Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Thomas Svonni
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    2

    Ledramp VW Passat Alltrack 2018

    Hej!

    Har en Passat alltrack 2018 som ja tänkt montera en ledramp på som extraljus.

    Läste nån tråd här på forumet där någon rekomenderade att köpa Modernums kit digital lightning 1150.

    köpte den och skulle börja koppla MEN.. vars hittar jag trådarna som den ska kopplas in på?
    enligt manualen så ska de kopplas in på 2 kablar vid framlampan? Can hi och Can lo om ja förstått de hela rätt.

    frågan är vars jag hittar dom?

    står att de ska vara kabel 1 can-lo (orange/brown pin2)
    kabel 2 can-hi (orange/grey pin 1)

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Thomas Svonni
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    2
    var precis ut och testade en grej.. blå/vit kabel vid vänster framlyckta ger ström
    när helljuset är på?
    varför pratar folk om canbus hit å dit å digital lightningkits osv?
    är de inte bara att ta styrström till ett relä från den blå/vita?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Kopplade in min på kablarna på rattstången. Kommer inte ihåg vilken färg dock. Va med en beskrivning på allt.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av klthso Visa inlägg
    var precis ut och testade en grej.. blå/vit kabel vid vänster framlyckta ger ström
    när helljuset är på?
    varför pratar folk om canbus hit å dit å digital lightningkits osv?
    är de inte bara att ta styrström till ett relä från den blå/vita?
    Fick du testat med ett relä om det funkar på den blåvita kabeln. Testade samma på en passat jag hade men där funkade inte det fast jag också upplevde att det borde gått.

    Tror mer på att sätta en kabel i obd uttaget och ett canbusrelä.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5
    Medlem walkmanns avatar
    Reg.datum
    dec 2017
    Namn
    Viktor
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    252
    Det fungerar med vanligt relä kopplat på blå/vit om du har led low strålkastare. Körde så på min gamla passat b8 2017.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus johansson
    Ort
    kristinehamn
    Inlägg
    156
    Min fungerade det inte på när jag tog från den kabeln vid lampan. Fick ta från rattstången för att få rätt signal. Finns en grej som man bara klickar över sladdarna så känner den av på något sätt. Dock så lödde jag mina på kabeln där. Reläsatsen är från mekonomen och ljusrampen tror jag är från xenonkungen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    På bilar med LED LOW så skall det fungera att bara tappa av från den tråden. Så skall det funka.
    Det där Modernum kitet är för bilar med LED HIGH och bilar med Dynamic light Assist.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Martin Ek
    Ort
    Forserum
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av walkmann Visa inlägg
    Det fungerar med vanligt relä kopplat på blå/vit om du har led low strålkastare. Körde så på min gamla passat b8 2017.
    Det funkar inte på min alltrack -16 med led low. Jag har konstant 12V på denna kontakt vare sig jag har helljus på- eller avslaget.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Daniel Falk
    Ort
    Orrviken
    Inlägg
    1
    Kan det vara lite hur som helst på en B8 med LOW MED? Om jag kopplar lös kontaktdonet till vänster framlykta har jag 12V på kabel 11 blå/vit när tändningen är på oavsett helljus eller ej, i likhet med @Meken520 alltså, och det blir ju inte bra för att styra till/avslag av extraljus. Kan det bete sig annorlunda när kontakten är ansluten till lyktan så att det då fungerar, provade du så @Meken520 eller någon annan som kan bekräfta att det inte nödvändigt vis fungerar att ta styrning från blå/vit nr 11 på B8? (i mitt fall B8 GTS 2015)

    Om detta inte är en framkomlig väg, finns det styrsignal att hämta vid ratten till vanligt relä eller endast Canbus där? Jag tycker det verkar finns exempel på bådadera men vart finner man i så fall styrsignal för vanligt relä vid ratten?

  10. #10
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Vi som är lite äldre krånglar inte till det med Canbus och liknande. Vi delskalar av kabeln som driver helljuset på endera sidan, löder på en kabel, isolerar ordentligt. Kopplar kabeln till reläets spole, andra sidan till jord. Ena reläkontakten till plus på batteriet via en kabelsäkring. Andra änden till plus på ljusrampen. Ljusrampens andra ände jordad. Klart!

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ha ha, tiden är lite förbi när man ställde tändning med stroboskoplampan
    Du har naturligtvis rätt, men det kan lika gärna inte funka som du gör om man har AFS, LED Matrix ljus eller liknande funktioner, och har du ett relä som råkar bra bara lite för mycket ström varnar bilen för problem med belysningen direkt.

  12. #12
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    ett relä som råkar bra bara lite för mycket ström varnar bilen för problem med belysningen direkt.
    Ja, om den hade gjort det så hade jag kopplat en transistor som drivare till reläet. Basströmmen till transistorn från lampkabeln är max 1mA så då skulle inte bilens system reagera.

    Stroboskoplampa, är det ett sånt här discoljus?
    Senast redigerad av vfr den 2020-10-09 klockan 17:36. Anledning: Fixade trasigt citat

Liknande ämnen

  1. Köpråd vw passat alltrack
    Av mageofdoom i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 19:13
  2. Ledramp på Alltrack -13?
    Av Norqen i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-10-01, 19:41
  3. Fälg storlek Passat Alltrack 2018
    Av Pat i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 23:15
  4. Ledramp på Passat 3C
    Av HowinW8 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-07-07, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin