Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Allan Al
    Ort
    uddevalla
    Inlägg
    2

    Golf 5 1.6 Ryckig gång och orkeslös - o2 sensor?

    Hej!

    Tänkte man kunde få en åsikt innan man börjar kasta delar på bilen

    Köpte bilen för inte så länge sedan, den lät undertill vid köp (trasig strumpa/flexrör) så ett nytt främre rör inhandlades med ny katt. Redan vid montering lät det underifrån bilen men inga avgasläckage kunde synas (eller kännas) så antog bara att innehållet i katten va sämre än original och att en viss ökning i ljudnivå var något man kunde förvänta sig till det priset. Men ljudet har successivt börjat tillta i volym och har blivit en källa till stor irritation. På detta tillkommer också en ryckig gång och vad jag upplever som minskad effekt.

    Inga motorlampor lyser så jag kopplade in en scanner och kollade lite värden med en vag uppfattning om vad som kan anses vara bra värden. Som jag förstått ska den främre Lambdan pendla en del pga. justering i bränsle/luft mängd och den bakre lambdan (efter katten) ska hålla en jämn nivå när katten är uppvärmd, vilket den inte gör.

    Namn:  Screenshot_20190725-192131.jpg
Visningar: 468
Storlek:  320.5 KBNamn:  Screenshot_20190725-192109.jpg
Visningar: 427
Storlek:  476.5 KB


    Detta är värdena efter en körning på ca. 20 min motorväg.

    Den främre lambdans värden är i mA och den bakre i Volt.

    Mitt antagande är att ljudet underifrån bilen är katalysatorn som rasslar, kanske täpper igen lite, inte renar som den ska? Vilket ger dessa värden på den bakre lambdan vars spänning vandrar istället för att hålla en relativt jämn nivå? Som jag förstått ska den bakre lambdan enbart kontrollera kattens funktion men iom att det är en vag produkt så har jag en känsla av att den också styr bränsleblandningen och kan vara orsaken till nedsatt prestanda och en lite ryckig gång? Kanske också bara är att den är täppt som ger en ryckig gång, men det är inga problem att starta den och tomgången är hyffsad och håller jämna 850v/m

    Har en känsla av att jag kommer få inhandla en original katalysator men innan jag gör det, vad är era teorier? All input uppskattas! Tack!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Allan Al
    Ort
    uddevalla
    Inlägg
    2
    Kan också tillägga att första 5 min är krypkörning och upp till treans växel max. När de börjar svänga i kurvorna är när bilen färdas på motorväg.

    Edit: Bilen var lite ryckig när flexröret var trasigt också, men inte lika mycket som nu.
    Senast redigerad av Monks123 den 2019-07-25 klockan 21:00. Anledning: Tillägga information

Liknande ämnen

  1. 1.4tsi dsg, ojämn och ryckig gång
    Av bmptsi i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 12:55
  2. Felkod motorlampa "Linear O2 Sensor"
    Av Jontelito i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 18:22
  3. Vandrande tomgång och ryckig gång... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 00:07
  4. Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 12:43
  5. Ryckig gång golf -81
    Av Rikskrim i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin