Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8

    Mk5gti Felkod p2294

    Tjena. Jag tror mig ha lokaliserat felet. Lånar en annan bild dock som är helt identisk med min. Nu kommer förfrågan, måste jag byta ut hela pumpen? Eller kan man byta kontakten bara? Någon som vet?
    https://data.motor-talk.de/data/gall...0969148396.jpg


    Mvh/ tröttsamt

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Det är byte av hela pumpen som gäller, den övre delen kan tekniskt sett bytas men den säljs inte separat. Så ifall man inte hittar en donatorpump som det är nåt annat fel på som man kan plocka den övre delen från (blir svårt att hitta tror jag) så är det nog ny pump som gäller.

    Det är ett tyvärr ett ganska vanligt problem på EA113 motorerna eftersom kontakten sitter så oskyddad. På nätet hittar man "HPFP fuel pump covers" till salu som är en bockad plåtbit som ska skydda kontakten från slag. Synd att det ska behövas...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Tack för svar. Ska kika runt lite och se om jag kan hitta en pump. Borde väl finnas på bildelsbasen. Lite tråkigt att lägga 4.5k på ny pump..

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Får bli en ny..begagnade kostar ju mer eller mindre samma en då..

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Konstigt det där! På min Golf-5 TSI Konstaterade min lokala VAG-verkstad att bränsletrycksgivaren var defekt. Kollade på lite olika ställen på nätet och dom hade bränsletrycksgivare, kostade runt 700 sek, så jag tyckte inte det lät så farlig och gav klartecken att åtgärda felet.
    Döm om min förvåning när jag hämtade ut bilen med att man bytt hela högtryckspumpen!
    Så mitt råd är: Kolla om den finns i "piratdels" handeln!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Det framgår inte vad det är för motor men AHW-shop har annars delen till ett bra pris:
    https://shop.ahw-shop.de/kraftstoffp...127025t?c=5693

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Konstigt det där! På min Golf-5 TSI Konstaterade min lokala VAG-verkstad att bränsletrycksgivaren var defekt. Kollade på lite olika ställen på nätet och dom hade bränsletrycksgivare, kostade runt 700 sek, så jag tyckte inte det lät så farlig och gav klartecken att åtgärda felet.
    Döm om min förvåning när jag hämtade ut bilen med att man bytt hela högtryckspumpen!
    Så mitt råd är: Kolla om den finns i "piratdels" handeln!
    Bränsletrycksgivaren är den som skruvas in i pumpen från sidan, till vänster i denna bild: http://img207.imageshack.us/img207/8...connectors.jpg (bilden visar en EA113 motor, pumpen kan se lite annorlunda ut i din) och den givaren finns mycket riktigt att köpa som reservdel för ca. 700kr. Det ska bara vara att skruva ut den gamla givaren och skruva in den nya med en ny O-ring, utan att byta hela pumpen. Blev du tvungen att betala hela pumpen?

    Den delen som sitter uppe på pumpen (den som gått sönder på trådskaparens bil) är tydligen en bränsletrycksregulator.

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det framgår inte vad det är för motor men AHW-shop har annars delen till ett bra pris:
    https://shop.ahw-shop.de/kraftstoffp...127025t?c=5693
    Det står mk5 GTI i rubriken, då är det en EA113 2.0T (skulle i och för sig kunna syfta på mk5 Polo GTI med 1.4 men bilden i det första inlägget bekräftar att det är en EA113 dvs. Golf ) Då är det denna givare det ska vara: https://shop.ahw-shop.de/kraftstoffp...127025m?c=2668 Det har funnits en del olika artikelnummer på pumpen genom åren, men det står ju vilka motorkoder som den passar.

    En grej som kanske kan skilja mellan vissa artikelnummer är att de äldre modellerna använde en banjokoppling för en av de undre anslutningarna medan de nyare har en slanganslutning med hullingar. Men min gissning är att om man köper en ny pump idag så ingår slanganslutningen, har man en bil med banjokoppling så får man skruva ut slanganslutningen ur pumpen och skruva i banjokopplingen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Ska in med bilen på måndag. Hann enbart med en felkodsavläsning igår då den havererade klockan halv 4.. givetvis.. Men hursom så är det den på toppen som är avknäckt precis som på bilden jag lånade (kunde icke ladda upp egen bild). Men det är en golf gti 08 iaf. 2.0

    Så jag ska väl vara nöjd ändå då den går att köra och slapp bärgare.. blir att fixa ett skydd till nästa regulator iaf.

    Tack för svar!

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Läste på ett annat vw forum att en del har provat att limma ihop den igen. Så varför inte tänkte jag. Då jag ändå kommer att byta ut den. Motorlampa lyser fortfarande. Dock är Epc släckt och motorn startar direkt utan tjafs och den går att varva över 2.5k. Nu står jag inför nästa problem är pumpen ok och inga inre skador, ska jag våga ha det såhär. Det borde ju inte medföra problem då felet är elektriskt och inte mekaniskt? Iom att vag själva så att det går att köra men förvänta dig inga under. Och nu har det ju skett ett under.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Fekoden antyder avbrott, man kan kanske slita bort stycket och sedan löda ihop dom avbrutna förbindningarna, troligen går bränsletrycket i taket och överskotter går ut genom övetrycksventilen
    https://www.gerritspeek.nl/vag-com_f...eslijst-i.html Fuel Pressure Regulator Valve (N276), Control Circuit / Open

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Jag är osäker på om elektroniken i är skadad. Men nu efter att jag limmade ihop den går bilen som en klocka och ecp lampan har slocknat. Dock lyser motorlampan men den måste ju släckas manuellt på vag?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Då blev det connexion igen, går att släcka genom att felkoder raderas annars kommer den att slockna efter ett tag

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Jan kärkkäinen
    Ort
    Örby
    Inlägg
    8
    Åker och dubbelkollar för säkerhets skull. Byggde även ett skydd till kontakten

Liknande ämnen

  1. Felkod Passat!
    Av Mats83 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-11-17, 13:36
  2. Bromssytem felkod... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-17, 10:26
  3. Felkod egr
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-15, 22:15
  4. Felkod?
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:22
  5. Felkod
    Av tonkii i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin