Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47

    Vad är det för pil på hsstighetsmätaren Tiguan?

    Värdelöst vetande kanske, men jag undrar.

    På Tiguan 2018 manuell diesel med vänlig analog hsstighetsmätaren finn det längst upp på hsstighetsmätaren vid 100/110 en liten slags vit pil.
    Vad är den till för? Någon som vet?

  2. #2
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Har du bild på detta?

    Provade googla efter bilder på analoga mätarhus till Tiguan mk2 men ser inget sånt på nån av bilderna.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Värdelöst vetande kanske, men jag undrar.

    På Tiguan 2018 manuell diesel med vänlig analog hsstighetsmätaren finn det längst upp på hsstighetsmätaren vid 100/110 en liten slags vit pil.
    Vad är den till för? Någon som vet?
    Man får inte köra snabbare än så på 1:an

    Ska kolla min med analoga mätare imorgon, iofs så har jag en bensinare med DSG och årsmodell -17. Men kan inte minnas att jag har någon pil på min hastighetsmätare.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Körde du BMW innan? Bakom ratten på vänster sida finns en liten spak, om man drar den uppåt börjar pilen ovanför hastighetsmätaren blinka grönt. Samtidigt blinkar lampor på utsidan av bilen som berättar för dina medtrafikanter att du har för avsikt att svänga höger.

    Skämt åsido: Den vita pilen i hastighetsmätaren skulle kunna ha med den adaptiva farthållaren att göra. En pil i hastighetsmätaren kan visa inställd hastighet på farthållaren men bilen kan ändå hålla en lägre hastighet om fordonet framför kör långsammare.

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Nej, fanns ingen pil på min. Kollade en kollegas Passat GTE - 17 med manuell mätare, var inte någon pil på den heller.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Värdelöst vetande kanske, men jag undrar.

    På Tiguan 2018 manuell diesel med vänlig analog hsstighetsmätaren finn det längst upp på hsstighetsmätaren vid 100/110 en liten slags vit pil.
    Vad är den till för? Någon som vet?
    En Tiguan diesel med manuell låda? Är det en hyrbil, kommunbil, Landstingsbil? Kan det vara påklistrat för att markera typ "Max rekommenderad hastighet"?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Måste vara en direktimport, 2,0 TDI 115/150.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Här en en bil på pilen. Bilden blev inte helt perfekt, men syns hyfsat ändå.
    Vad har pilen för syfte? Kul om någon vet.

    Diesel, manuell 6-växlar, ej direktimport, 2018
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  9. #9
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Den "pilen" ser inte ut att höra hemma där alls. Min gissning är att det vita är någon papperslapp eller nån plastbit som tittar ut genom glipan.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Den "pilen" ser inte ut att höra hemma där alls. Min gissning är att det vita är någon papperslapp eller nån plastbit som tittar ut genom glipan.
    Ok bra svar kanske det är så. Skall kolla nästa gång jag kör bilen om ett tag.

    Under tiden kan det funderas på varför en automatväxlad vanlig standard VW bil har en varvräknare som är lika stor som hastighetsmätaren. Eller varför den har varvräknare överhuvudtaget? Vad är syftet? Vem kikar på den? Är ju mest i vägen.

    Manuell har man viss förståelse för att det finns varvräknare, om man hör dåligt, hög musik, eller annat oljud osv. så den det vara bra att se på ibland.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är ju inget VW-specifikt utan i det närmaste branschstandard baserat på historia. När nu modellerna får digitala instrumentkluster så kan man som tur är lätt ta bort informationen om varvtal, även jag tycker det är helt onödig information. Själv föredrar jag i Tiguan MED AID att endast se hastigheten i siffror i mitten och i princip inget mer än den fasta informationen på höger och vänster sida.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är ju inget VW-specifikt utan i det närmaste branschstandard baserat på historia. När nu modellerna får digitala instrumentkluster så kan man som tur är lätt ta bort informationen om varvtal, även jag tycker det är helt onödig information. Själv föredrar jag i Tiguan MED AID att endast se hastigheten i siffror i mitten och i princip inget mer än den fasta informationen på höger och vänster sida.
    Så smart.
    om jag har en sån bil någon gång med typ I-pad skärm istället för visare ovanför ratten så kommer jag att ta bort all info förutom hastighet, bränslemängd i tank, motortemp, utetemp, blinkers, helljus. Något annat behövs inte. jag är en antagonist, ingen hipster.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Diesel, manuell 6-växlar, ej direktimport, 2018
    Missade att TDI 150 M6 erbjöds i Sverige en tid.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
    Så smart.
    om jag har en sån bil någon gång med typ I-pad skärm istället för visare ovanför ratten så kommer jag att ta bort all info förutom hastighet, bränslemängd i tank, motortemp, utetemp, blinkers, helljus. Något annat behövs inte. jag är en antagonist, ingen hipster.
    Motortemp = vattentemp och oljetemp. Oljetryck och batteristatus är också bra att ha.
    Men flera av dessa behövs ju inte i elbilarna.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Fredrik Langton
    Ort
    Arendal
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Missade att TDI 150 M6 erbjöds i Sverige en tid.
    Det är inte den modellen. Det är en annan, skannade in en kopia, syns lite kass. En jobbkompis tror att det är rekommenderad hastighet ekonomi/komfort/säkerhet inom pilens område. Men bilen är utlånad så kollar om en vecka igen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bilen som beskrivs i det där märkliga dokumentet har automatisk växellåda, DSG7, inte manuell växellåda.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Min gissning är att det vita är någon papperslapp eller nån plastbit som tittar ut genom glipan.
    Jag håller med, det ser ut att vara nått som fastnat!

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Bilen som beskrivs i det där märkliga dokumentet har automatisk växellåda, DSG7, inte manuell växellåda.
    Gearbox 6-speed manual står det ju?

    Citat Ursprungligen postat av Megapolaren Visa inlägg
    Jag håller med, det ser ut att vara nått som fastnat!
    Min första tanke också. Har en likadan i överkant på min bildskärm på jobbet

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    För det första finns TDI 190 endast med DSG7, för det andra står det AT överst. Och vad det sk dokumentet är genererat ifrån är oklart.

  20. #20

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    För det första finns TDI 190 endast med DSG7, för det andra står det AT överst. Och vad det sk dokumentet är genererat ifrån är oklart.
    Ser ut som ett Word-dokument avfotograferat från bildskärm

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 14:14
  2. Vad är det för motor?
    Av Silverbacks i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 00:31
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 05:50
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 20:26
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin