Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vit bil

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Vit bil

    Här i stan är nästan alla bilar av den vanliga typen, oavsett fabrikat "sosse-container" / tjänstebil lackade i färgen vit!
    Är vitt högsta mode, "Vitt och fräscht"? Eller är det ett utslag av att man inte vill sticka ut från den grå massan?
    Hur som hälst så måste det ju bli en mardröm för bilhandlarna att sälja en vit bil om några år då en ny modefärg har slagit rot!
    För alla vet ju att en vit bil inte är en höjdare annat för den som är sjukligt road av att tvätta bilen!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det har ju tidigare oftast inte vart pristillägg på solid vit eller svart, det tror jag är största orsaken. Vit är ju bra mycket mer praktiskt än svart i alla fall.

    På senare har ju BMW och även Audi börjat ta extra för vit och endast svart är utan tillägg.

    Det är ju även så att de flesta mellanstora och större bilmodellerna huvudsakligen endast levereras i en nedtonad färgskala, inte direkt gott om kulörer som sticker ut.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Vitt brukar vara den färg som ingår utan extra kostnad?
    Håller med andra ord ner förmånsvärdet, och kanske dessutom gjorde att dragkrok fick plats inom pristaket.


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Vit bil

    Vitt är en klassisk färg som står sig bra över tid. Stilrent och tidlöst. Fräscht. Mycket bra val. Dessutom förstärker det ofta design på ett bra sätt, exempelvis som kontrast till pianosvarta detaljer på en Golf R-Line. Basvitt är nästan alltid kostnadsfritt, dessutom ger det ett enhetligt intryck för företag med en fordonsflotta, särskilt om man har bilar av olika modell och tillverkare. Vitt är konstant en utav världens mest populära färgval på bilar.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Vit jämte tex solid röd är som redan påpekats utan extrakostnad.

    Senast jag hade en vit bil var en GTI Golf 6. Vitt är väldigt förlåtande vad det gäller smårepor. Lätt att bättra i ett stenskott utan att det syns tydligt. På vinter syntes tyvärr "flygrost" tydligt. Extra putsande när våren kom. Snyggt i alla lägen.

    Ett överutbud av beg vita bilar kan påverka priset nedåt men det vägs kanske upp av att det inte är en mode kulör.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Ett överutbud av beg vita bilar kan påverka priset nedåt men det vägs kanske upp av att det inte är en mode kulör.
    Vit lack är inget problem för begagnatkunden generellt. Överhuvudtaget är inte lackens färg något som begagnatkunder lägger så mycket vikt vid.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Nej, det är inget fel på färgen vit i sig, vissa bilar är snygga i vitt, som tex äldre Mercedes compact, Ford Mustang (shelby?).
    Vad jag stör mig på är att 11 av 10 bilar på garageuppfarterna är vita, och alla är varianter på v-70-90-passat-octavia-A-6 etc-etc!
    Men kokas det ner till en pengafråga så är det väl förståeligt!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag tror inte att det främst är en pengafråga utan att det snarare handlar om att (utan inbördes ordning):

    1. Man tycker det är snyggt.
    2. Förmånsbilar och tjänstebilar (två olika saker), båda vanliga, beställs ofta i vitt därför att flottägaren vill ha enhetliga bilar.
    3. I den mån det är privata bilar, privatleasade sådana, så kan en icke kostnadsfri tillvalslack påverka månadskostnaden relativt mycket. De som köper privata bilar (kontant, billån) tänker ofta lite annorlunda och där är inte merkostnaden för en metalliclack en lika stor sak. Privatleasingen är tyvärr (enligt min mening) väldigt vanlig numera.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag tyckte inte det var värt att betala 190 kr/ månad extra för att få välja färg på en bil som jag bara ska ha i tre år. Alltså blev det en vit Passat.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Jag tyckte inte det var värt att betala 190 kr/ månad extra för att få välja färg på en bil som jag bara ska ha i tre år. Alltså blev det en vit Passat.
    Det är väl ca 60 - 70 kr/månaden?

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Vit bil

    De flesta tillval vid konsumentleasing skall i princip betalas av kunden under leasingperioden (oftast 36 månader), den uppfattningen har jag fått när jag läst olika reklamerbjudanden.

    Så 190kr/mån i tillägg för annan färg verkar inte orimligt.
    (159kr/mån var det för en Golf)


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    De flesta tillval vid konsumentleasing skall i princip betalas av kunden under leasingperioden (oftast 36 månader), den uppfattningen har jag fått när jag läst olika reklamerbjudanden.

    Så 190kr/mån i tillägg för annan färg verkar inte orimligt.
    (159kr/mån var det för en Golf)


    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk
    Det stämmer säkert. Det jag sett är nog billån på 36 månader.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Här i stan är nästan alla bilar av den vanliga typen, oavsett fabrikat "sosse-container" / tjänstebil lackade i färgen vit!
    Är vitt högsta mode, "Vitt och fräscht"? Eller är det ett utslag av att man inte vill sticka ut från den grå massan?
    Hur som hälst så måste det ju bli en mardröm för bilhandlarna att sälja en vit bil om några år då en ny modefärg har slagit rot!
    För alla vet ju att en vit bil inte är en höjdare annat för den som är sjukligt road av att tvätta bilen!
    Du har antagligen aldrig haft en vit bil, alternativt har du en svart bil som du aldrig tvättar för att uttrycka sig som du gör.
    Vitt är en av de mest förlåtande kulörerna. Döljer mer eller mindre regn, damm, smuts, tvättrepor. Alla bilar drabbas ju av flygrost men det syns lite mer på en vit bil naturligtvis vilket gör det väldigt mycket lättare att ta hand om.
    Nåt jag är totalt allergisk mot är svarta/mörka bilar som ingen sköter om. Efter ett regn, vattenpöl, smuts damm, pollen osv är en tvättad mörk bil redo för tvätt.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du har antagligen aldrig haft en vit bil, alternativt har du en svart bil som du aldrig tvättar för att uttrycka sig som du gör.
    Vitt är en av de mest förlåtande kulörerna. Döljer mer eller mindre regn, damm, smuts, tvättrepor. Alla bilar drabbas ju av flygrost men det syns lite mer på en vit bil naturligtvis vilket gör det väldigt mycket lättare att ta hand om.
    Nåt jag är totalt allergisk mot är svarta/mörka bilar som ingen sköter om. Efter ett regn, vattenpöl, smuts damm, pollen osv är en tvättad mörk bil redo för tvätt.
    Jag hade en vit Golf för ca 10 år sedan och ibland gick det ca 1 år mellan tvättarna

    Ibland sa folk till mig att va fin och nytvättad min bil var och att jag måste tvätta den väldigt ofta

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Du har antagligen aldrig haft en vit bil, alternativt har du en svart bil som du aldrig tvättar för att uttrycka sig som du gör.
    Vitt är en av de mest förlåtande kulörerna. Döljer mer eller mindre regn, damm, smuts, tvättrepor. Alla bilar drabbas ju av flygrost men det syns lite mer på en vit bil naturligtvis vilket gör det väldigt mycket lättare att ta hand om.
    Nåt jag är totalt allergisk mot är svarta/mörka bilar som ingen sköter om. Efter ett regn, vattenpöl, smuts damm, pollen osv är en tvättad mörk bil redo för tvätt.
    Jo jag har ägt vit bil, och upplevde inte dom egenskaper du nämner. Äger en svart bil i dag och där vill jag hålla med, ser i princip skitig ut efter några hundra meters körning!

Liknande ämnen

  1. LED/Vit skyltbelysning Golf
    Av Jocke Grön i forum VW-forum
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 23:18
  2. Vit skärm RCD510
    Av Thorssa i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 09:20
  3. Stulen, vit Golf R
    Av silam i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-08, 10:06
  4. vit bakspoiler gti -07
    Av gurridinho_8 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 17:43
  5. Vit mk2 Brukshink
    Av DanneJ i forum Projektforum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin