Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Robin Bengtsson
    Ort
    Partille
    Inlägg
    5

    Genomtänkt köp Golf eller Passat Alltrack

    Hej,

    Nästa år ämnar jag köpa en Golf Alltrack (180 hk bensin), eller Passat Alltrack (220 hk bensin), gjord 2017.

    Jag tänker mig att en 3 år gammal bil är en form av "sweet spot" (värde vs risk för reparationsbehov), men jag vill gärna att bilen ska ha tillverkats i 2 år, när "min" gjordes, annars tror jag många nödlösningar kan vara kvar sen produktionsstart.

    I tillägg tänker jag att skillnaden mellan Golf/Passat Variant vs Alltrack nog inte är så stor, så för den kan man gå på Variantens produktionsstart, när gäller att den ska ha gjorts i 2 år.

    Wiki säger om produktionsstart:
    Golf Variant MK7: 2013
    Passat Variant B8: 2015

    Frågor:
    A) Ska man undvika diesel pga förbud i städer som tillkommer osv eller det är skröna?
    B) Finns det några "big no-nos" med dessa bilar, dvs problem som är riktigt illa och gör att jag borde undvika köpa dem?
    C) Vad tänker ni mer erfarna om mitt tänk gällande 2 år i produktion och sweet spot?
    D) ÄR det bara ganska få skillnader mellan Variant och Alltrack? Haldex är väl en, men den är väl välfungerande?
    E) Kan någon som VET bättre än Wiki bekräfta produktionsstarterna?


    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du verkar fokusera på karossen mer än modellgenerationen. Alltrackmodellerna är karossmässigt samma sak som motsvarande Variant. Förutom mindre skillnader i chassi och utsmyckning utvändigt och invändigt så är det likadana bilar. 4Motion fyrhjulsdrift finns även på icke Alltrackbilar, så inte heller det utgör någon skillnad.

    Produktionsstart
    VW Golf generation 7 Variant: april 2013
    VW Passat generation 8 Variant: juli 2014

    A: Det är en skröna, alternativt uttalande av någon som inte förstår. Samtliga Passat 8 TDI är Euro 6 eller senare, Golf 7 TDI är Euro 5, Euro 6 eller senare. Miljözonerna som diskuteras och på sina håll beslutas, avser bilar med äldre typ av avgasrening och kommer volymmässigt att drabba betydligt fler bensinbilar än dieselbilar. Miljözonerna avser i allmänhet begränsade delar av städer.
    D: Förutom mindre skillnader i chassi och utsmyckning utvändigt och invändigt så är det likadana bilar. 4Motion fyrhjulsdrift finns även på icke Alltrackbilar, så inte heller det utgör någon skillnad. Generellt har Alltrackmodellerna en något högre utrustningsstandard.
    E: Se svar längre upp.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag tycker att körvanorna bör avgöra i valet mellan diesel och bensin. Mycket korta sträckor = fördel bensin. Under 2000 mil per år = fördel bensin.

    Golf Alltrack har 1,8 litersmotor jämfört med Passat som har 2,0 liter. Passaten lär väl vara en bättre dragbil. Det jag har hört är att Passat Alltrack TSI är törstig, men det är kanske Golfen också.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Jag tycker att körvanorna bör avgöra i valet mellan diesel och bensin. Mycket korta sträckor = fördel bensin. Under 2000 mil per år = fördel bensin.

    Golf Alltrack har 1,8 litersmotor jämfört med Passat som har 2,0 liter. Passaten lär väl vara en bättre dragbil. Det jag har hört är att Passat Alltrack TSI är törstig, men det är kanske Golfen också.
    Ja, Golf Alltrack TSI 180 är ovanligt törstig. Konstigt eftersom samma motor i andra systermodeller är betydligt snålare.

    2,0 TSI är ju en motor med god potential och är hyggligt snål i de flesta konfigurationer.

    Skulle påstå att diesel, rent förbrukningsmässigt, alltid blir avsevärt snålare än motsvarande bensin. Även om man kör få mil per år. Men det finns givetvis betydligt fler aspekter att väga in. Exempelvis att diesel behöver gå 2-3 mil ibland för att hinna regenerera partikelfiltret. Sen är ju fyrcylindriga dieslar jäkligt trista med smalt register. Passar endast som bruksmotor enligt min mening.

    Vad man gör så bör man undvika panoramasoltak.

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Robin Bengtsson
    Ort
    Partille
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ja, Golf Alltrack TSI 180 är ovanligt törstig. Konstigt eftersom samma motor i andra systermodeller är betydligt snålare.

    2,0 TSI är ju en motor med god potential och är hyggligt snål i de flesta konfigurationer.

    Skulle påstå att diesel, rent förbrukningsmässigt, alltid blir avsevärt snålare än motsvarande bensin. Även om man kör få mil per år. Men det finns givetvis betydligt fler aspekter att väga in. Exempelvis att diesel behöver gå 2-3 mil ibland för att hinna regenerera partikelfiltret. Sen är ju fyrcylindriga dieslar jäkligt trista med smalt register. Passar endast som bruksmotor enligt min mening.

    Vad man gör så bör man undvika panoramasoltak.
    Hej varför absolut inte panorama-soltak?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av rn85bn Visa inlägg
    Hej varför absolut inte panorama-soltak?
    För att de genererar många och ofta kostsamma problem. Ofta läckage. Dessutom friskriver sig många försäkringsbolag mot att ersätta.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Robin Bengtsson
    Ort
    Partille
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    För att de genererar många och ofta kostsamma problem. Ofta läckage. Dessutom friskriver sig många försäkringsbolag mot att ersätta.
    Ok, då ska vi försöka undvika det
    Har det på min Skoda nu, har inte haft problem, men kunde likaväl varit utan. Ger varken till eller från imo.

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 113
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ja, Golf Alltrack TSI 180 är ovanligt törstig. Konstigt eftersom samma motor i andra systermodeller är betydligt snålare.
    Det stämmer inte vill jag påstå. Vi har en Golf Alltrack 2018 1.8 TSI (15 månaders användning) och den är inte törstig. Om jag jämför med bilen vi hade innan som var en Golf 7 variant 1.4 TSI så var den förvisso snålare men bara 2 hjulsdriven samt motorsvagare.

    Plastpaneler runt hjulhus och den högre fjädringen gör säkert att luftmotståndet ökar vilket får en påverkan på energiförbrukningen.
    Kan varmt rekommendera 1.8 TSI:n som kommer från EA888 familjen. Mycket trevlig maskin.

    Passat Alltracks förbrukning känner jag inte till men samma kriterier gäller säkert som nämnts ovan.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    När ni jämför bränsleförbrukningen för 1,8 TSI 180 i Golf Alltrack med andra tillämpningar av samma motor så gäller det att inte missa att i Golf Alltrack är motorn kopplad till fyrhjulsdrift och en DSG med våt koppling. I andra tillämpningar av 1,8 TSI 180 är den oftast framhjulsdriven och med den mer effektiva (mindre förluster) DSG:n som har torrkoppling. Alltrackmodellernas högre markfrigång är så klart inte heller positiv för bränsleförbrukningen.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det, i stort sett, enda som flertalet Golf Alltrack TSI 180-ägare har att "klaga" på är just att den drar ovanligt mycket bränsle. Även jämtemot större och äldre bilmodeller med bensinmotor. Det är ändå en hyggligt lätt modell, men modern motor, en växellåda och icke permanent fyrhjulsdrift som endast förbrukar marginellt mer bränsle. Det handlar om 40% högre än deklarerat, mot normalt ca. 20%.

    Min mor och fars, t.ex, den har aldrig dragit under 0.80 l/mil landsvägskörning 90 km/h utan omkörningar. De kör mycket kortkorningar, då snittar den ca. 1,1 l/mil. Det kan inte anses som annat än mycket...

  11. #11
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ja, Golf Alltrack TSI 180 är ovanligt törstig.
    Håller inte alls med !
    Har en Golf Alltrack TSI 180 sedan den var ny i familjen som idag har gått runt 6000 mil
    och vi är mycket nöjd både vad gäller förbrukning och bilen i övrigt.
    Vad gäller förbrukning så måste man jämföra Päron vs. Päron så att säga.
    Vilken annan Bensin bil i samma vikt och storleksklass med 180 Hk och 4WD ( Haldex-5 ) går snålare ?
    ...så nej, jag kan inte säga att den är törstig.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Robin Bengtsson
    Ort
    Partille
    Inlägg
    5
    Uscha, oavsett rimlighet så är 1,1 l/mil tungt! Det blir mycket småkörande för att vi bor där det är mycket backar, så att cykla eller gå innebär att duscha. Så det blir hög förbrukning då, och diesel kan jag inte med att köpa eftersom partikelfiltret ofta skulle gå oanvänt.

    Med det sagt, hur törstig är VW Passat Alltrack 2.0 TSI 220 hk då?

    Teknikens värld säger 0,69 l/mil men det låter otroligt om ovan låg på 1,1..
    Senast redigerad av rn85bn den 2019-09-09 klockan 10:08.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Nu har du inte beskrivit anledningarna till ditt behov, eller riktigt vad som är ditt behov. Men med "mycket småkörande" skulle jag hellre leta efter en begagnad VW Passat Variant GTE och köra de där småkörningarna på el. Förutsatt att du kan ladda hemma, så klart. Passat Alltrack TSI 220 låter inte som en optimal bil för "småkörning". Det är en bil som är gjord för långa, snabba körningar.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Robin Bengtsson
    Ort
    Partille
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nu har du inte beskrivit anledningarna till ditt behov, eller riktigt vad som är ditt behov. Men med "mycket småkörande" skulle jag hellre leta efter en begagnad VW Passat Variant GTE och köra de där småkörningarna på el. Förutsatt att du kan ladda hemma, så klart. Passat Alltrack TSI 220 låter inte som en optimal bil för "småkörning". Det är en bil som är gjord för långa, snabba körningar.
    Hej, jag kan ju inte ladda hemma tyvärr, så GTE går bort. Mycket småkörande blir det, säkert 95% av gångerna bilen startas, men ibland blir det längre körningar också, och jag är utemänniska så ibland blir det där 4wd behövs, och gärna lite markfrigång. En icke-alltrack är väl inte HELT otänkbart, men jag vill ha fler dåliga argument för den, innan det förkastas..

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ok jag förstår. Då är nog Golf Alltrack och Passat Alltrack bra alternativ för dig. Vilken du väljer beror väl mest på ditt behov av utrymme och komfort. Vad gäller komfort så bör det inte spela någon större roll om du åker Passat eller Golf på korta sträckor. För långkörning är generellt Passat den mer komfortabla bilen. Med din typ av körning spelar väl inte heller bränsleförbrukningen någon större roll. Den kommer alltid att vara "hög" oavsett vad du väljer, typ. Samtidigt lär det ju inte handla om några jättestora kostnader med tanke på körd sträcka. Jag skulle fokusera på ett hitta rätt bil (utrustning, tillval, historik, skick etc) till rätt pris istället för vilken som eventuellt förbrukar någon deciliter mer eller mindre än den andra.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 998
    Kör man inte flera tusen mil per år är bränsleförbrukningen/kostnaden i det stora hela ointressant tycker jag om det skiljer någon deciliter hit eller dit. Det som kostar på ordentligt är värdeminskningen så se till att förhandla dig till ett riktigt bra pris.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Rullar själv med en Passat Alltrack 2016 TDI. Var knappt 3år när jag hämtade den och första utgiften kom vid 6000mil där man bytte alla oljor dvs haldex,dsg och motor. En dyr utgift där VAG ville ha närmare 20k för att göra jobbet.
    Är grymt nöjd med min som rullat 7400mil sen jag köpte den med 49XX i dec 19 på mätaren.
    Numera rullar den med steg 1 trim från Stertman och tycker att jag har fått ner förbrukningen till 0,5-0,64/milen beroende på hur tung högerfot jag har vid tillfället.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av liexpressway Visa inlägg
    första utgiften kom vid 6000mil där man bytte alla oljor dvs haldex,dsg och motor. En dyr utgift där VAG ville ha närmare 20k för att göra jobbet.
    Nja, inte "VAG". Den verkstad du valde, hade det priset. I november 2018 bytte jag olja i motor, växellåda, fyrhjulsdrift, bromsar för totalt 6835 kr. Auktoriserad VW Servicepartner.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2019
    Namn
    Thomas R
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Nja, inte "VAG". Den verkstad du valde, hade det priset. I november 2018 bytte jag olja i motor, växellåda, fyrhjulsdrift, bromsar för totalt 6835 kr. Auktoriserad VW Servicepartner.
    Volkswagen Smista gav mig det priset.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ja jag misstror inte det, men jag menar att du inte bör framföra det som ett generellt pris, så som du gör.

Liknande ämnen

  1. Köpa passat alltrack eller inte
    Av jlondon i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-05-04, 19:59
  2. Passat Sportscombi eller Alltrack?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-10-19, 15:53
  3. Köpråd Golf alltrack vs passat alltrack
    Av Danne213 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:54
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 12:15
  5. lupo dilemma köp eller inte köp..?
    Av huSSe i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 13:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin