Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2019
    Namn
    Thomas Högström
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    1

    VCDS är det svårt?

    Hej jag har nyss köpt en passat R36 och sett det här om VCDS så tänkte kolla med er som kan det här.
    Är det svårt att gå in och ändra dom olika inställningarna som man ska kunna göra

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit, Thomas!

    Nej, inte speciellt. Man får googla lite på vad för funktioner man vill åstadkomma och hur man gör det. Det viktigaste att komma igåg är att vara systematisk och inte bara ändra "på känn". Passa på att skriva ner den gamla långkoden innan man gör en förändring så att det är lätt att gå tillbaka om det inte skulle bli bra.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Vad som upplevs som svårt är väl högst individuellt. Alla kan köpa ett tennisracket eller golfset, men det innebär inte att man är bra på att spela.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Jag vågar verkligen inte börja koda själv, finns en risk att man gör fel och då kan det bli besvärligt och dyrt. Det är ju ofta en bil för många hundratusentals kronor det handlar om.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Du börjar alltid med en full scan, då är all kodning sparad i vcds...

  6. #6
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Jag har inte VCDS själv men man har ju läst rätt mycket om kodning på diverse forum (och även kodat med vfr:s VCDS vid ett par tillfällen). Som jag förstått det är det ganska lätt att undvika att göra bort sig. För det första sparar man förstås undan den ursprungliga kodningen så man kan gå tillbaka. Sen har jag fått den uppfattningen att de flesta inställningar är ofarliga att pilla på eftersom de på sin höjd orsakar att nån funktion slutar fungera (eller fungerar konstigt) till man återställt inställningen. Rätta mig om nån tycker jag har fel.

    Jag vet dock att det finns inställningar man bör undvika att pilla på. I Polons BCM finns det nån byte som saknar beskrivning men det står tydligt skrivet med röda bokstäver att man inte ska ändra den om man inte vet exakt vad man gör, för blir nåt fel räcker det inte med att bara återställa originalkodningen utan man kan bli tvungen att byta ut hela styrenheten. Men som sagt, där får man en tydlig varning, det går inte att missa.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Det är rätt lätt att gå bort sig. På äldre bilar med long coding är det tämligen riskfritt. Nyare bilar med adaptionskanaler ska den ovane börja fundera över sin lämplighet när man ska koda in funktioner. Finns många guider på nätet men de funkar verkligen inte på alla bilar och årsmodeller. Och vissa moduler ska man mycket riktigt hålla sig ifrån om man inte med säkerhet vet vad man gör, eller hur man kommer tillbaka till ursprungskodningen.

    Jag har pysslat med VCDS några år och hjälp många som gjort bort sig.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vissa modeller måste man skriva ny programvara till, efter att oerfarna försökt sig på vcds.
    Dessutom har nyare modeller gömd kod, som visar 00 när det egentligen är något annat. Då räcker det med att skriva samma softcode igen för att problemen skall börja..

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    XXX XXX
    Ort
    Österåker
    Inlägg
    46
    Är man orolig, kör på obd eleven i stället. Det gör jag och saknar inget.

    Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Discover Nav Pro - Är det värt det?
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 15:51
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 22:20
  3. Snart är det 2009! Är det bokat och klart?
    Av Barbapappa i forum Träffar
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 21:25
  4. svårt att veta vart fru/tejejen är?
    Av hellseeker i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin