Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ABS-katastrof

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7

    ABS-katastrof

    Jag vet inte vad jag ska göra längre. Det började med att ABS-lampan och parkeringsbromslampan blinkade och det pep till tre gånger. Hände någon gång ibland, det övergick till att lysa konstant, ABS iallafall. Linking error stod det vid försök att läsa felkod med en billig OBD2läsare. Drog slutsatsen att styrdonet var paj. Köpte ett nytt på skroten och bytte, lampan lyser än. Nu får jag iallafall kontakt med styrenheten!! Läser med OBD att det är fel på höger givare bak. Byter ut den, lampan slocknar f*n inte ändå. Samma felkod kvar, försöker radera felkoden, händer inget. Testare givare med hjälp av multimeter, men den går inte in i kontakten vid styrdonet så kan inte testa där... Söker efter kabelbrott, så långt jag kan benda upp mattan i bilen med hjälp av ett kvastskaft, utan att riva ur stolarna. Finns det ingen medial jvl som kan tala om vad fan felet är, på rak arm?

    Passat 1.8t - 99
    BOSCH 5.3

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Hjullager? Har haft liknande på en Golf Mk5, där satt kransen i hjullagret så jag bytte det och det funkade. Bytte sensorn innan men utan resultat

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Vad har du för felkod? Det finns alltid ett nummer med.
    Och om du bytt styrdon har du knappt en 50% chans att det är kodat så det passar just din bil, vilket kan ge just felkoder.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Hålet mitt i hjullagret, där sensorn skulle in, var cylinderformat och räffligt, kanske lite som kuggar innåt. Har försökt söka efter reservdelar till min bil för att hitta hur ABS-kransen i bak ska se ut men inte hittat något som liknar den. Så har antagit att det inte var den ...

    Den cylindern blev något skadad på kanten när vi skulle avlägsna den gamla sensorn, som vi fick borra till molekyler.
    Kan det var den som är problemet trots att man får signal med multimetern?

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vad har du för felkod? Det finns alltid ett nummer med.
    Och om du bytt styrdon har du knappt en 50% chans att det är kodat så det passar just din bil, vilket kan ge just felkoder.

    Det står en kod bredvid texten som säger att "hjuhastighetsgivare höger bak, kortsluten till plus eller avbrott, permanent".
    Ingen bokstav framför, bara "00287".

    Styrdonet är taget från en likadan bil, har inte tittat så noga efter siffror på enheterna, men ett nummer som syns tydligt är samma på gamla och nya.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Hjullager? Har haft liknande på en Golf Mk5, där satt kransen i hjullagret så jag bytte det och det funkade. Bytte sensorn innan men utan resultat

    Hålet mitt i hjullagret, där sensorn skulle in, var cylinderformat och räffligt, kanske lite som kuggar innåt. Har försökt söka efter reservdelar till min bil för att hitta hur ABS-kransen i bak ska se ut men inte hittat något som liknar den. Så har antagit att det inte var den ...

    Den cylindern blev något skadad på kanten när vi skulle avlägsna den gamla sensorn, som vi fick borra till molekyler.
    Kan det var den som är problemet trots att man får signal med multimetern?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är sensorn hel, får du bara felkod när bilen börjar rulla!
    Ta en nål och sätt i den pin du skall felsöka, då kan du ohm:a med multimetern...

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Druggie Visa inlägg
    Det står en kod bredvid texten som säger att "hjuhastighetsgivare höger bak, kortsluten till plus eller avbrott, permanent".
    Ingen bokstav framför, bara "00287".

    Styrdonet är taget från en likadan bil, har inte tittat så noga efter siffror på enheterna, men ett nummer som syns tydligt är samma på gamla och nya.

    - - - Uppdaterad - - -




    Hålet mitt i hjullagret, där sensorn skulle in, var cylinderformat och räffligt, kanske lite som kuggar innåt. Har försökt söka efter reservdelar till min bil för att hitta hur ABS-kransen i bak ska se ut men inte hittat något som liknar den. Så har antagit att det inte var den ...

    Den cylindern blev något skadad på kanten när vi skulle avlägsna den gamla sensorn, som vi fick borra till molekyler.
    Kan det var den som är problemet trots att man får signal med multimetern?
    Vad styrdonen har för beteckning är ytterst relevant, men det säger ingenting om hur de är kodade.
    Du behöver hjälp av någon med vcds, vcp eller liknande som kan logga live data från abs modulen/sensorerna medan du kör.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Klassiskt på dom där är erg i kontaktstycket på styrdonet.. dom är sällan täta och släpper in fukt.. börja titta där efter grönt..
    Sen kan man mäta upp kablaget hela vägen bak, felkoden indikerar på avbrott/dålig kontakt/trasig givare, INTE en trasig krans.

    Om du går bet finns jag i Falun och har utrustning för att felsöka.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Klassiskt på dom där är erg i kontaktstycket på styrdonet.. dom är sällan täta och släpper in fukt.. börja titta där efter grönt..
    Sen kan man mäta upp kablaget hela vägen bak, felkoden indikerar på avbrott/dålig kontakt/trasig givare, INTE en trasig krans.

    Om du går bet finns jag i Falun och har utrustning för att felsöka.

    Hej, mätte med multimeter direkt i kontakten och fick ca 1,2k ohm på höger bak (nybytt billig givare), ca 1,3k på vänster. Har bytt hjullager idag, innan jag läste din kommentar men det hjälpte såklart inte. Loggade live både innan och efter hjullager bytet och alla hjul visar lika, förutom den bytta som visar noll. Vet dock inte vad jag ska titta efter i själva styrdonloggen... Jag börjar få panik. :')

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Jag kom på en grej... När jag skulle kolla givarna med multimeter letade jag på en bild som visade vilka pins i kontakten som gick till vilken givare. En pin till denna givare sitter ju inte ens i rätt hål enligt alla bilder jag hittar... Om man skulle lyckas flytta på den pin-en kanske det löser sig? Försökte få upp kontakten vid styrdonet för att se om man kan flytta den lätt men det går fan inte. Har pillat bort en spärr som jag tror var menad att hålla alla pins på plats, men sladdarna som liksom går genom locket på kontakten är alldeles för spända för att man ska kunna dra upp det... Har tryckt med en pytteliten virknål rätt in i pin-en men den rör sig inte. Kan se på en annan pin att det finns en liten spärr som håller fast den men kommer inte åt spärren på den jag behöver flytta.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Låter lite skumt att du helt plötsligt ska behöva flytta pinnar i kontakten.. sannolikheten att du tittar på fel elschema är då VÄLDIGT stor.
    Har du rätt schema, så kan du ju ohm-mäta höger givare och jämföra med vänster.. men det lutar åt att du har ett kabelbrott/trasigt kontaktstycke/erg nånstans.

    För att flytta pinnar i en vag-kontakt så krävs ett specialverktyg.. ge dig inte på den med nån virknål..

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Låter lite skumt att du helt plötsligt ska behöva flytta pinnar i kontakten.. sannolikheten att du tittar på fel elschema är då VÄLDIGT stor.
    Har du rätt schema, så kan du ju ohm-mäta höger givare och jämföra med vänster.. men det lutar åt att du har ett kabelbrott/trasigt kontaktstycke/erg nånstans.

    För att flytta pinnar i en vag-kontakt så krävs ett specialverktyg.. ge dig inte på den med nån virknål..
    Det första jag gjorde var att byta styrdon, det gamla styrdonet var paj, går inte att få kontakt med det. Har provat byta tillbaka också. Det piper och blinkar när jag har det i. Problemet nu är att felkoden säger att höger givare bak är paj. Jag har mätt med multimeter ända fram i kontakten på höger givare och får lika bra utslag som på vänster bak. Kablarna är då rimligtvis hela?kvar finns alternativet att detta styrdon också är trasigt, på ett annat vis, eller att pin-en av nån dum anledning sitter i fel hål. Jag har tittat på alla bilder jag hittar som är av den kontakten jag har, och alla säger att jag ska mäta i hål 1 och 2, men mina kablar från den givaren sitter i 1 och 3. Så om det nu är standard att kablarna sitter i 1 och 2 så kanske det nya styrdonet är programmerat just så? I övrigt fungerar det ju.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Det skiljer mellan vilket bromssystem som sitter i bilarna. Det som du har höger bak på stift 1 och 3 stämmer. då har du ABS och EDS bara. Ingen ASR eller ESP. jag skulle mäta med givare urkopplad och se så det verkligen är avbrott och sedan kortsluta ute i hjulhuset och mäta så man har nära kortslutning. och även när det är urkopplat mäta så det inte leder över mot jord.

    och om det inte är några fel på kablaget så skulle jag skifta höger och vänster givare och se om felet flyttar sig om dom nu går att få lös.

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Det skiljer mellan vilket bromssystem som sitter i bilarna. Det som du har höger bak på stift 1 och 3 stämmer. då har du ABS och EDS bara. Ingen ASR eller ESP. jag skulle mäta med givare urkopplad och se så det verkligen är avbrott och sedan kortsluta ute i hjulhuset och mäta så man har nära kortslutning. och även när det är urkopplat mäta så det inte leder över mot jord.

    och om det inte är några fel på kablaget så skulle jag skifta höger och vänster givare och se om felet flyttar sig om dom nu går att få lös.

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Låter lite skumt att du helt plötsligt ska behöva flytta pinnar i kontakten.. sannolikheten att du tittar på fel elschema är då VÄLDIGT stor.
    Har du rätt schema, så kan du ju ohm-mäta höger givare och jämföra med vänster.. men det lutar åt att du har ett kabelbrott/trasigt kontaktstycke/erg nånstans.

    För att flytta pinnar i en vag-kontakt så krävs ett specialverktyg.. ge dig inte på den med nån virknål..


    Jag förstår, men det "nya" styrdonet är ju från en annan bil och därför kan jag ju inte lita på att det ska vara så.
    Jag vet ju inte precis vilket styrdon som sitter i nu, det verkar finnas 3 eller 4 olika versioner av Bosch 5.3.

    Problemet har iallafall löst sig nu, jag kunde inte flytta pin-en men klippte av kabeln som satt i fel hål. skarvade den och tryckte ner en öppen skalad bit (koppartrådarna) rätt ner på stiftet. Tog en liten plastflisa och kilade fast kabeln så den inte ska glida ur. Lampan slocknade direkt! Har provkört en bit nu, på skumpig väg, den sitter kvar än så länge. Imorgon ska bilf*an gå igenom besiktningen. En permanent lösning fixar jag sen, nu ska jag vila mig efter att ha mekat med bilen varenda dag i vad som känns som sjuttioelva veckor.

Liknande ämnen

  1. Har bytt ABS givare men ABS lampa lyser i alla fall.
    Av John Eriksson i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-23, 08:53
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 10:18
  3. Slarv med service Golf GTI -00 - okej eller katastrof?
    Av andersheterjag i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 20:10
  4. Internetbutiker och julshopping = katastrof.
    Av Henrik.M i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 00:33
  5. ABS till icke ABS på G60
    Av john1 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 18:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin