Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Det finns en indikator som man kan nollställa i färddatorn, den går till 15.000km/365dagar, om det är möjligt med längre intervall med tex. diagnostikverktyg via OBD-uttaget har jag dock inte rotat i

  2. #22
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Det finns en indikator som man kan nollställa i färddatorn, den går till 15.000km/365dagar, om det är möjligt med längre intervall med tex. diagnostikverktyg via OBD-uttaget har jag dock inte rotat i
    Jaha det är så, jag utgick ifrån att det var en longlifekapabel bil vilket skulle innebära att den var servad lite för ofta.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Hej, tack för god input.
    Det är ju som tur är upp till var och en hur ofta man anser sig vilja serva. Märker att detta är en åsiktsdelare.

    Har bekanta som köpt nya bilar och sen kört gott och väl 6000-7500mil och helt avstått oljebyten/service. De bilarna har ju bevisligen fungerat. Får väl anta att de fått slå på en och annan liter olja längs vägen och då spelar det kanske ingen roll? Fast, när ni ändå talar om "iskalla bilar" på marknaden så kan en sådan bil knappast vara lättsåld två-tre år gammal. Den handlare som tar in en sådan bil får antagligen göra något "trolleri" med serviceboken för att få ett sådant objekt sålt...

    Tänker nog mer som a128 att det nog knappast skadar att byta olja och filter oftare, det är realtivt små pengar i det stora hela. På förra bilen gjorde jag en "stor" service per år (olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, kupefilter) samt ett olje/filter byte efter ca ett halvår. Funkade rätt bra på förra bilen. Borde gå att implementera på den nya vagnen med.

    Om man nu lämnar "Longlife" oljan, ska det vara nån speciell spec på den oljan man använder istället för den? Vet att det finns lite olika klassningar eller spelar det i princip liten roll när man byter oftare?

    Med vänlig hälsning
    mt4base

  4. #24

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Det kan väl inte vara svårare än att hälla i den olja som det står i instruktionsboken att det ska vara. Brukar väl finnas lite olika alternativ beroende på serviceintervall och körstil. Tror att det här med oljan har växt till ett hjärn-spöke för många! Verkar som att många tror att oljan blir helt obrukbar över natten när lampan lyser på instrumentbrädan!
    Jag har kört många olika bilar sedan 70-talet, nya, gamla, hög och lågmilare, välservade och bilar som garanterat inte fått så mycket kärlek dom förtjänade! Men aldrig något problem som man direkt kan knyta till att dom gått för länge mellan oljebytena!

    Det viktigaste är nog fortfarande att det finns olja i motorn!

  5. #25
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Hej, tack för god input.Om man nu lämnar "Longlife" oljan, ska det vara nån speciell spec på den oljan man använder istället för den? Vet att det finns lite olika klassningar eller spelar det i princip liten roll när man byter oftare?
    VAG bilar kommer med LL olja i motorn från fabrik. Har använt LL trots att bilarna bara gått 700-1000 mil mellan bytena beroende på hur bilen använts (småsträckor kontra långsträckor). Våra nyare bilar lämnar jag på ordinarie VAG service men byter själv 1-2ggr mellan VAG service. Brukar köpa Castrol LL 5w-30 via nätet där priset är tilltalande. A128 använder 5w-40.

    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Hej, tack för god input.
    Det är ju som tur är upp till var och en hur ofta man anser sig vilja serva. Märker att detta är en åsiktsdelare.
    En sak är säker, fler främmande partiklar i oljan ökar sannolikt förslitning och sedimentering (oilsludge). Själv har jag aldrig upplevt det senare. Det är nog ingen slump tro jag.....

    Visst blir det mycket ”tyckande” i en sådan här tråd. Vi behöver inte vara eniga !

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2019-09-08 klockan 22:15.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Har bekanta som köpt nya bilar och sen kört gott och väl 6000-7500mil och helt avstått oljebyten/service. De bilarna har ju bevisligen fungerat. Får väl anta att de fått slå på en och annan liter olja längs vägen och då spelar det kanske ingen roll? Fast, när ni ändå talar om "iskalla bilar" på marknaden så kan en sådan bil knappast vara lättsåld två-tre år gammal. Den handlare som tar in en sådan bil får antagligen göra något "trolleri" med serviceboken för att få ett sådant objekt sålt...
    Det där är ju något helt annat än det jag skrev. Att inte följa serviceprogrammet är bara korkat. Så ja, en bil som inte fått erforderlig service enligt specifikation/serviceprogram är en bil med lägre värde än motsvarande bil med korrekt utförd service. En TDI-bil med ~ 3000 mil mellan oljeservice är inget konstigt alls, alla mina TDI-bilar genom åren har begärt oljeservice med ~ 3000 mils intervall, det är så TDI-bilar som brukas korrekt fungerar. Det finns hur många exempel som helst på detta. Sen är det så att TDI-bilar körs inte 6000-7500 mellan oljeservice, det är otroligt onormalt. De allra flesta TDI som säljs är förmånsbilar/tjänstebilar/servicebilar. Ägarna av dessa, dvs leasingbolag och andra juridiska ägare, är mycket noga med att serviceprogrammet följs synnerligen noggrant, det ligger helt i deras intresse. Det är heller ingen belastning för brukaren.

  7. #27
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    En olja av longlife kvalitet har addetiv för att bära sot mm upp till det intervall som tillverkaren föreskriver men det är bara dumt att ligga på gränsen om man är rädd om sin bil. Då är det inget negativt att byta oftare bara fördelar.

    Du ska inte gå upp i viskositet än det tillverkaren föreskriver Mattias. Är det 5w- 30 ska du inte gå på en tjockare olja. Sämre smörjning och ökad förbrukning blir ju följden av det. Om än väldigt lite men är motorn gjord för 5w-30 så kör på det.

    https://www.jula.se/catalog/bil-och-...orolja-624161/
    Håller 507 som du ska ha och har ett bra pris. Oljan är bra också kan jag lova
    Den kör jag själv i alla TDIer jag haft de senaste 7åren.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Liknande ämnen

  1. Är RNS-510 lika bra som en "vanlig GPS"?
    Av Bopper i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-03-05, 11:26
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 06:38
  3. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:55
  4. Bakdörr golf III kombi/"vanlig"
    Av scorpio72 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 07:30
  5. Skillnad 1,8 8V (JJ) mot "vanlig" gti
    Av Robban_82 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 12:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin