Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Peter Fredlund
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    4

    Transporter btcc edition 2012 2.0tdi 103kw 6vxl man fhd 25000 mil Missljud i drivlina

    Hej. Våran bil har börjat skramla typ drivknut vid låg hastighet och jämn gas.
    Frikopplar kan det bli något värre, men om man bromsar/gasar el motorbromsar så minskar det.
    Det påverkas inte av rattrörelser och när jag lyft upp hjulen och sparkat/ruskat och snurrat så är det enda jag kan hitta är ett relativt stort spel fram och tillbaka mellan hjul och växellåda och ett svagt klonk vid ändlägena (typ trasig drivknut el splines eller något i slutväxeln)

    Inga ovanliga vibrationer och bilen går hur bra som helst.

    Jag hittade en kort notis efter en stunds googlande om en inre drivaxel/stub och ett filmklipp med liknande ljud, men ingen mer info om vad som bör bytas.

    https://www.youtube.com/watch?v=5H-G7Q_g4Xo

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Jag har varit med om att inre knuten har gått torr på fett trots hel damask, det enda är att tag tag i inre knut och axel och känna efter, inre knuten är utbytbar och ska finnas som reservdel

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Den är framhjulsdriven? Ta lös drivaxeln på passagerarsidan och kolla hur splinesen ser ut i axel och på stubben som kommer i växellådan. Det samlas vatten i axelstumpen mellan lådan och den delen som sitter på lagret i karossen.
    Den rostar söder invärtes och så börjar det glappa.
    Tillslut så rensar man rent splinsen och det slutar driva. har vart med om det 2 gånger.
    Det smäller till rätt kraftigt när det sker, och med det jäkla rassel när man försöker köra.

    Så dom gångerna har vi fått byta stubbaxeln som kommer ur lådan och komplett drivaxel.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Peter Fredlund
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    4
    Ja den är framhjulsdriven.
    Jag hissade upp bilen och tog loss v nav då jag tycker mesta ljudet kommer därifrån.
    Kan inte känna något som helst glapp/kärv eller ljud från någon knut, men om jag vrider axeln fram och tillbaka några gånger så går det tyngre att vrida förbi "glappet" och det hugger/kärvar ungefär som ett trasigt kullager (alltså mycket tätare än en sliten drivknut)
    Jag har inte kollat oljan ännu (sjukskriven pga utmattning/depression så allt går långsamt) det fuktar lite olja vid utgången till mellanaxeln men jag kan inte känna något som helst glapp.

    Känns som att jag borde prioritera bort eländet då jag inte ens har riktig verkstad längre

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Peter F Visa inlägg
    Ja den är framhjulsdriven.
    [FONT="]Jag hissade upp bilen och tog loss v [/FONT]nav[FONT="] då jag tycker mesta ljudet kommer därifrån.[/FONT]
    [FONT="]Kan inte känna något som helst glapp/kärv eller ljud från någon knut, men om jag vrider axeln fram och tillbaka några gånger så går det tyngre att vrida förbi "glappet" och det hugger/kärvar [/FONT]ungefär[FONT="] som ett trasigt [/FONT]kullager[FONT="] (alltså mycket tätare än en sliten [/FONT]drivknut[FONT="])[/FONT]
    [FONT="]Jag har inte kollat oljan ännu (sjukskriven pga utmattning/depression så allt går långsamt) det fuktar lite [/FONT]olja[FONT="] vid utgången till mellanaxeln men jag kan inte känna något som helst glapp.[/FONT]

    Känns som att jag borde prioritera bort eländet då jag inte ens har riktig verkstad längre
    kan nog sätta en krona på att det är mellanaxeln som är problemet.
    Lossa lagret och ryck lös den från lådan och kolla hur stubben ser ut. Splinersen är nog helt slut och vassa som knivar!

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Peter Fredlund
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    4
    hmm. Hur mycket våld behövs för att få ur stubben då?
    Gissar på att jag börjar med att lossa h spindel och sedan mellanaxeln?

    Det pratades i en gammal utlänsk tråd om någon mutter som skulle dras med moment + vinkel.

    Hittade den.. When you put the new stub into the gearbox it needs to be pushed in against spring pressure before the bolt will catch its thread, you'll probably need some assistance from someone with a long prybar pushing the stub in while you get the bolt started, put plenty grease on the stub splines and inside the shaft splines before re-assembly, the hub nut torque setting is 200nm plus another 180 degrees. Good luck.

    Med kronisk tennisarmbåge så är jag lite orolig

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    jepps! ta lös drivaxel med mellanaxel. (Axeln å mellan delen är en och samma del)
    Den dras rakt ut ur lådan, sitter ett knaster som låser.

    Då ser man hur det ser ut inne i axel och även splinesen på stubben som kommer ur lådan.
    Det brukar vara geggigt och rejält slitet!
    Stubben sitter skruvad med en lång konisk M8 insexa. skall dras 35nm.
    Man måste hålla emot med något när man lossar och drar åt. Man byter även packboxen på lådan vid ett byte.
    (Fuktade på dom som jag vart med å bytt på) och mycket fett på stubbens splines och in i mellanaxel vid återmontaget.

    Muttern som nämns skall dras med moment och vinkel är muttern som håller drivaxeln i hjullagret.
    Brukar vara dra 200nm, Lossa 180grader, dra ytterligare till 200nm.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Peter Fredlund
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    4
    Japp. Det var rött som räven och splinesen ser ut som alptoppar (i hård vind ;-) )
    Såg på bildelar 24 att det finns en uppsjö med olika axlar. är det olika splines?

    Har inte ryckt ur själva stubben än men vart så glad när jag såg ett riktigt fel :-)
    Yttre muttern till drivknuten satt defenitivt inte med några 200nm, möjligen 100..

    Tack så mycket Danne

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Peter F Visa inlägg
    Japp. Det var rött som räven och splinesen ser ut som alptoppar (i hård vind ;-) )
    Såg på bildelar 24 att det finns en uppsjö med olika axlar. är det olika splines?

    Har inte ryckt ur själva stubben än men vart så glad när jag såg ett riktigt fel :-)
    Yttre muttern till drivknuten satt defenitivt inte med några 200nm, möjligen 100..

    Tack så mycket Danne
    Så bra!

    Har faktiskt ingen aning hur det ser ut med olika axlarna.
    Vid våra haverier så köptes grejerna från lokala ÅF med reg på bilen. så det kom en kartong med grejer bara.
    Skruven till stubbaxeln skall bytas och det samma med muttern till axeln.
    Och när stubben dras ut så börjar oljan rinna ur lådan, så man inte lämnar den ståendes och sen finns det ingen olja i lådan!.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 01:35
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 21:16
  3. BTCC 2012 - VW deltar även i år!
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin