Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    14

    "Studsande" framvagn? GOLF MK6 GTI 2011

    Hejsan alla

    Har ett märkligt problem, känns som om min framvagn "studsar". Har bytt länkarmar, stabilisatorstag, monterat dessa brickor från ESC i framvagnen och bytt hjullager runtom men lik förbannat känns dessa vibrationer eller studsningar. Svårt att förklara men tänk er att framvagnen rör sig likt en symaskinsnål. Någon som kan ha en aning om vad detta beror på, man kan även se att armstödet och passagerarstolen skakar vid körning.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Eyebrid Visa inlägg
    Hejsan alla

    Har ett märkligt problem, känns som om min framvagn "studsar". Har bytt länkarmar, stabilisatorstag, monterat dessa brickor från ESC i framvagnen och bytt hjullager runtom men lik förbannat känns dessa vibrationer eller studsningar. Svårt att förklara men tänk er att framvagnen rör sig likt en symaskinsnål. Någon som kan ha en aning om vad detta beror på, man kan även se att armstödet och passagerarstolen skakar vid körning.
    Den i särklass vanligaste orsaken är hjulen.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Som Crille82 skriver, har du bytt fälgar på den den? Kanske andra fälgar än original?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    14
    Köpte Nankang NS 2 ultra sport i våras, sitter Audi 19" fälgar på, vet dock inte vad fälgarna heter

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Eyebrid Visa inlägg
    Köpte Nankang NS 2 ultra sport i våras, sitter Audi 19" fälgar på, vet dock inte vad fälgarna heter
    Eftermarknadsfälgar, särskilt "replikafälgar" med däck i den lägre klassen är ofta nästan omöjliga att få bra balans i. Dessutom är de ofta känsliga och blir lätt skeva om man ex. kör i ett potthål.

    Dyrare originalfälgar tål givetvis inte vad som helst heller...

    Har en bra däckverkstad balanserat hjulen? Man börjar alltid med det...

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Eftermarknadsfälgar, särskilt "replikafälgar" med däck i den lägre klassen är ofta nästan omöjliga att få bra balans i. Dessutom är de ofta känsliga och blir lätt skeva om man ex. kör i ett potthål.

    Dyrare originalfälgar tål givetvis inte vad som helst heller...

    Har en bra däckverkstad balanserat hjulen? Man börjar alltid med det...
    Fälgarna är Audi original iaf, vet inte vad bra eller dålig verkstan är men det var ju inte en märkesverkstad om jag säger så. Däcken som satt på innan var Pirelli men minns inte att detta problem fanns i början när jag bytt däcken

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Audi orginal-fälgar låter ju ganska seriöst så om man skulle peka finger åt något av lägre kvalite faller nog misstanken på lågprisdäcken. När man balanserar däck brukar det synas ganska tydligt om någon fälg är skev eller om något däck är skevt eller orunt. Låg kvalitet brukar ofta visa sig i form av ojämn kvalitet. Kanske har du tur att bara ett eller två däck är skeva eller orunda. När jag balanserar däck och ser att något däck är sämre än övriga brukar jag sätta det bak just för att undvika att de vibrationer som det ger upphov till skall kännas i ratten. Kanske minskar problemen om du byter plats på fram- och bak-däck?

    En kompis hade problem med väldiga skakningar på en Golf och vi provade att balansera hans hjul. Vid balanseringen syntes det tydligt att ett av däcken hade en bula, sannolikt hade däcket skadats då han kört ned i ett potthål. Det var inte så lätt att se bulan när hjulet inte roterade. Så balanseringen avbröts och han fick i stället investera i nya däck.

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Som sagts ovan, byt plats på fram och bakdäck. Den felsökningen kostar inget.
    Jag har haft fabriksnya Nokian Hakka R2 som inte varit runda, så måndagsex finns i alla led.

  9. #9
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Testa också att öka trycket lite. Vad har du för tryck idag? Testa 2,9 om du har lägre. Vibrationer upp och ner snarare än skakningar som vid obalans, kan t.ex. bero på ovalitet pga ståplattor. Du lär ju ha ganska låg profil och då uppstår det ännu lättare.

    Om inte det hjälper tycker jag du ska vända dig till en annan däckverkstad som får balansera om hjulen. Kolla också hur mycket vikter som är monterade och var de sitter. Spridda vikter på ett hjul tyder på att något inte är rätt från början...

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Testa också att öka trycket lite. Vad har du för tryck idag? Testa 2,9 om du har lägre. Vibrationer upp och ner snarare än skakningar som vid obalans, kan t.ex. bero på ovalitet pga ståplattor. Du lär ju ha ganska låg profil och då uppstår det ännu lättare.

    Om inte det hjälper tycker jag du ska vända dig till en annan däckverkstad som får balansera om hjulen. Kolla också hur mycket vikter som är monterade och var de sitter. Spridda vikter på ett hjul tyder på att något inte är rätt från början...
    Jag hade 2.2 fram och ökade till 2.9 och det blev faktiskt betydligt bättre, så då kan man konstatera att det är däcken som är skit antar jag?

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Eyebrid Visa inlägg
    Jag hade 2.2 fram och ökade till 2.9 och det blev faktiskt betydligt bättre, så då kan man konstatera att det är däcken som är skit antar jag?
    Inte nödvändigtvis. Ståplattor brukar försvinna om bilen inte stått riktigt länge. Håll koll på trycket ett tag och se om det försvinner.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-12-06, 21:21
  2. Lacka bakre "diffusor" MK6 GTI
    Av samuel2 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 23:18
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 13:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin