Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
  1. #21
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Klart att man kan ställa ner sin papperskasse på den blöta asfalten. Det har man gjort i alla tider
    Nej, utan "fotstöd" så håller man kassen i ena handen och låser upp bakluckan med nyckeln med andra handen, öppnar sedan bakluckan med "nyckelhanden". Inga blöta kassar!

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vilken tur att du aldrig behövt ha två kassar när det är blött ute

  3. #23
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vilken tur att du aldrig behövt ha två kassar när det är blött ute
    Ok, ber om ursäkt om du är klen men det är inga problem för mig att hålla båda kassarna med en hand.

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag är inte alls klen men tack för ursäkten - det är väldigt bekvämt och man slipper balansera saker och fiffla och fumla med en nyckel. Detta är faktiskt en av de bättre innovationerna i bilar på senare tid. Inga problem med två kassar och en kartong med gottigott från gröna skylten samtidigt.

  5. #25
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Man "fifflar och fumlar" inte alls. Ända sedan fjärröppning har funnits i bilnycklar har man öppnat bilen med nyckeln. Ber återigen om ursäkt om du har neurotiska besvär så du måste använda båda händerna för att hantera nyckeln. De flesta hanterar nyckeln med en hand.

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Manövrerar du fjärröppning med foten? Det är skickligt måste jag säga, då har jag ingenting mer att tillägga. Då behövs ingen easy open, det har du rätt i.

  7. #27
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Manövrerar du fjärröppning med foten? Det är skickligt måste jag säga, då har jag ingenting mer att tillägga. Då behövs ingen easy open, det har du rätt i.
    Vad menar du nu? Jag har redan skrivit att jag öppnar med en nyckel med knappar för att öppna och stänga alla dörrar. Det görs med en hand!

  8. #28

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det handlade ju om att öppna med foten, som man kan göra med ett tillval på en modern bil. Nyckeln i fickan, händer och armhålor fulla med grejer och vifta under stötfångaren med foten ungefär där den infällbara dragkroken sitter så öppnas bakluckan. Magiskt. Fjärrlås har ju funnits sedan 80-talet. Det finns andra grejer nu Sture.

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Komfort är väl något högst subjektivt och därför blir väl också uppfattningen av vad värdet i en sådan funktion är högst diskuterbar. Personligen tror jag att många komfortfunktioner är sådana man inte riktigt förstår varför man ska ha innan man provat och kanske till och med vant sig med de.

    Finns ju mängder med "onödiga" komfortfunktioner i en bil; DLA, adaptiv farthållare, lane assist, sign assist, navigator, radio, bluetooth-koppling till mobilen, elstolar med minnen, keyless access, keyless go, etc, etc. Allt går att klara sig utan, men personligen skulle jag inte välja bil utan bl.a. de sakerna

    Vad gäller easy-open och easy-close så tycker jag själv att den är supersmidig. Det handlar inte om att jag inte kan bära två matkassar i en hand under tiden jag fipplar efter nyckeln i fickan, känner efter rätt knapp och sedan trycker på knappen på bakluckan. Men varför skulle jag vilja göra det när jag kan vifta med foten och sen öppnas luckan automatiskt? Det är enkelt, bekvämt och nåt som på ett trivialt sätt underlättar vardagen. Och ska man dra det till sin ytterlighet så kanske du bär på något som är så stort eller otympligt som man måste hålla med båda händerna samtidigt; nån stor kartong, barnvagn, etc. Visst går det att sätta ned på marken, eller sätta ena foten mot kofångaren och ställa prylen på knät medan man balanserar och försöker dribbla upp den förbenade bakluckan. Men återigen, varför göra saker svårt när det kan vara enkelt?

  10. #30
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det handlade ju om att öppna med foten, som man kan göra med ett tillval på en modern bil. Nyckeln i fickan, händer och armhålor fulla med grejer och vifta under stötfångaren med foten ungefär där den infällbara dragkroken sitter så öppnas bakluckan. Magiskt. Fjärrlås har ju funnits sedan 80-talet. Det finns andra grejer nu Sture.
    Nu blandar du ihop saker. Jag svarade på hur man öppnar bilen med en hand medan man håller samtliga kassar i andra handen när det är blött på marken. Inget annat.

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    ”Radionycklar” är ett problem, även om man måste trycka själv ur stöldsynpunkt. Som tex. när signalen störs ut eller kopieras.

    ”Nyare bilar” har ett system som byter kod mellan varje lås- och upplåsning för att förhindra kopiering. Men vad jag förstår på andra tidningsartiklar så har de även lyckats knäcka det.

    Kanske bäst att plocka ur batteriet i nycklarna




    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Nej, utan "fotstöd" så håller man kassen i ena handen och låser upp bakluckan med nyckeln med andra handen, öppnar sedan bakluckan med "nyckelhanden". Inga blöta kassar!
    Det har du rätt i, med en kasse så är det ingen större konst att rota fram nyckeln i fickan.

    Jag har oftast 4 när jag handlat, då är det faktiskt en liten utmaning för mig i alla fall.

    Min exempeltext var inte så mycket mer, än att försöka skapa en bild - för varför man skulle kunna uppskatta något som Keyless-access. Inte så ordagrant genomtänkt med antal kassar, yttre miljöer osv. Ett exempel helt enkelt.

    Ett annat exempel på när jag uppskattar funktionen, är när jag varit och tränat. Nyckeln ligger någonstans i väskan och det är totalt svart samt 20 grader kallt ute.

    Men hur som, så är trådskaparens frågor lösta.

    Vi andra får vara glada i att man kan välja själv, vad man vill ha för funktioner i sin bil. Med vissa förbehåll förvisso.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #33
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    ”Nyare bilar” har ett system som byter kod mellan varje lås- och upplåsning för att förhindra kopiering. Men vad jag förstår på andra tidningsartiklar så har de även lyckats knäcka det.
    En tanke: Om signalen när du låser bilen snappas upp och nyckeln har en variabel kod för varje låsning/upplåsning för att förhindra kopiering. Lås då upp bilen igen 15-20 sekunder senare och lås den igen direkt. Då är den uppsnappade koden inte likadan som den senaste.

    Vore intressant att prova om detta kan fungera i praktiken mot de kriminellas elektronik.

  14. #34

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Är det så att man kan vifta med foten för att öppna bakluckan på alla med keyless?
    tex en ny passat alltrack?

  15. #35

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Näe. Det heter typ easy open och brukar vara ett tillval som enskild funktion eller ingå i något paket med andra tillvalsfunktioner/paket.

  16. #36

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    ”inklusive easy and close” står det.
    ja det är en djungel med alla koder.
    jag får väl se om det är det på bilen då

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 01:43
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-29, 23:14
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 01:07
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin