Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Linus willners
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    9

    Vw Sharan 1.8t 2007

    Hej alla glada!
    jag undrar om det finns någon vänlig människa som vet om det finns en verkstadshandbok i pdf till min Sharan 1.8t 2007.
    det är bla så att jag fått en felkod P0401 som vad jag förstår är problem med EGR ventilen.
    jag skulle nu vilja ta bort den och göra rent den ( jag har hört att den brukar sota igen ) eller byta ut den. men det är trångt och jävligt och därför skulle jag vilja veta exakt hur man kommer åt den, därav frågan om verkstadshandbok.

    //L

  2. #2
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Mr x Visa inlägg
    Min ( 2007 ) VW Sharan 1.8T har fått felkod P0401 som vad jag förstår är problem med EGR ventilen.
    Jag skulle nu vilja ta bort den och göra rent den ( jag har hört att den brukar sota igen ) eller byta ut den.
    1.8T motorn har ingen EGR ventil.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Linus willners
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    9
    hmm ok.

    vad betyder felkod P0401 i så fall?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Linus willners
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    9
    finns det verkligen ingen som kan hjälpa mig lite här? 2Stroke kanske skulle ta och utveckla sitt svar lite då hen verkar så jäkla kunnig på ämnet.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan inga detaljer om din motor men här finns lite mer info. Från min synvinkel skulle det förvåna mig massor om en motor från 2007 inte har en EGR ventil eftersom det är en högst väsentlig del i avgasreningen.
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0401/001025

    Och googlar du vidare på felkoden kommer du få upp hundratals sidor där problemet diskuteras samt blir löst.

    https://www.google.com/search?q=vw+c...hrome&ie=UTF-8

    Med VCDS tror jag man kan testa ventilens funktion.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Existerar ingen EGR-ventil på 1.8t motorerna, dom har ett betydligt effektivare SAI-system, och detta har INGET med egr att göra.
    ..men när det gäller just sharan så ska man aldrig säga aldrig, då dessa verkar vara byggda i mehico mm och man i flera fall vevat dit det som låg på hyllan.
    Sai-systemet ger hursom en p0411 kod rent generellt, så p0401 låter skumt.. svårt att laga något som inte existerar i bilen, det kan rentav vara så att det är en miss i programvaran.. har du möjlighet att bidra med en bild på motorn ifråga? På förarsidan av motorn.. Reg.nr/motorkod?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ...då dessa verkar vara byggda i mehico mm och man i flera fall vevat dit det som låg på hyllan.
    Palmela, Portugal.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Existerar ingen EGR-ventil på 1.8t motorerna, dom har ett betydligt effektivare SAI-system, och detta har INGET med egr att göra.
    ..men när det gäller just sharan så ska man aldrig säga aldrig, då dessa verkar vara byggda i mehico mm och man i flera fall vevat dit det som låg på hyllan.
    Sai-systemet ger hursom en p0411 kod rent generellt, så p0401 låter skumt.. svårt att laga något som inte existerar i bilen, det kan rentav vara så att det är en miss i programvaran.. har du möjlighet att bidra med en bild på motorn ifråga? På förarsidan av motorn.. Reg.nr/motorkod?
    AWC motorn som sitter i sharanen har en EGR ventil som sitter typ bakom kombiventilen, i samma aluminium klump. Elanslutning i toppen på den och sen ett anlutningsrör till gasspjället. Potentiometern för avgasåterföringen sitter i ventilen.

  9. #9
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    AWC motorn som sitter i SHARAN har en EGR ventil som sitter typ bakom kombiventilen,
    i samma aluminium klump.
    Elanslutning i toppen på den och sen ett anlutningsrör till gasspjället.
    Potentiometern för avgasåterföringen sitter i ventilen.
    Bild på denna magiska grej ?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Namn:  egr.jpg
Visningar: 713
Storlek:  19.0 KB

    3, kombiventil
    6, EGR Ventil

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ja titta, man har vevat dit en egr-ventil ifrån 1.4l AUA motorn på en adapter.. som sagt, man ska aldrig säga aldrig när det gäller sharaner

    Hursom så ska den väl inte vara nått problem att ta lös och göra rent/byta? Se till att ta lös det rostfria röret och viska ur även detta i samma veva.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Linus willners
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    9
    Tack alla inblandade för era svar

    Det ska bli väldigt intressant att få bort denna då den sitter jäkligt dumt till ( som allt annat i motorrummet på denna bil ).

    // Tack

Liknande ämnen

  1. Värme 1.8T Sharan
    Av 16-2 Lennartsson i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-08-08, 19:55
  2. Stockholms snyggaste VW 2007! 25/8
    Av Raz i forum Träffar
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 21:24
  3. VW Performance Tour 2007
    Av HRC i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 18:19
  4. VW på EDPS Emmaboda 2007?
    Av Marcus i forum Träffar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 21:54
  5. VW-picknic Gärdet 2007
    Av Frippe i forum Träffar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin