Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644

    Golf TDI 2011 - felkod P0299

    Jag stod flaggvakt på Kinnekulle idag när frugan ringer och säger att Golfen känns kraftlös och att spiralsymbolen tänts och det står engine fault i displayen. Hon är ca 3 mil hemifrån och jag är 12 mil från henne. Hon provar att stänga av och starta om och bilen går men fortfarande i vad jag tolkar som limp home läge. Säger till henne att köra hem och köra småvägar och inte ta motorvägen. Hon kommer hem men bilen går inte fortare än ca 80 km/h.

    När jag kommer hem kollar jag felkoden som är P0299 Turbo Low boost. Motor låter inte helt normalt, finns ett ljud som varierar lite med varvtalet. Jag ska ta och undersöka mer i morgon när allting svalnat och man kan jobba i lugn och ro. Jag har googlat lite och mina gissningar ligger på magnetventil, VNT systemet eller turboras.
    Nån som råkat ut för liknande och fått det löst?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Toveks i Trollhättan hade fyra veckors väntan på felsökning, katastrof.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Skruvar du själv? Då finns tips redan när du scrollar ned på denna. Några minuters googling ger dig alla svar du behöver.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jo jag kan skruva själv men när det gäller bruksbilar försöker jag undvika det. Tror du glöömde bifoga länk

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Närå - scrolla ned på denna sidan så hittar du en ruta med "liknande ämnen", med inlägg från forummedlemmar utan att ens använda sökfunktionen i forumet som hade hittat samma trådar. Och googlar du på din felkod kan du sitta i dagar och läsa om problembeskrivningar och lösningar. Jag tycker man får anstränga sig liite i alla fall, det finns ett lärande i att vara lite engagerad och driven i att söka själv och inte förlita sig på att låta andra lägga tid på lösa någon annans problem.

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Absolut, visst finns det en nytta i att leta själv. Men då kunde du ju iallafall skrivit att det du refereade till var en av dessa trådar. Man behöver inte göra det mer tillkrånglat än nödvändigt. Jag fattade inte heller att den var "Liknande trådar" som du refererade till och trodde som Mats att du glömt en länk.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det blev lite otydligt eftersom det föll bort ett ord och min mening blev inte till fyllest vägledande. Ordet "sida" som skulle hamnat till höger om "denna" utelämnades av någon oförklarlig anledning. Men... det hindrade trots det inte användandet sökfunktionen på forumet

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Jag plockade bort röret mellan luftfilter och turbo och det såg rent och snyggt ut vid första anblicken.
    Lite olja där ingången från vevhusventen ansluter men inget överdrivet. Fick frugan att sätta sig i bilen och starta motorn.

    Då är det en sak jag reagerar på, turbon snurrar inte alls på tomgång utan står still, först när man gasar till börjar den snurra och när man släpper ner motorn på tomgång så stannar den direkt igen. Jag har bara erfarenhet av mina 1.8T motorer men där snurrade impellern hela tiden så detta känns fel om det inte är nåt specifikt för vnt turbos?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Fick en liten filmsnutt på det också.

    https://www.youtube.com/watch?v=PlU5...ature=youtu.be

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Mycket riktigt var det haveri på avgassidan. Impellern skallrade som en tequilaberusad maracasspelare.

Liknande ämnen

  1. Vindrutespolning Golf TDI 2011
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-07-27, 11:13
  2. Felkod P0299 Tiguan tdi-10 140
    Av permar i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-19, 14:43
  3. Golf TDI -2011 - Drar kylarvatten....
    Av Falcor i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-11-03, 21:15
  4. Felkod P0299 fixat!
    Av Wicked81 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 00:16
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin