Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12

    Montera motor & kupévärmare i Polo 1.2 TSI -16

    Har införskaffat en Polo enligt rubriken som jag också har ett komplett Calix slangvärmarpaket till. Har monterat värmare i min tidigare Kia Sportage utan problem men nu skulle jag gärna ta emot tips om hur VW gör själva på Polo.

    Har pratat med en VW mekaniker som sa att man absolut inte skulle borra i torpedväggen utan allt skulle monteras via den lilla befintliga genomföringen som finns på höger sida under plastskyddet för vindrutetorkarna. Dock så sa han att det då är Defas minisladd som passar. Nu har jag ju Calix vilket skapar bekymmer eftersom jag inte kan lämna tillbaka grejerna.

    Har även pratat med ett par VW verkstäder som inte nämner något om att man inte ska borra utan på dem lät det som om det är just det sättet man monterar värmare på. Dock så var svaren väldigt svävande

    Priset för endast arbete skulle hamna på ca 4500-4700 vilket jag tycker är väldigt högt. Därför skulle jag mer än gärna göra jobbet själv.

    Har någon här ute monterat in motor/kupévärmare på en likadan bil så vore jag väldigt tacksam för tips och råd på hur ni gjort. Bilen har radar och ni får också gärna berätta var ni sätter intagskabeln.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Till denna modell finns motorvärmaren i 2 olika utförande hos calix blockvärmare dvs. utanpå motorblocket RE819 på 300Watt eller slangvärmare RE485 på 550Watt,, smidigast att montera är blockvärmaren, man slipper slabbet med kylarvätskan

    på min Golf VI satte jag intaget nedtill på stötfångaren i den svarta plastbiten till vänster sett framifrån

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Till denna modell finns motorvärmaren i 2 olika utförande hos calix blockvärmare dvs. utanpå motorblocket RE819 på 300Watt eller slangvärmare RE485 på 550Watt,, smidigast att montera är blockvärmaren, man slipper slabbet med kylarvätskan

    på min Golf VI satte jag intaget nedtill på stötfångaren i den svarta plastbiten till vänster sett framifrån
    Det är slangvärmare RE485 som jag har. Den största funderingen är var och hur man lättast drar in kabeln till kupévärmaren?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Monteringsanvisning till själva värmaren finns här:
    https://www.calix.se/files/880cc4d4c...f/RE%20485.pdf
    för själva kupéuttaget kan man behöva borra ett hål med ett svängborr, men se upp så inte någon kabelhärva skadas

    i denna bilannons så har man satt intaget till vänster under reg-skylten sett framifrån:
    https://www.blocket.se/vasternorrlan....htm?ca=22&w=3

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Tack för tips så här långt.

    All dokumentation från Calix gällande installation har jag i förpackningarna. Dessa instruktioner visar dock inte på var eller hur man lämpligast tar sig in i kupén eller om det finns någon annan väg att gå. Det är mer generella monteringsanvisningar. Sedan kan man ju göra på många olika sätt utöver det.

    Vore trevligt att få bilder från någon här som har en likadan modell med allt installerat i eller tips från någon som har monterat paketet i likadan bil och som har raka besked på lämpligast monteringssätt.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om du nu inte hittar gummipluppen vid vindrutetorkarmotorn så får man borra ett hål på något lämpligt ställe framför passagerarens fötter

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Om du nu inte hittar gummipluppen vid vindrutetorkarmotorn så får man borra ett hål på något lämpligt ställe framför passagerarens fötter
    Jodå... Jag vet var "gummmipluppen" sitter, men den är alldeles för liten för att Calixkabeln ska gå att dra igenom. Det kommer bli hålsåg som gäller och det vore som sagt var roligt och få se en bild på var andra har borrat för att lättare veta var jag ska gå in.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Aqua_HeaD Visa inlägg
    Jodå... Jag vet var "gummmipluppen" sitter, men den är alldeles för liten för att Calixkabeln ska gå att dra igenom. Det kommer bli hålsåg som gäller och det vore som sagt var roligt och få se en bild på var andra har borrat för att lättare veta var jag ska gå in.
    Jag monterade DEFA komfortsats på en Polo 2016. Det gick utmärkt att använda hålet inklusive gummidutt under plastskyddet på höger sida i färdriktningen. Är Calix slang så mycket tjockare undrar jag? Du behöver ju ta ut pluppen och öppna upp den lagom för slangens dimension. Jag trär den på slangen först, sedan matar jag slangen genom hålet.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    https://www.ikh.se/sv/defa-calix-adapter-for-motorvarmare-gph0001

    Adapter är kanske ett alternativ (kanske inte just denna, men du kanske kan söka själv )?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Tillverkarna borde enas om en standard för dylika produkter, med styrklack så en 100-120Volt produkt/apparat inte matas med 220-240 V

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag monterade DEFA komfortsats på en Polo 2016. Det gick utmärkt att använda hålet inklusive gummidutt under plastskyddet på höger sida i färdriktningen. Är Calix slang så mycket tjockare undrar jag? Du behöver ju ta ut pluppen och öppna upp den lagom för slangens dimension. Jag trär den på slangen först, sedan matar jag slangen genom hålet.
    Calix kabel är tjockare än DEFA's minikabel. Antingen så måste jag borra upp befintligt hål eller så blir det att borra ett helt nytt i torpedväggen. Borra blir det oavsett om jag inte köper en adapter (mellan Calix och Defa) samt en ny Defa minisladd och en ny Defa kupévärmare i så fall.

    Sedan undrar jag lite hur du drog in kabeln genom hålet från motorutrymmet sett? På min Polo så sitter det ytterligare plåtar framför det befintliga hålet med "gummiplupp" som man måste igenom för att komma åt själva hålet (finns inte plats att dra kabeln på sidan eller ovanifrån. Ovanpå allt så har man ju själva plastlocket vid vindrutetorkarna. Det skulle innebära att jag får borra 1 nytt hål samt öppna upp ett befintligt för att kunna dra kabeln den vägen.

    Kanske tänker fel. Lägg gärna upp bilder om du har möjlighet.
    Senast redigerad av vfr den 2019-08-06 klockan 12:15. Anledning: Fixat trasigt citat

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Inga bilder, bilen lämnades tillbaka i maj och då plockade jag ut allt.
    Då tycker jag du köper en konisk stegborr och förstorar hålet som finns under plastlocket. På insidan viker du bort interiörmattan samt plockar bort panelen vid foten under handskfacket på a-stolpen. Jag fiskade igenom en dragtråd och tejpade på DEFA kabeln/slangen. Tog max en timme att montera både värmaren och intaget och återställa allt. Det som tog tid var att få ut dragtråden på rätt ställe. Sen tog det 15 minuter att riva allt när bilen skulle lämnas tillbaka. Det du beskriver som "ytterligare plåtar" är hålrum och det var mellan dem som jag fiskade igenom dragtråden. Om din Calixslang är tjockare/styvare kanske det försvårar att böja/dra igenom den i detta mellanrum.

    Finns för olika hålstorlekar beroende på hur tjock din slang är och dimension på gummidutten. Fördelen med att använda en stegad är att det är minskar risken att göra hålet för stort. Men det löser man genom att använda en större gummidutt, och den har man inte hemma när man behöver den
    https://www.clasohlson.com/se/Stegbo...iABEgJ5nfD_BwE

    Eller köp en DEFA komfortsats så finns det inga problem

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Inga bilder, bilen lämnades tillbaka i maj och då plockade jag ut allt.
    Då tycker jag du köper en konisk stegborr och förstorar hålet som finns under plastlocket. På insidan viker du bort interiörmattan samt plockar bort panelen vid foten under handskfacket på a-stolpen. Jag fiskade igenom en dragtråd och tejpade på DEFA kabeln/slangen. Tog max en timme att montera både värmaren och intaget och återställa allt. Det som tog tid var att få ut dragtråden på rätt ställe. Sen tog det 15 minuter att riva allt när bilen skulle lämnas tillbaka. Det du beskriver som "ytterligare plåtar" är hålrum och det var mellan dem som jag fiskade igenom dragtråden. Om din Calixslang är tjockare/styvare kanske det försvårar att böja/dra igenom den i detta mellanrum.

    Finns för olika hålstorlekar beroende på hur tjock din slang är och dimension på gummidutten. Fördelen med att använda en stegad är att det är minskar risken att göra hålet för stort. Men det löser man genom att använda en större gummidutt, och den har man inte hemma när man behöver den
    https://www.clasohlson.com/se/Stegbo...iABEgJ5nfD_BwE

    Eller köp en DEFA komfortsats så finns det inga problem
    Kolla bilden i Noffes inlägg näst längs ner så ser du "plåten" jag menar som sitter framför hålet med gummipluppen. Ungefär så ser det ut på min (utan befintlig genomföring) och det betyder att jag måste borra ett hål även i den plåten i så fall. Tror varken det blir snyggt eller att det går att dra kabeln (Calix) på ovansidan av den plåten eftersom plastskyddet med gummilist sitter i vägen. Tack ändå för dina tips.

    https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171702

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jahaaaaaa... då är jag med. Du menar plåten mellan motorrummet och "facket" som plasten täcker där gummidutten finns? Det kallar inte jag för torpedväggen. Den kommer ju i nästa steg. Återigen var detta ingen som helst issue för mig. DEFA slangen är så tunn att den fick plats mellan plasten, plåtvecket och den grå frigolitbiten vid flygeln. Finns som ett litet urtag där.

    Vad är det med den här Calix-lösningen som gör att skyddsslangen måste vara så grov? Det verkar helt onödigt krångligt när det finns PnP grejer som funkar utmärkt för eftermontering.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2019
    Namn
    JeDe
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jahaaaaaa... då är jag med. Du menar plåten mellan motorrummet och "facket" som plasten täcker där gummidutten finns? Det kallar inte jag för torpedväggen. Den kommer ju i nästa steg. Återigen var detta ingen som helst issue för mig. DEFA slangen är så tunn att den fick plats mellan plasten, plåtvecket och den grå frigolitbiten vid flygeln. Finns som ett litet urtag där.

    Vad är det med den här Calix-lösningen som gör att skyddsslangen måste vara så grov? Det verkar helt onödigt krångligt när det finns PnP grejer som funkar utmärkt för eftermontering.
    Nej då... Jag kallar inte heller den plåten för torpedvägg. Däremot monterar många komfortpaket genom att borra rakt igenom torpedväggen i höjd med fötterna vid passagerarsidan och detta verkar antagligen det enda alternativet för Calix paketet. Därför önskade jag bilder på om någon har gjort detta arbete på aktuell bil innan mig. :-)

Liknande ämnen

  1. Installera motor och kupévärmare?
    Av nizzon i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 09:05
  2. Montera motor och kupévärmare i modern Passat.
    Av Barbapappa i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 18:20
  3. Montera motor/kupevärmare
    Av Tim i forum VW-forum
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 19:16
  4. Anslutningkabel till motor/kupévärmare, mk3
    Av Puttski i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 16:26
  5. Montera motor\kupevärmare
    Av Klusterkungen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin