Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10

    Trötta kromlister och undran om fälgdimensioner

    1. Kromlisterna (eller vad det är för material) på vår Passat börjar bli sådär fläckiga och se trötta ut. Har googlat runt lite och inte hittat nåt bra svar förutom att autosol tydligen inte ska fungera för att få dom att se bra ut? Någon som vet hur man får dom att se fräscha ut igen?

    2. Köpte Passaten nyligen och då det var bilhandlare så fanns det bara sommardäck. Sitter original 17" Sima fälgar på idag som jag tänkte köpa vinterdäck till istället och slänga på. Skulle gärna vilja ha R-line fälgarna på sommardäcken. Funkar dom dimensionerna osv? Om inte vad finns det för andra snygga originalfälgar som passar?

    Bil: PASSAT V TDI 170 DSG GT (2012)

    Tack!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av MNB Visa inlägg
    1. Kromlisterna (eller vad det är för material) på vår Passat börjar bli sådär fläckiga och se trötta ut. Har googlat runt lite och inte hittat nåt bra svar förutom att autosol tydligen inte ska fungera för att få dom att se bra ut? Någon som vet hur man får dom att se fräscha ut igen?

    2. Köpte Passaten nyligen och då det var bilhandlare så fanns det bara sommardäck. Sitter original 17" Sima fälgar på idag som jag tänkte köpa vinterdäck till istället och slänga på. Skulle gärna vilja ha R-line fälgarna på sommardäcken. Funkar dom dimensionerna osv? Om inte vad finns det för andra snygga originalfälgar som passar?

    Bil: PASSAT V TDI 170 DSG GT (2012)

    Tack!
    Gällande din fråga om däck och fälg. Uppfattar jag dig rätt att du skulle vilja flytta över dina sommardäck till fälgarna på bilden du länkar? De fälgarna är 18” så det kommer inte gå. I övrigt passar fälgen kanon på bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av MNB Visa inlägg
    1. Kromlisterna (eller vad det är för material) på vår Passat börjar bli sådär fläckiga och se trötta ut. Har googlat runt lite och inte hittat nåt bra svar förutom att autosol tydligen inte ska fungera för att få dom att se bra ut? Någon som vet hur man får dom att se fräscha ut igen?

    Bil: PASSAT V TDI 170 DSG GT (2012)

    Tack!

    Nej bilkrom är inte var det en gång har varit! Dagens "krom" är nog snarare en plast pläterring, så samma medel som man har till lacken, typ "cleaner" etc, borde funka! Men prova på en mindre yta först!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Gällande din fråga om däck och fälg. Uppfattar jag dig rätt att du skulle vilja flytta över dina sommardäck till fälgarna på bilden du länkar? De fälgarna är 18” så det kommer inte gå. I övrigt passar fälgen kanon på bilen.
    Tjena, Nä tänkte sätta vinterdäck på 17" Sima fälgarna och sen köpa nya sommardäck och fälg. Därav R-line. Men går det med alla dimensioner och ET osv? För när jag kolla runt så stämde det inte riktigt...

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Nej bilkrom är inte var det en gång har varit! Dagens "krom" är nog snarare en plast pläterring, så samma medel som man har till lacken, typ "cleaner" etc, borde funka! Men prova på en mindre yta först!
    Ingen dum idé, samma cleaner som jag polerar med i första steget av en rengöring/polering/vaxning allstå. Man kanske ska köra det även på dom för att gå upp lyster och skydda?
    Senast redigerad av MNB den 2019-08-11 klockan 17:18.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av MNB Visa inlägg
    Tjena, Nä tänkte sätta vinterdäck på 17" Sima fälgarna och sen köpa nya sommardäck och fälg. Därav R-line. Men går det med alla dimensioner och ET osv? För när jag kolla runt så stämde det inte riktigt...
    225/40/18 eller 235/40/18 är rekommendationen.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Anders
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10
    Så r-line fälgarna går att slänga på då? Dessa t ex är ET44 och 235/40 18" bult 5/112.

    Står vilken ET jag har på mina nuvarande i serviceboken eller vad hittar man det?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Ofta står ET på insidan av fälgen. Men du skall bara ha samma ET om fälgarna även har samma bredd.

    m v h Henrik

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av MNB Visa inlägg
    Så r-line fälgarna går att slänga på då? Dessa t ex är ET44 och 235/40 18" bult 5/112.

    Står vilken ET jag har på mina nuvarande i serviceboken eller vad hittar man det?
    Vilken ET har du på de fälgar som sitter på idag?

    Fälgarna som du vill köpa är ju en originalfälgar som satt på passat -10. Säljaren säger även att de suttit på en -11 (samma modell som din bil).

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2014
    Namn
    Christoffer Gustafsson
    Medlemsnr
    5440
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av MNB Visa inlägg
    1. Kromlisterna (eller vad det är för material) på vår Passat börjar bli sådär fläckiga och se trötta ut. Har googlat runt lite och inte hittat nåt bra svar förutom att autosol tydligen inte ska fungera för att få dom att se bra ut? Någon som vet hur man får dom att se fräscha ut igen?

    2. Köpte Passaten nyligen och då det var bilhandlare så fanns det bara sommardäck. Sitter original 17" Sima fälgar på idag som jag tänkte köpa vinterdäck till istället och slänga på. Skulle gärna vilja ha R-line fälgarna på sommardäcken. Funkar dom dimensionerna osv? Om inte vad finns det för andra snygga originalfälgar som passar?

    Bil: PASSAT V TDI 170 DSG GT (2012)

    Tack!
    På min B8 så funkade de utmärkt att putsa till listerna längst ner med autosol och en dremel (på låg fart).
    Grillen ska du inte på med detta då det verkade vara helt olika material, autosolen är för grov för grillen.

Liknande ämnen

  1. Open Air undran Polo
    Av ventohuan i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 11:51
  2. Frågor om fälgar och däck,
    Av jocke019 i forum Projektforum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 11:20
  3. Kromlister
    Av outrunner i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 11:05
  4. Kromlister runt rutor mk1
    Av golfaren i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin