Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Tobias Olausson
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    5

    1,6 FSI Problem

    Hej! Skulle behöva lite tips o råd om någon har något

    Har en Touran 1,6 FSI 04. Tror det är samma Motor som även sitter i Golf.

    Började med att bilen började hugga lite ibland, Inga felkoder rörade detta så den kördes så ett par hundra mil. Sen dog den helt när vi var på semester så den bogserades in på en VAG Verkstad där dom läste ut att det var miss tändning på samtliga cylindrar och hittade en Lös Jordkabel till tändspolarna. Dom sa att ECU behövde bytas och det skulle gå på 16000:- så jag tänkte jag hämtar hem bilen så får jag kolla på det själv. När vi kom för att hämta den så gick den som den skulle igen? Fick ingen info varför den var helt död innan tänkte att det kanske bara var den lösa Jordkabeln men när jag nu mätt upp denna så är den Jordad även om den inte är ansluten till Jord så det sitter säkert en till jordpunkt på samma stam.

    Bilen rullade i ca 100Mil och sen började den hugga och dö igen. Nu gick den att få igång någon dag men dog igen efter 1-15 minuter. Den varvade lite upp och ner på tomgången.

    Felkoder som kom i början när motorn startade var följande.
    P0304 Cylinder #4 Misfire
    P0012 Camshaft Position ActuatorA Bank1...
    P1603 Internal Control Module, Malfunction (Denna var där även innan då bilen fungerade ifrån Verkstaden innan dess vet jag ej)

    Sen efter att bilen inte startar alls längre och jag har rensat felkoderna till och från allt eftersom jag har testat divers saker. Men detta är vad som kommit upp.

    P1603 Internal Control Module, Malfunction
    01314 Engine Control Module ECM
    P0606 Control Module Processor
    00777 Steering Angel Sensor (G85)
    01049 Supply Voltage (Terminal 50)

    Någon som har en hum om vad felet kan vara? Är det ECUn som strular eller är det något annat som göra att den spökar? Testat att hälla lite soppa direkt i spjället och då tänder motorn till lite snabbt så gnista finns. Kollade då Pumpen och den fungerar och det finns bränsle fram till högtryckspumpen och den finns tryck efter denna.

    Tacksam för alla tips/hjälp jag kan få.

    MVH
    Tobias

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om nu styrboxen är dålig så skulle jag köpt en begagnad och låtit någon kunnig firma ta död på startspärren innan montering

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Tobias Olausson
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    5
    Ja men det är det jag är osäker på. Verkstaden sa det, samtidigt så fungerade ju bilen efteråt. Kollat runt en hel del på dom felkoderna och det verkar som om dom kan komma av en massa anledningar utan att det är Styrboxen som är felet. Flera hade bytt sina utan att det hade hjälpt och det kostar ju en del att bara testa.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kolla även upp jordningen av styrboxen

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Tobias Olausson
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    5
    Har gått igenom alla Jordpunkter jag hittat och monterat bort styrboxen och kollat så allt se bra ut där.
    P0012 Visar väl på vevaxelgivaren. Sitter lite jävligt till på denna men lyckades få bort kontakten till vad jag tror är denna och ohm mätt. Fick inga värden alls? Kanske ska det inte vara det? Får kolla vidare på om det går att få info rörande denna givare.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Tobias Olausson
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    5
    Tack! Startmotorn går runt. Och den tänder ju till om jag häller i soppa i Throtteln. Tror inte det är felet för när jag kollar så verkar det som om startmotorn inte ska gå runt då. Men det kanske är olika?

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Tobias Olausson
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    5
    Har nu testat att byta ut vevaxelgivaren då jag tyckte värdena på denna verkade lite konstiga. Men det är samma sak tyvärr.
    När jag nu köra den på startmotorn en stund så varnar den för lågt olje tryck men det kanske ska vara så. Motorn kickar ju inte igång. Får P0606 så det kanske är Dax att testa byte ECU. Någon som vet vad man behöver tänka på vid ett sådant byte? Sitter väl någon immobilizer som man måste fixa med?

    MVH
    Tobias

Liknande ämnen

  1. Fsi??
    Av 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-10-11, 11:00
  2. Lupo FSI
    Av Mats W i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 19:10
  3. Problem med touran 1,6 fsi -03
    Av Jhead1980 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 08:45
  4. VW touran 1,6 FSI problem
    Av jankan i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 21:08
  5. 2,0 fsi knack?
    Av rakso77 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 10:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin