Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Leif-Anders Douhm
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5

    Touareg 2015 nyckel fastnar, displayen säger "move the selector lever to position P"

    Hej!

    Som överskriften säger så får jag inte ut nyckeln ur tändningslåset och meddelandet "move the selector lever to position P" visas i displayen.
    Om jag manuellt tar ur nyckeln d.v.s. petar med en penna i det lilla hålet till vänster om nyckeln så hoppar den ut.
    Det nya problemet som uppstår är då att det nu inte går att låsa bilen med fjärrkontrollen. Antagligen så tror någon dator att nyckeln fortfarande sitter i och att växeln inte är i läge P.
    Någon som vet var switchen för P-läget sitter och hur man kontrollerar denna?
    Eller har någon haft samma problem och vet vad lösningen är?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Givaren sitter i klumpen vart spaken sitter fast. Det går med VCDS kolla positioneringen på spaken.
    Kan man stega igenom och se vad som händer. kabelbrott skulle jag tro är mindre vanligt.
    kabelstammen ligger rätt still inne i bilen, möjligen något kontaktstycke som spökar.
    Finns ingen lös givare att byta utan hela spak å vajer med hela baluns måste bytas! tyvärr.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Leif-Anders Douhm
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    Tack Danne! Då vet jag var jag kan börja leta!

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Citat Ursprungligen postat av Lefferocks Visa inlägg
    Tack Danne! Då vet jag var jag kan börja leta!
    Det ser ut som du kan finnas i mitt närområde. Skicka PM om du behöver hjälp med mer felsökning och VCDS.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2019
    Namn
    Leif-Anders Douhm
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    5
    Tänkte att jag skulle lämna en uppdatering om vad som hänt med detta felet.

    Jag hade en försäkring som följde med vid köpet av bilen, denna försäkring skulle täcka det mesta utom förslitningsdelar.
    Jag lämnade in bilen och fick snart ett samtal om att den senaste kontroller i en inte var gjord och då gäller inte försäkringen. När jag hämtade bilen igen sade meken att försäkringen antagligen inte gäller det här felet ändå då det är ett elfel. Så mycket för den försäkringen.

    Nåja, jag har sökt vidare på nätet och försökt hitta dem som haft liknande erfarenheter men inte hittat något specifikt kopplat till årsmodell 2016 och framåt så det fick bli att felsöka själv
    Har haft isär hela mittenkonsollen och kontrollerat elanslutningar etc. Inget fel där!
    Men så plötsligt i mitten på januari så började nyckeln att lossna bör jag stängde av tändningen, först bara ibland d v.s. någon gång per dag eller två, sedan allt oftare.
    Och nu sedan två veckor så fungerar allt som det skall igen.
    Känns bra att det fixat sig men mindre bra att man inte vet vad det var som orsakade felet.

    Tack till er som erbjöd hjälp och kom med input!

    Nu rullar jag vidare i en bil som jag i allt annat än detta märkliga lilla intermittenta fel är mycket nöjd med!

Liknande ämnen

  1. Ranbos "DAG" lever vidare...
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 11:26
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  3. Polo -06 med 18" Zender Move
    Av Crille82 i forum Projektforum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 10:22
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin