Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Byta från Longlife till "vanlig" intervall?

    Köpte mig en Golf 2.0tdi -17 och den var servad enligt vanliga serviceplanen hos VAG. Bilen hade rullat 6000mil när jag köpte den så den var nyligen servad för andra gången om jag fattade rätt. Jag hade nog tänkt mig serva lite oftare än så. Tänker att man borde kunna ställa om så man kör vanliga oljeintervaller (och att bilen håller reda på dessa intervaller istället)? Tanken var att serva var 1500mil istället för dryga 3000mil som nu verkar vara Longlife-standard.

    Om man servar oftare, då bör man möjligen även kunna "slippa" longlifeolja och köra på mer normal helsyntetolja, typ 10-40/5-50?

    Nu har ju inte bilen några garantier kvar, då spelar det knappast nån roll var man lämnar för service så länge man följer planen?

    Mvh
    mt4base

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    5W-40 olja med ACEA C3 klassning borde fungera
    https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...mpe-duese?c=21


  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Varför skulle inte Long Life service fungera med ett normalt/vettigt användande av bilen?

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    3000 mil är en lång lång lång sträcka. Om du vill ställa om den till 1500 mil intervall så kan du återställa service indikatorn via tändningsnyckeln och trippmätaren. Står i pappersmanualen hur man gör.

    I och med att du gör det på detta vis går den automatiskt över till 1500 mils oljeservice. Det finns en parameter i bakgrunden som avgör om det är flexibel intervall eller fast intervall. Den aktiveras när det sker via trippmätaren till fast intervall. (Genom att prova mig fram tror jag att det är parametern för oljekvalité som styr det).

    Gör man det med VCDS SW å en PC kan man fortsätta att ha flexibel intervall. Då är det ett antal värden som behöver återställas när service är utförd (oljeservice eller inspektion). För att ställa tillbaka till flexibel intervall krävs ett verktyg typ VCDS eller OBDeleven.

    Jag har bara övat mig på bensinbilar men det borde väl vara samma princip som gäller för dieselbil.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Varför skulle inte Long Life service fungera med ett normalt/vettigt användande av bilen?
    Det är klart att fabriken testat detta men jag tycker ett oljebyte känns som en ganska liten kostnad i bilägandekostnaderna i det stora hela. Har gjort så på mina ganska långmilade tidigare TDi bilar med gott resultat. När jag bytt vid 1500 mil på de motorerna tycker jag oljan varit ganska blaskig (blir ju svart direkt i en TDi) så i längden tror jag det är en bra sak. De ägare som skyr servicar som pesten och kanske bara kör sin bil under två, max tre serviceperioder (9000mil) kan kanske bortse från sånt som "framtid" och köra Longlife. Nu har jag aldrig servat en bil på VAG auktoriserat så jag har inte koll men normalt sett är det ju bra mycket billigare att anlita en annan verkstad för service och nu när det inte gäller några garantier så spelar det knappast nån roll tänker jag.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    1500 mil är också en lång sträcka. Varför menar du att 3000 mil inte är ok?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    3000 mil är en lång lång lång sträcka. Om du vill ställa om den till 1500 mil intervall så kan du återställa service indikatorn via tändningsnyckeln och trippmätaren. Står i pappersmanualen hur man gör.

    I och med att du gör det på detta vis går den automatiskt över till 1500 mils oljeservice. Det finns en parameter i bakgrunden som avgör om det är flexibel intervall eller fast intervall. Den aktiveras när det sker via trippmätaren till fast intervall. (Genom att prova mig fram tror jag att det är parametern för oljekvalité som styr det).

    Gör man det med VCDS SW å en PC kan man fortsätta att ha flexibel intervall. Då är det ett antal värden som behöver återställas när service är utförd (oljeservice eller inspektion). För att ställa tillbaka till flexibel intervall krävs ett verktyg typ VCDS eller OBDeleven.

    Jag har bara övat mig på bensinbilar men det borde väl vara samma princip som gäller för dieselbil.

    /Peter
    Tack, då kan man alltså nollställa själv och sen köra 1500mil intervaller utan några större problem.
    Kör man kortare intervaller, "känner" alltså inte bilen oljekvaliteten utan går bara på mil?

    Med vänlig hälsning
    mt4base

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Tack, då kan man alltså nollställa själv och sen köra 1500mil intervaller utan några större problem.
    Kör man kortare intervaller, "känner" alltså inte bilen oljekvaliteten utan går bara på mil?

    Med vänlig hälsning
    mt4base
    Ja, då blir det fast 1500 mil. Den flexibla känner av flera värden.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    1500 mil är också en lång sträcka. Varför menar du att 3000 mil inte är ok?
    Vet du att citerafunktionen är grymt bra, då vet man direkt vem du citerar och personen kan svara på frågan eller påståendet.
    Eller är det svårare att klicka på "svara med citat" i stället för "svara"?

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Longlife oljan är bra, men klarar inte 3000mil!
    Dessutom är en bil som servats var 3000mil, iskall på marknaden när den skall säljas.
    Vanlig syntet klarar drygt 800mil och longlife runt 1400mil under normala förhållanden.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Longlife oljan är bra, men klarar inte 3000mil!
    Dessutom är en bil som servats var 3000mil, iskall på marknaden när den skall säljas.
    Vanlig syntet klarar drygt 800mil och longlife runt 1400mil under normala förhållanden.
    Haha detta är ju veckans trams TDI bilar med 3000 mil mellan oljeservice är standard. Att du påstår att dessa skulle vara iskalla på marknaden tyder på att du inte är en del av den sk marknaden.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 879
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Longlife oljan är bra, men klarar inte 3000mil!
    Dessutom är en bil som servats var 3000mil, iskall på marknaden när den skall säljas.
    Vanlig syntet klarar drygt 800mil och longlife runt 1400mil under normala förhållanden.
    Vet inte om det är sant, har du något belägg för det med 1400 mil?

    Jag gör min oljeservice på VAG-verkstad vid 2500 mil, och jag gör själv en mellanservice vid ca 1200 - 1300 mil.
    Men min egen "mellanservice" finns ju tyvärr inte dokumenterad någonstans.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    jag byter när den gått ca 1100-1300mil, det är kaffe peng jämför med vad en havererad motor kostar att åtgärda
    oljan jag använder är 5W-40 https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...tlauf-motoroel oljefilter https://www.autoteileservice24.de/de...IN-VAG_F-LS391 detta noteras i ett separat serviceblad : Namn:  serv_prt_censur.jpg
Visningar: 2017
Storlek:  232.6 KB undra vad reaktionen blir på en framtida spekulant när denna upptäcker detta

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    @a128 - Det är bra att få ett sammandrag på vad som är gjort. Om jag skulle köpt en beg bil med några år på nacken så hade det haft en positiv inverkan.

    Tex vår Audi A4 -05 där skriver jag själv i boken för varje tillfälle jag "egenservat" den. Sedan spar jag kvitto på olja/filter och andra delarna som gått åt . Likaledes med övriga åtgärder.

    /Peter

  15. #15
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Har kört mååånga mil med Tdi genom åren när bilen själv säger till när den ska servas, hamnar i stort sätt alltid på cirkus 2 600-2 800 mil innan bilen vill ha service. Något motorrelaterat problem kopplat till oljan skulle jag inte vilja påstå att jag haft.....

  16. #16
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 195
    Viktigare är att du kör längre sträckor med din tdi och att du belastar den ordentligt frekvent, den ska få jobba, då mår den som bäst!! Att köra 3 000 mil med en bensinare över två vintrar innan oljebyte, det skulle jag inte råda till......

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    @a128 - Det är bra att få ett sammandrag på vad som är gjort. Om jag skulle köpt en beg bil med några år på nacken så hade det haft en positiv inverkan.

    Tex vår Audi A4 -05 där skriver jag själv i boken för varje tillfälle jag "egenservat" den. Sedan spar jag kvitto på olja/filter och andra delarna som gått åt . Likaledes med övriga åtgärder.

    /Peter
    Notera att orginal servicebok är ostämplad

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Byta från Longlife till "vanlig" intervall?

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    jag byter när den gått ca 1100-1300mil, det är kaffe peng jämför med vad en havererad motor kostar att åtgärda
    oljan jag använder är 5W-40 https://www.motor-oel-guenstig.de/sc...tlauf-motoroel oljefilter https://www.autoteileservice24.de/de...IN-VAG_F-LS391 detta noteras i ett separat serviceblad : Namn:  serv_prt_censur.jpg
Visningar: 2017
Storlek:  232.6 KB undra vad reaktionen blir på en framtida spekulant när denna upptäcker detta
    Vad tror du själv?

    Själv förstår jag inte syftet med att överserva en bil för att kräma ur några få mil till på marginalen för den sista ägaren av den.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Vad menar du med överserivce ? om jag nu ska på en längre resa är det då inte lämpligt att serva innan resan, så den inte riskera gå över 1500mil ?

    sedan är min erfarenhet att dom flesta som vill köpa en 10 år gammal bil inte har servicehistoriken överst på listan på viktiga saker,
    servicehistoriken är för att hålla reda vad som behöver göras nästa gång, tändstift, luftfilter, bränslefilter etc.

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Vad menar du med överserivce ? om jag nu ska på en längre resa är det då inte lämpligt att serva innan resan, så den inte riskera gå över 1500mil ?

    sedan är min erfarenhet att dom flesta som vill köpa en 10 år gammal bil inte har servicehistoriken överst på listan på viktiga saker,
    servicehistoriken är för att hålla reda vad som behöver göras nästa gång, tändstift, luftfilter, bränslefilter etc.
    Jag förstod det som att du har en bil som kan ha variabelt serviceintervall. Eller var det enbart fast (1500 mil) på din?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Är RNS-510 lika bra som en "vanlig GPS"?
    Av Bopper i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-05, 11:26
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 06:38
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:55
  4. Bakdörr golf III kombi/"vanlig"
    Av scorpio72 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 07:30
  5. Skillnad 1,8 8V (JJ) mot "vanlig" gti
    Av Robban_82 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin