Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Jonas Enarsson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    1

    Mögel vid bakruta

    Hej,
    I min sambos bil (Golf) upptäckte vi för ett tag sedan en rand med mögel på "fodret"/gummilisten intill bakrutans insida. Kanske har det uppkommit då fukt trängt in längsmed rutan. Bilen står i allmänhet parkerad utomhus och möglet kan ha varit där väldigt länge utan att vi märkt det.
    Jag hade mest bara velat torka bort det och inte tänka mer på det, men min sambo är gravid och är därmed obekväm med att använda bilen. Då uppkommer några frågor jag hade velat få svar på:
    Hur får jag på bästa sätt bort möglet? Finns det något som fungerar bättre än t.ex. ättika?
    Hur kan man veta att det inte spridits till andra delar av inredningen? (utan att synas alltså)
    Kan man göra något för att hindra att fukten och i förlängningen möglet återkommer?

    Tacksam för svar

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders Odevik
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    11

    Mögel vid bakruta

    Absolut ingen expert men luktar det mögel i bilen?

    Svårt att säga hur potent möglet kan vara men om den generella luftfuktigheten är normal ska det ju inte kunna växa till sig på andra ställen... Som sagt, ingen expert :P

    Om du är orolig kan du ju köra en omgång med en ozongenerator, de är ju dyra men du kanske känner någon med fuktig sommarstuga/källare som äger en

    https://ozoneair.se/

    Ps. Om ni kör ozongenerator, var noga med hur lång tid bilen står efter behandling så ozonet löses upp, brukar va upp till 48 h beroende på behandling/maskin. Ozon är inte det bästa för gravida det heller


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Saltkar den 2019-08-23 klockan 14:05.

Liknande ämnen

  1. Få bort mögel i bilen.
    Av GTITURBO i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-07-29, 15:59
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-15, 23:28
  3. Bakruta golf IV
    Av Gizze i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 11:57
  4. Olika torkarmotor bakruta?
    Av passaten98 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 23:27
  5. bakruta till caddy:S
    Av svedis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 17:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin