Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22

    Airbaglampa lyser - VW Polo 6R (2012)

    Hej, jag var precis och fick hjälp att läsa av felkoderna hos vfr (tack igen) och fick då veta att anledningen till att airbaglampan lyser är felkod 9445417/B102029 "Key switch for deactivation of passenger-side airbag Signal implausible".

    Namn:  IMG_5021.jpg
Visningar: 5011
Storlek:  1.07 MB


    Vi testade att nolla felkoden men den kom tillbaka direkt. Jag vet att felet dök upp precis efter att jag hade städat bilen och att jag i samband med det körde bak passagerarstolen i ändläget, om det hänger ihop eller ej vet jag inte men jag nämner det för att jag har sett att det finns en del som har problem med en kontakt just under passagerarstolen på olika VW-modeller.

    Hur går jag vidare med detta? Betyder "frequency" att felet har inträffat 28 gånger? Jag har även sett att "Passenger airbag OFF"-lampan har lyst ett par gånger nu efter att detta problem dök upp men normalt sett är den ändå släckt. Finns det någon kontakt jag borde inspektera för ev korrosion eller något annat jag borde testa? Eller ska jag försöka få tag på en ny "key switch" på skroten?

    En annan sak, kan jag nolla felkoder genom att koppla loss batteriet?

    Bilden blev visst upp-och-ner - ursäkta!

    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Jag har hittat en väldigt intressant tråd på ett holländskt forum där man nämner något om en säkring - kan det kanske vara en säkring med tanke på att lampan inte slocknade trots att felkoden nollades dvs den kom tillbaka så fort jag startade bilen? Var hittar jag den säkringen isåfall?

    https://www.mypolo.nl/xenforo/thread...b102029.11389/

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    den säger att det är fel på nyckelbrytaren som stänger av airbagen på passagerarsidan. Datorn övervakar lägerna på den. Antingen kabelbrott eller så är nyckelbrytaren trasig. En brytare från skroten kan ju inte kosta många kronor så är värt att testa.

    Nej, Det hjälper inte att lyfta batteripolen. Man måste nolla med datorn när det är airbagfel.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Tack för svar. Men, kabelbrott säger du... Det är inte så att ett kabelbrott eller dålig kontakt i någon av kablarna under passagerarstolen kan ge dessa symptom? Klart jag kan köpa en ny nyckelbrytare då men jag har aldrig ens använt den, däremot har jag kört bak pass.stolen precis innan detta hände.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Ser det ut såhär under passagerarstolen i en Polo 6R? Måste ut och kolla.. Det verkar vara ett vanligt fel annars att någon av dessa kontakter krånglar.

    Namn:  airbag-5.jpg
Visningar: 7080
Storlek:  99.2 KB

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Har ingen aning hur det ser ut under stolen på en polo. har aldrig rört en sådan. Men däremot en massa andra modeller. Och den brukar vara ganska duktig datorn att precisera var felet sitter. Och skulle det vara fel/glapp under stolen brukar det säga "tändare airbag avbrott / högresistans" eller något sådant. Det kan ju ha krupit in lite vatten i brytaren om du torkat panelerna eller så?

    Du har ingen bekant med en bil med brytare som du kan låna? Är ju samma i alla bilarna i stort sett så slipper du köpa en?
    bara trycka dit och se om felkoden går att radera?

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Byt brytaren. Inte ovanligt att de ger upp.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Tack danne och Björn. Har beställt en ny brytare.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Kontaktstycken till airbagsystemet brukar vara gula.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Blev osäker på om jag beställt rätt nu; är detta rätt ”part number”?1K0919237D

    Den har suttit på en VW Transporter 2014 men det står att den ska passa... Såhär står det om den: ”2014 VW TRANSPORTER T5 T5.1 T6 PASSENGER AIRBAG DEACTIVATION SWITCH 1K0919237D. good Condition”


    Ser att det även finns något som kallas ”strömställare passagerarairbag” på svenska skrotar men det är väl själva switchen jag ska ha dvs den del jag refererar till ovan?

  11. #11
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Numret ser rätt ut (efter minnet, kan inte dubbelkolla) men jag skulle försökt få tag på en nyare. Verkar vara åldern som tar dessa snarare än slitage.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Har fått hem reservdelen nu, hur byter man den? Måste man ta bort någon panel, isf vilken/vilka?

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Borde jag koppla ur batteriet innan?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Ja och jorda dig också... Felkoden måste raderas med diagnos verktyg efter...

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Ja och jorda dig också... Felkoden måste raderas med diagnos verktyg efter...
    Hej Mex, tack för svar. Har bytt den nu. Måste bara nolla felkoden som du säger...uppdaterar när jag fått hem mitt diagnosverktyg. Köpte en Vgate VS890 som jag hoppas klarar av jobbet

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Ok, nu har jag nollat alla DTCer med min Vgate Vs890. Ingen skillnad. (Airbaglampan lyser fortf) Finns det någon på forumet som tror sig kunna hjälpa mig lösa detta eller är det svårt? Jag betalar givetvis isåfall.

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Vi får väl träffas igen och kolla felkoder på nytt.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2018
    Namn
    Svante Turesson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Vi får väl träffas igen och kolla felkoder på nytt.

    Ja det kan vi göra 🙂 Har jag tur så är det min felkodsläsare som är kass.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-10-01, 22:32
  2. Rattknappar slutat fungera + Airbaglampa lyser.
    Av Steelbranch i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-15, 16:19
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-30, 15:01
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 15:06
  5. Airbaglampa som lyser
    Av stefan683 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin