Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135

    Service intervaller

    Jag var in på 12000 mil service i januari med min passat 2013 och nu har den gått 13678 mil. Men det som jag blir fundersam på är att redan nu kommer det opp vid start att det är 1100 km kvar till service????
    Enligt boken och verkstaden så är det service vid 15000 mil. Hur kan den redan börja visa det på displayen?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2019
    Namn
    Stefan Karlsson
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    3
    Åker du 1100 mil till ligger du strax under 15... Antar att du låg lika mycket under 12 när du gjorde den servicen, är 3000 mil mellan service så åker man in tidigare blir det tidigare nästa gång med


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Service intervaller

    Dels så är det flexibelt intervall, som anpassas efter hur du kör. Så att sannolikheten för att du skulle kunna köra ”exakt” 3000mil (eller 24 månader, vilket av dem som infaller först) är låg.

    Men min fundering är, är det service den vill ha? Eller är den en inspektion som den ”frågar” efter?

    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag har aldrig lyckats köra mer än 2300 mil och cirka 18 månader med flexibel serviceintervall. Sedan har ju VAG bilarna den listiga "inspektion" som tvingar in bilägaren ytterligare en gång mellan de andra servicetillfällena. Så... som ovan - vad meddelar bilen?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    står service bara och dom på verkstaden sa att det är en vanlig motoroljebyte/filter endast.

    - - - Uppdaterad - - -

    Det står inte 1100 mil det står 1100 km och det blir juh 110 mil??? då e jag ju inte ens uppe vid 14000 mil. Var det jag menade dewt är ju över 1000 mil till 15000 mil servicen.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Det står inte 1100 mil det står 1100 km och det blir juh 110 mil??? då e jag ju inte ens uppe vid 14000 mil. Var det jag menade dewt är ju över 1000 mil till 15000 mil servicen.
    Låter som om din serviceindikator har blivit ändrad från longlife till 1500mil/1år.
    Förmodligen har du inte servat hos en auktoriserad VAG-verkstad?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Låter som om din serviceindikator har blivit ändrad från longlife till 1500mil/1år.
    Förmodligen har du inte servat hos en auktoriserad VAG-verkstad?
    Den är servad hos Dahlbäcks Racing i Borlänge

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Den är servad hos Dahlbäcks Racing i Borlänge
    Då har den nog blivit ändrad till 1500mil/1år där.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Då har den nog blivit ändrad till 1500mil/1år där.
    Okej kanske är så men hur ändrar jag så det blir så service indikationen kommer till 15000 mil?

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag har aldrig lyckats köra mer än 2300 mil och cirka 18 månader med flexibel serviceintervall. Sedan har ju VAG bilarna den listiga "inspektion" som tvingar in bilägaren ytterligare en gång mellan de andra servicetillfällena. Så... som ovan - vad meddelar bilen?
    Jag har lyckats att få 30000km mellan serviserna varenda gång på de Vag bilar jag haft, men då har jag själv bytt olja/filter (utan att nollställa något i bilen) mellan varje service. Tror därmed att det vanligtvis är oljekvalitet indikatorn som brukar trigga service först.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Okej kanske är så men hur ändrar jag så det blir så service indikationen kommer till 15000 mil?
    Det går inte denna gången. Får ändras vid nästa service av någon verkstad som har behörighet att göra det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Jag har lyckats att få 30000km mellan serviserna varenda gång på de Vag bilar jag haft, men då har jag själv bytt olja/filter (utan att nollställa något i bilen) mellan varje service. Tror därmed att det vanligtvis är oljekvalitet indikatorn som brukar trigga service först.
    Jag förstår tyvärr inte detta inlägget.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764

    Service intervaller

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag förstår tyvärr inte detta inlägget.
    Bilen har körts 3000mil innan att bilen själv påkallar service i instrumentet, men då har det gjorts egen oljeservice i mellan.

    Så egentligen har bilen inte rullat 3000 mil, utan kanske 1500
    __________________________________________________ ____
    VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

    Skickat med hjälp av Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Det går inte denna gången. Får ändras vid nästa service av någon verkstad som har behörighet att göra det.

    - - - Uppdaterad - - -


    Jag förstår tyvärr inte detta inlägget.
    Nähä..
    Om man har en Vag bil som har 30000km eller 24 månader som max mellan service så brukar bilen vilja ha service innan den gått 30000km, varför kan man då undra. Jag har alltså haft 4st olika Vag bilar och har kört drygt 15000km / år, alltså blir det aldrig det hårdkodade 24 månaders intervallen. Vad blir det då, antar att bilen räknar tex kallstarter, hård körning och sådant, men mina bilar har alltid velat ha service ganska exakt efter 30000km. Eftersom jag byter olja och filter efter ca 15000km så verkar de extra oljebytena göra så att det blir max 30000km som slår till "longlife" servicen. På oljetråget sitter någon sorts oljekvalitet sensor. Antar att den kollar tex vatteninnehåll och annat i oljan som den rapporterar till serviceindikatorn när det behövs men då oljan är bytt en extra gång så blir det 30000km (för mina bilar i alla fall).
    För närvarande har jag en Passat 2015 som ska ha "inspektion" varje år, olja vart annat. Byter oljan o filtret själv innnan inspektionen.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Precis! den mäter kvaliteten på oljan. Så säger den att den vill ha service så är det nog inget man skall ignorera.
    Det är ju som sagt MAX 3000mil.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Precis! den mäter kvaliteten på oljan. Så säger den att den vill ha service så är det nog inget man skall ignorera.
    Det är ju som sagt MAX 3000mil.
    Jag har också hört att den mäter oljekvaliteten, men jag tror inte på det. Jag kör i stort sett aldrig korta turer eller småkörningar, utan ligger på ca 3 mil per resa. Jag gör en egen mellanservice vid ca 1200 - 1300 mil, ändå vill den ha oljebyte vid ca 2500 mil. Detta gäller en Tiguan 2.0 tsi - 17. Min förra bil, en Golf VI 1.4 tsi, körde jag exakt samma körsätt och den ville ha sin service på 3000 mil varje gång.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har också hört att den mäter oljekvaliteten, men jag tror inte på det. Jag kör i stort sett aldrig korta turer eller småkörningar, utan ligger på ca 3 mil per resa. Jag gör en egen mellanservice vid ca 1200 - 1300 mil, ändå vill den ha oljebyte vid ca 2500 mil. Detta gäller en Tiguan 2.0 tsi - 17. Min förra bil, en Golf VI 1.4 tsi, körde jag exakt samma körsätt och den ville ha sin service på 3000 mil varje gång.
    Mina 4 Vag som ville ha service vid 30000km (med extra oljebyte) var 1,4 75hk 2001, 1,6 102hk 2003, 1,4TSI 140HK 2007 samt 2,0TDI 140hk 2011. Kanske det är ändrat senare och min senaste 2,0TDI 150hk 2015 vill ju ha "inspektion" varje 12månader i alla fall. Vid "extra" oljebyte på den reggar jag det i bilen mha OBDeleven. Min miata däremot ska ha ny olja varje år så i år byttes oljan efter 1030km, lite löjligt men kör man lite och vill behålla Mazdas 10års komponent garanti får man väl göra det (samt byta iriduim stift efter 16000km när de ska räcka 100000km)
    Jag tycker bilservice nuförtiden handlar mer om pengar än att sköta bilen, tex bromsvätska på Vag, förts bytet ska ske efter 3år, sedan vart annat (jag bytte själv efter 2år ändå). Beror nog på att sannolikheten att det blir några garanti/goodwill problem inom 3 år nästan är obefintligt och kan kosta Vag om man har tex "service avtal" men sen ska kunden betala-man tjänar pengar.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Skall väl sägas att jag bytte olja och filter själv strax efter 12000 mil efter att den hade vart inne på servicen först då dom bytte dsg oljan och haldexolja mm. Men tänkte byta olja och oljefilter själv denna gång också vid 15000 mil. Jag kör med long life olja som jag bytte vid 12000 mil så den bör väl gå till 15000 mil eller skall jag byta efter det som står nu ändå om jag gör det själv?

Liknande ämnen

  1. Service
    Av HardstyleBoy i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 13:58
  2. Touran -04 service intervaller
    Av ason i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 12:35
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 18:33
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 18:56
  5. Service lampa /olje service..
    Av ovredsson84 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin