Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Fredrik Lindsten
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3

    Passat GTE från 2016, några frågor

    Hej! Jag är nybliven ägare till en Passat GTE från 2016 och har ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på. Kanske är det någon här med erfarenhet som kan hjälpa mig?

    1. Ang. laddnivå
    Det finns en inställning som är "Min. laddningsnivå". Till att börja med, för att se om jag fattat funktionen rätt: antag att jag satt "Min. laddningsnivå" på 50 %, samt ivägkörningstid kl 08:00. Jag kopplar i laddsladden på kvällen. Kommer batteriet då omedelbart att laddas upp till 50 %, varpå laddningen pausas och sedan återupptas igen så att batteriet är fulladdat till kl 08:00?

    Tänker jag i så fall rätt att 50 % är en bra inställning för den funktionen, om man ska vara så skonsam som möjligt mot batteriet? Jag har fattat det som att litium-jon-batteriet mår bäst av att hålla en laddning runt 50 %.

    2. Ang. appar
    Jag har installerat appen We Connect (Android) för att kunna fjärrstyra vissa funktioner i bilen. Det funkar för att t.ex. ställa in ivägkörningstid, stänga på/av laddning mm., men jag upplever att det är väldigt begränsad funktionalitet i appen. T.ex. visas ingen information om förbrukning under Kördata (enda informationen som visas där är Körsträcka, Körtid och Medelhastighet), trots att den infon finns tillgänglig i Infotainmentsystemet i bilen. Ska det vara så? Jag har sett screenshots från We Connect med betydligt mer utförlig information... är mitt infotainmentsystem är för gammalt?

    Jag är allmänt förvirrad kring smartphone-kopplingen; vad är skillnaden på We Connect, Car Net, Volkswagen Connect? Och vilken app är det egentligen jag bör använda?

    Vänliga hälsningar
    Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    1. Stämmer bra, jag direkt-laddar min till 60% och toppar sen upp före inställd avfärd. Lite trist dock att man bara kan ha tre st inprogrammerade tider. Jag skulle gärna haft åtminstone två till.

    2. Jag har en 2018 och jag får upp info om körsträcka, körtid, medelförbrukning m.m under kördata.
    Angående smartphone har jag ingen input direkt, kör bara we connect. Räcker med bluetoothanslutningen för min del i övrigt.

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av freli005 Visa inlägg
    Tänker jag i så fall rätt att 50 % är en bra inställning för den funktionen, om man ska vara så skonsam som möjligt mot batteriet? Jag har fattat det som att litium-jon-batteriet mår bäst av att hålla en laddning runt 50 %.
    Är 50% en siffra som VW uppgett?

    Jag är inget proffs på batterier men som jag förstått det så är det mycket riktigt bäst för batteriet att hålla en viss laddningsnivå medan det inte används. Det som är relevant är spänning per cell(?), och det går väl att beräkna motsvarande laddningsnivå i procent om man känner till specifikationerna på batteriet. Den siffran i procent som kunden ser i bilen lär ju dock vara omskalad efter det användbara området, dvs. 0% är inte helt tomt och 100% är inte helt fullt men det är ett område nånstans där emellan som man begränsar användningen till för att batteriet inte ska skadas eller slitas ut i förtid.

    Det är säkert som du säger, men lita inte blint på siffran 50% eftersom 50% i bilens skärm antagligen skiljer från 50% av batteriets laddnivå fysikaliskt sett. Men har man inte all info så är det säkert "good enough" med 50%, on inte VW anger nåt annat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Precis! 50% är säkert inte något exakt mått på något sätt, utan mer lite "lagom mycket". Inte fulladdat och inte tomt. Håller man sig inom det användbara området (säg 10-90% av batteriets verkliga kapacitet, eller vad det nu är) så ska det väl inte vara några ytterligare begränsningar. Man ska inte behöva ladda till 50% och sedan fylla upp precis innan man ska åka. Det känns helt meningslöst i mina öron.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Man kan väl jämföra batteriet lite som med en ballong. Du kan trycka i max effekt och sedan utnyttja den ganska omgående väldigt många gånger utan att det tar skada men helst inte lämna batteriet maxladdat en längre tid för då tappar det "spänsten"

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Man kan väl jämföra batteriet lite som med en ballong. Du kan trycka i max effekt och sedan utnyttja den ganska omgående väldigt många gånger utan att det tar skada men helst inte lämna batteriet maxladdat en längre tid för då tappar det "spänsten"
    Är det verkligen så? På tex bilbatterier med en smart ctek kan den stå månader på underhållsladdning.

  7. #7
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Ja. Olika batteriteknik. Blybatterier förvaras gärna fulladdade med en bra laddare. Litiumbatterier skall förvaras halvladdade.

Liknande ämnen

  1. Några frågor om Golf R32 07
    Av Quakesk i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 17:04
  2. Några Polo gti frågor.
    Av FatBastard i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 13:30
  3. Ny Golf GTI beställd, några frågor.
    Av kalle950 i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 18:06
  4. Några frågor ang. Golf II...
    Av Turbolover i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 18:04
  5. Frågor om service samt några nybörjarfrågor
    Av moonshadow i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 16:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin