlägget innan. Och syftning på sista meningen är naturligtvis frågan om det är prisvärt. I det här fallet så är det givet vad som syftas på. Om man däremot syftar på något långt tidigare i konversationen, eller på en specifik del av senaste inlägget och inte skriver en specifik syftning, så är citering jättebra.
    Jag förstår inte Starlights svar på Marus sista mening.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Starlight Visa inlägg
    Slutet på sista meningen är väl ytterst tveksam drygt 100 kr upp per liter olja och ca 150 kr mer per timme arbete
    Jag är mycket tveksam till att någon allbilskedja som Mekonomen eller Autoexperten gör samma service särskilt mycket billigare. Eventuella hundralappar i skillnad överväger inte på långa vägar redan påtalade skillnader i servicehistorik och därmed inbytesvärde/med process kring det med mera. Så jo, jag tycker 6835 kr är prisvärt för byte av alla dessa oljor samt i övrigt sedvanlig service. Jag stirrar mig inte blind på enskilda kostnadsposter utan värderar totalen, helheten.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2009
    Namn
    Crille
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag är mycket tveksam till att någon allbilskedja som Mekonomen eller Autoexperten gör samma service särskilt mycket billigare. Eventuella hundralappar i skillnad överväger inte på långa vägar redan påtalade skillnader i servicehistorik och därmed inbytesvärde/med process kring det med mera. Så jo, jag tycker 6835 kr är prisvärt för byte av alla dessa oljor samt i övrigt sedvanlig service. Jag stirrar mig inte blind på enskilda kostnadsposter utan värderar totalen, helheten.
    Ja för 6800kr hade jag med valt VW service men nu tar vår VW verkstad nästan 9000kr vilket blir en skillnad på nästan 3000kr och där tycker jag att skillnaden är för stor....


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Backkameraproblem. Passat b8 2016
    Av Squadron i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-01-14, 19:51
  2. Sänkning Passat 2016
    Av crillez i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-08, 13:24
  3. Nyckeldosa Passat 2016
    Av AndersR i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-09, 11:03
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 16:35
  5. Passat 2016->
    Av P.Hagel i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-06-16, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin